رضا زارعی در گفت‌وگو با خبرگزاری برنا:

بزرگ‌ترین معضل کوهنوردی، گروهای مجازی هستند/ بخشداری لاریجان بدون اطلاع به فدراسیون مسیر دماوند را بست

۱۳۹۹/۰۵/۲۲ - ۰۹:۴۹:۳۳
کد خبر: ۱۰۴۲۱۸۵
بزرگ‌ترین معضل کوهنوردی، گروهای مجازی هستند/ بخشداری لاریجان بدون اطلاع به فدراسیون مسیر دماوند را بست
رئیس فدراسیون کوهنوردی و صعودهای ورزشی گفت: یکی از معضلاتی که باشگاه‌ها با آن دست به گریبان هستند، شبکه‌های مجازی است که فاقد مدارک و مجوزهای لازم هستند و نه تعهدی و نه جا و مکان مشخصی دارند و نه مربی با خودشان می‌برند.

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری برنا؛ رضا زارعی، رئیس فدراسیون کوهنوردی و صعودهای ورزشی، در رابطه با افزایش صعود و فتح قله دماوند طی تعطیلات آخر هفته اظهار داشت: ما در بحث کرونا تابع دستور ستاد کرونای کشور و استان‌ها هستیم. بسیاری از استان‌ها از طریق هیات‌ها، بعد ممنوعیت یا منع فعالیت‌های ورزشی در کوهستان‌ها از فدارسیون تقاضا می‌کنند تا با یک اعلام عمومی باشگاه‌ها از حضور در آن مناطق اجتناب کنند. زمانی که در استان‌ها ممنوعیت صعود را اعلام می‌کنند، ما هم از کوهنودران تقاضا می‌کنیم از حضور در این مناطق اجتناب کنند. مثلا در کوه دماوند، مدت طولانی صعود ممنوع بود و واقعا رعایت شد. هفته گذشته افراد برای صعود به علم‌کوه، دماوند و سبلان، برنامه‌ریزی کرده بودند اما بخشداری لاریجان به تبعیت از ستاد کرونای استان منطقه را بست بدون اینکه به فدراسیون اطلاع دهد تا فدراسیون از کوهنوردان بخواهد که از ورود به منطقه اجتناب کنند.

او تصریح کرد: وقتی ما از درخواست بخشداری مطلع شدیم، بلافاصله اطلاعیه دادیم و تقاضا کردیم کوهنوردان از ورود به منطقه اجتناب کنند که طبیعتا امکان پذیر نبود چون بسیاری از آن‌ها به ارتفاعات رفته بودند. فدراسیون پیش از این با ستادهای پیشگیری از حوادث هماهنگ کرده بود تا در تابستان در منطقه مستقر باشند و پیش‌بینی می‌کنیم که کوهنوردان از مناطق مختلف برای صعود بیایند. دماوند هم یک مسیر نیست که بگوئیم راه را ببندیم و کسی بالا نرود، کوهنوردان از مسیرهای مختلف می‌روند، چون این مدت بهترین زمان برای صعود به این کوه است.

زارعی ادامه داد: علت اینکه با هجوم مردم در دماوند مواجه بودیم، تقاضای دیرهنگام بود که از سوی بخشداری محترم لاریجان صورت گرفت. تا حدی هم باید کوهنوردان حق بدهیم که بی‌اطلاع از این قضیه برای صعود رفته بودند. مطمئنم اگر این تصمیم‌ پیش‌تر تدبیر و اعلام می‌شد، قطعا با چنین حجم ورودی مواجه نبودیم. سال گذشته که ما مشکل کرونا نداشتیم، هر هفته این جمعیت کوهنورد را در بارگاه سوم پذیرا بودیم، امسال تازه دو هفته است که با این حجم جمعیت مواجه هستیم. از ستاد مبارزه با کرونا تقاضا دارم تا در هفته‌های آینده، از طریق هیات‌ها که اطلاع و ارتباطات قوی با ادارات ورزش دارند، به فدراسیون اطلاع دهند. در این صورت مطمئنا جامعه کوهنوردی این قضیه را می‌پذیرد.

رئیس فدراسیون کوهنوردی و صعودهای ورزشی گفت: ما از تمامی کسانی که می‌خواهند فعالیت کوهنوردی کنند تقاضا می‌کنیم از طریق باشگاه‌ها این کار را انجام دهند. مزیت همراهی با باشگاه‌ها در رابطه با بحث آموزشی است. کوهنوردان می‌توانند با کمترین هزینه در باشگاه‌های کوهنوردی فعالیت آموزشی داشته باشند و از طریق باشگاه‌ها به بهترین نقاط با مجوز باشگاه و هیات‌ها صعود کنند و ایمنی‌شان تضمین‌شده است. باشگاه‌هو مربی دارند و آن‌ها ظرفیت و توانایی افراد را مشخص می‌کنند و اجازه فعالیت خطرناک به ورزشکاران نمی‌دهد. فعالیت در حیطه باشگاه‌ها مزایای زیادی دارد و واقعا ارزش این را دارد که هزینه کنیم تا دوره‌های آموزشی را ببینیم و با خیال راحت و سلامتی صعودهایمان را انجام دهیم.

او عنوان کرد: نزدیک 4 سال است که باشگاه‌ها با فشار وزارت ورزش و فدراسیون تأسیس شدند، پیش از آن گروه‌های کوهنوردی بودند که جا و مکان درستی نداشتند و مربی بر آن‌ها نظارت نداشت‌. الان باشگاه‌ها قانونمند فعالیت می‌کنند و واقعا نیاز به فرهنگ‌سازی وجود دارد ته مردم جذب باشگاه‌ها شوند. باشگاه‌ها در سطح کشور رو به توسعه هستند و ورزشکاران می‌توانند از طریق آن‌ها حداقل قانونمند و هدفمند فعالیت کنند. یکی از معضلاتی که باشگاه‌ها با آن دست به گریبان هستند، شبکه‌های مجازی است، که فاقد مدارک و مجوزهای لازم هستند و نه تعهدی و نه جا و مکان مشخصی دارند و نه مربی با خودشان می‌برند. تقاضایم از جامعه ورزشی این است که گول چنین گروه‌هایی را نخورند، چون در نهایت اگر به مشکل بخورند، نفر را رها می‌کنند، در صورتی که باشگاه تعهد دارد، ملزم است که قرارداد ببندد و افراد را بیمه کند. در مجموع مزایای زیادی دارد و اگر بخواهیم هزینه بیشتری کنیم حداقل می‌دانیم در امنیت جانی با باشگاه فعالیت می‌کنیم. 4

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
تبلیغات متنی
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز