گزارش روز؛

بسط و گسترش زیرساخت‌های ورزشی و رفاهی با تدبیر دولت/ عبور از چالش‌ها به رغم تحریم‌های ظالمانه/ وزارتخانه از ظرفیت‌های خیرین ورزش‌یار به خوبی بهره برد

۱۳۹۹/۰۵/۱۱ - ۰۶:۲۶:۳۲
کد خبر: ۱۰۳۷۱۵۰
بسط و گسترش زیرساخت‌های ورزشی و رفاهی با تدبیر دولت/ عبور از چالش‌ها به رغم تحریم‌های ظالمانه/ وزارتخانه از ظرفیت‌های خیرین ورزش‌یار به خوبی بهره برد
بدون تردید یکی از مهمترین فعالیت جدی دولت‌ها در ایران گسترش زیرساخت‌های ورزشی و رفاهی است.

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری برنا؛ در حال حاضر، ورزش و تفریحات سالم در کشورهای توسعه یافته به عنوان یک صنعت مهم و عامل اثرگذار در رشد اقتصادی این کشورها به شمار می‌رود چراکه ورزش و تفریحات سالم به عنوان یک صنعت پیش رو، به‌طور مستقیم و غیرمستقیم در توسعه نقش دارند. ورزش باعث افزایش سطح سلامت و تندرستی جامعه، کاهش هزینه‌های بهداشتی و درمانی، افزایش چشمگیر اشتغال و با ورود سرمایه‌های پولی و مالی باعث افزایش رشد اقتصادی در کشور می‌شود. بنابراین کشورهای دنیا با ایجاد زیرساخت‌های لازم برای برگزاری رویدادهای جهانی و قاره‌ای، زمینه را برای ایجاد رشد اقتصادی خود هموار کرده اند. با این اوصاف انتظار می‌رود با توجه به اینکه در اقتصاد ایران دولت نقش اساسی دارد، در ورزش نیز حضور پررنگی داشته باشد.

در همین راستا بدون تردید یکی از مهمترین فعالیت جدی دولت‌ها در ایران گسترش زیرساخت‌های ورزشی و رفاهی است. زیر ساخت‌ها و اماکنی که هر گاه سخن از آنها گفته می‌شود حجم زیادی از پروژه‌های نیمه کاره و یا در حال ساخت در ذهن آدمی ایجاد می‌کند. پروژه‌های ورزشی که کمبود اعتبارات و مشکلات اقتصادی سبب شده حداقل طی یک دهه اخیر سرعت ساخت و تکمیل آن‌ها کاهش یابد. 

ولی با این حال اگر بخواهیم عملکرد وزارت ورزش و جوانان در در دولت تدبیر و امید و به ویژه در چند سال اخیر بررسی کنیم به نتایج خوبی خواهیم رسید.  نتایجی که نشان می‌دهد وزارت ورزش و جوانان و شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی به عنوان متولیان زیرساخت‌های ورزش کشور با وجود منابع محدود و تحریم های زیادی که وجود داشت اما با بهره‌گیری از توان و تخصص داخلی در 4 سال نخست دولت تدبیر و امید توانستند بخشی از محدودیت‌ها و چالش‌های این حوزه را رفع کنند.

بدون شک سال 98 با سختی‌های فراوانی همراه بود که این موضوع مسائل اقتصادی را نیز شامل می‌شد. در این سال کشورمان زیر بار فشار اقتصادی زیادی قرار داشت و تحریم‌های ظالمانه علیه ایران چند برابر شد. در این سال کم‌تر از 30% منابع عمرانی به وزارت ورزش و جوانان اختصاص پیدا کرد اما با این وجود، بیش از 700 پروژه بزرگ و کوچک در کشور افتتاح شد و به بهره‌برداری رسید که این پروژه‌ها شامل مجموعه‌هایی نیمه تمامی می‌شد که از دولت قبل مانده بود. در حوزه توسعه زیرساخت‌ها با وجود همه محدودیت‌ها، اتفاقات بزرگی در سال 98 برای ورزش کشور رقم خورد. در همین مدت اخیر نیز چیزی حدود 100 پروژه آماده افتتاح بود که به خاطر شیوع ویروس کرونا امکان حضور مردم و مسئولین برای افتتاح این طرح‌ها وجود نداشت.

در ابتدای سال 97 بیش از 4000 پروژه نیمه تمام باقی مانده بود که در سال 98 پروژه‌هایی که فقط کلنگ خورده بودند نیز مورد بهره‌برداری قرار گرفتند و این رقم به 3200 طرح رسید. این پروژه‌ها امکانات خوبی را در مناطق محروم و دورافتاده در اختیار مردم قرار داد. وزارت ورزش با همکاری دهیاری‌ها، ساختمان های ادارات ورزش استان‌ها را در اختیار این بخش قرار دادند تا با تجهیز آن‌ها برای ورزش در اختیار روستاییان قرار بگیرد و حتی در دورافتاده‌ترین مناطق هم دارای اماکن ورزشی هستند. در این بین وزارت ورزش توانست از ظرفیت‌های بخش خصوصی و همچنین خیرین ورزش یار نیز به خوبی استفاده کند و پروژه‌هایی نیمه تمامی که از نظر فیزیکی فقط 15 تا 20 درصد پیش رفته بودند را توسط بخش خصوصی به پایان رساند. بر این اساس بهره‌برداری از این اماکن تا چندین سال پس از افتتاح در اختیار بخش خصوصی قرار دارد. همچنین خیرین ورزش‌یار در این سال واقعا پای کار آمدند و از این ظرفیت به بهترین نحو استفاده شد. اینگونه اعمال خیر در گذشته شاید فقط شامل ساخت مدرسه و بیمارستان می‌شد اما در حال حاضر به بخش ورزشی هم اهمیت داده می‌شود و خیرین در این حوزه هم سرمایه‌گذاری می‌کنند.

در ادامه تعدای از طرح‌های نیمه تمام ورزشی که در 7 سال اخیر دولت تدبیر و امید در زمینه زیرساخت‌های ورزشی و تکمیل طرح‌های نیمه تمام انجام شده است، اشاره می‌شود:

افتتاح ورزشگاه‌های مدرن ۱۵ هزار نفری بیرجند، بجنورد، یاسوج، کرمانشاه، سمنان و بوشهر پس از یک دهه در دولت یازدهم.

افتتاح  ۶ ورزشگاه مدرن پنج هزار نفری در کشور در دولت یازدهم.

افتتاح ورزشگاه نقش جهان در دولت یازدهم. 

افتتاح ورزشگاه میانرود شیراز پس از ۱۶ سال- فروردین ۹۶.

افتتاح ورزشگاه ۱۵ هزار نفری سمنان - فروردین ۹۵.

صندلی‌گذاری ورزشگاه آزادی - خرداد ۹۵.

ثبت سند ورزشگاه آزادی تهران پس از ۴۳ سال به نام دولت جمهوری اسلامی ایران در دولت یازدهم.

استانداردسازی ورزشگاه آزادی پس از ۴۵ سال و آغاز عملیات بازسازی این ورزشگاه در خرداد ۹۶.

مجهز شدن ورزشگاه یادگار امام (ره) تبریز به استانداردهای جهانی.

بازسازی و تجهیز  چمن ورزشگاه یادگار امام (ره) تبریز به سیستم گرمایش از کف در دولت یازدهم.

تاسیس نخستین آزمایشگاه استاندارد تجهیزات ورزشی در ایران در سال۹۴.

رفع تصرف مجموعه سوارکاری نوروزآباد و صدور گواهی بند دال ۱۰ سند مالکیت.

امضای تفاهم‌نامه با پنج شرکت خارجی در یک سالگی برجام برای مشارکت در طرح‌های ورزشی.

تعیین تکلیف مالیات‌های معوق سنواتی طی سال‌های ۸۷ تا ۹۲ و اصلاح قراردادها در بحث واگذاری.

واگذاری بیش از ۱۲ طرح ورزشی به بخش خصوصی.

یک و نیم برابر شدن استفاده از ظرفیت‌های مجموعه‌های ورزشی شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی.

افتتاح بیش از  ۷۸ طرح نیمه تمام خرد و کلان ورزشی طی ۷ سال.

تکمیل و افتتاح ۷۰۰ طرح نیمه تمام توسط وزارت روزش در سال ۹۸.

پیگیری، بررسی و نظارت بر مشکلات حقوقی برخی اماکن ورزشی دارای معارض و فاقد پروانه. 3/5

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز