امروز برگزار شد؛

استقبال گسترده از نشست آنلاین ناظران والیبال

۱۳۹۹/۰۶/۰۲ - ۱۳:۴۹:۵۸
کد خبر: ۱۰۴۸۲۳۹
استقبال گسترده از نشست آنلاین ناظران والیبال
نشست آنلاین (وبینار) ناظران مرد و زن والیبال فدراسیون والیبال امروز (یکشنبه) با حضور رئیس فدراسیون و بیش از ۸۰ ناظر برگزار شد.

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری برنا، کمیته برگزاری رویدادها و مسابقات در نظر دارد در صورت تایید ستاد مقابله با کرونا، لیگ‌های سال ۹۹ والیبال مردان و بانوان (جام سردار شهید حاج قاسم سلیمانی) را شهریور و مهرماه سال جاری آغاز کند.

به همین منظور و با هدف افزایش همگرایی و اتفاق نظر و همچنین به اشتراک گذاشتن دانش ناظران و ایجاد وحدت رویه برای لیگ‌های سال ۹۹، نشست آنلاین (وبینار) ناظران مرد و زن والیبال، از ساعت ۱۰ صبح امروز (یکشنبه) با حضور دکتر محمدرضا داورزنی رئیس فدراسیون والیبال برگزار شد.

رئیس فدراسیون والیبال در ابتدای این نشست با اشاره به مسئولیت سنگین ناظران در مسابقات امسال به ویژه در موضوع انجام پروتکل‌های بهداشتی، تاکید کرد: ناظران امسال کار سنگینی‌ برعهده دارند، زیرا امسال با سلامتی همه عوامل درگیر مسابقات روبرو هستیم و هر چه نظارت ناظران بهتر انجام شود، سلامتی بیشتری به دست می‌آید.

دکتر محمدرضا داورزنی با یادآوری این که در حال حاضر برای کنترل ویروس کرونا بسیاری از مسابقات فرا ملی تعطیل است، ادامه داد: اما خوشبختانه فعالیت‌های ملی را می‌توان با حفظ پروتکل‌های بهداشتی انجام داد و در اکثر کشورها فعالیت‌های ورزشی شروع شده است.

رئیس فدراسیون والیبال افزود: نشست‌های متعددی برای برگزاری لیگ‌ها برگزار شده است و پروتکل‌های بهداشتی نحوه برگزاری مسابقات نیز بعد از تصویب در ستاد مقابله با کرونا به فدراسیون ابلاغ می‌شود و اجرای آن در لیگ برتر و دسته یک و دیگر رقابت‌ها برای تیم‌ها و میزبان‌ها الزامی خواهد بود. بنابر این باید همه به هم کمک کنیم تا مسابقات به خوبی و بارعایت همه اصول و حفظ سلامتی همه برگزار شود. البته مسابقات امسال بدون تماشاگر برگزار می‌شود.

وی تاکید کرد: اجرا و دقت در اجرای پروتکل‌ها بسیار اهمیت دارد و طبیعی است که هرگونه سهل‌انگاری در این زمینه می‌تواند آسیب جدی به مسابقات بزند. ناظرین امسال مسئولیت حفظ سلامتی بازیکنان، کادر فنی و عمه عوامل اجرایی مسابقات را دارند و اگر یک نفر بیمار باشد، می‌تواند مجموعه والیبال را در خطر قرار دهد و به همین دلیل از ناظران تقاضا دارم امسال دقتی بیش‌تری داشته باشند. دوست نداریم به شرایطی برسیم که میزبانی یک شهرستان با رعایت نکردن پروتکل‌ها، باعث تعطیلی لیگ شود. اگر رعایت اصول بهداشتی نکنیم، دچار بحران جدی خواهیم شد.

** در مسابقات امسال دست دادن ممنوع است

رئیس کمیته برگزاری رویدادها و مسابقات نیز در این نشست تاکید کرد که رعایت اصول بهداشتی هم فردی و هم تیمی از مهمترین نکات برگزاری مسابقات امسال است و برای حفظ سلامتی و مقابله با شیوع کرونا، در مسابقات و لیگ‌های امسال کلا دست دادن ممنوع است.

شهرام عظیمی ادامه داد: امسال بازیکنان و کادر فنی تیم‌ها قبل از دریافت کارت مسابقات، باید تست PCR بدهند و این روند در ادامه رقابت‌ها نیز تداوم خواهد داشت و سرپرست تیم‌ها قبل از آغاز هر مسابقه، باید نتیجه آزمایش را به ناظران ارائه دهند.

وی از تدوین دستورالعمل‌ و پروتکل‌های بهداشتی مسابقات خبر داد و گفت: در این زمینه با ستاد مقابله با کرونا در وزارت ورزش و جوانان، در تعامل هستیم و پس از تایید نهایی، نکات و پروتکل‌ها به باشگاه‌ها ابلاغ خواهد شد.

رئیس کمیته برگزاری رویدادها و مسابقات با یادآوری این موضوع که جلسات هماهنگی ناظران باید روز قبل از هر مسابقه برگزار شود، درباره حق‌الزحمه ناظران گفت: حق‌الزحمه‌ها ۲۰ درصد نسبت به سال ۹۸ افزایش خواهد یافت.

وی به ضرورت بازدید از امکانات باشگاه‌ها برای میزبانی اشاره کرد و گفت: بازدید از سالن‌ها و امکانات باشگاه‌ها برای میزبانی بعد از تاسوعا و عاشور آغاز می‌شود تا انشاالله مسابقات مطابق با استانداردهای لازم برگزار شود.

** پروتکل زمانی قبل از مسابقه کاهش یافته است

رئیس کمیته داوران فدراسیون والیبال نیز در این نشست گفت: با هماهنگی کمیته برگزاری رویدادها و مسابقات، پروتکل زمانی قبل از مسابقه از ۳۰ دقیقه به ۲۳ دقیقه کاهش دادیم.

ابراهیم فیروزی تصریح کرد: ۱۰ دقیقه برای گرم کردن در زمین و ۱۰ دقیقه برای گرم کردن روی تور خواهیم داشت و سه دقیقه نیز بعد برای معرفی داوران اول و دوم، بازیکنان شروع کننده و لیبرو اصلی و سرمربی تیم‌ها در نظر گرفته شده است.

وی به برگزاری نشست دیگری از سوی کمیته داوران برای ناظران اشاره کرد و گفت: موضوع اصلی آن نشست نحوه تکمیل فرهای ناظران خواهد بود.

رئیس کمیته داوران با یادآوری این که در مسابقات امسال ناظر داوری و ناظر فنی برای هر دیدار خواهیم داشت، گفت: ناظر داوری گزارش خود را برای کمیته داوری و ناظر فنی هم گزارش خود را برای کمیته برگزاری رویدادها و مسابقات ارسال خواهد کرد.

وی تاکید کرد: ناظران داوری اجازه دخالت در امور قضاوت ندارند، حتی اگر داوران اشتباه کرده باشند. همچنین فرم‌های نظارت باید بلافاصله و حداکثر یک ساعت بعد از مسابقات تکمیل شود. البته در تلاش هستیم که این کار به صورت آنلاین انجام شود.

فیروزی در پایان تاکید کرد: ناظران باید همانند دوربین عمل کنند و بدون تعارف، واقعیت‌ها را گزارش کنند تا مسابقات در بهترین شرایط ممکن برگزار شود.

در ادامه این نشست، برخی ناظران مسایل، مشکلات و دیدگاه‌های خود را مطرح کردند که مهم‌ترین آن‌ها به قرار زیر است:

•ناظران و داوران اعزامی به مسابقات بیمه شوند.

•متاسفانه برخی بازیکنان بعد از مصدویت در یک مسابقه، از ناظران شکایت می‌کنند که باید این موضوع در قرارداد بازیکنان دیده شود که مصدومیت بازیکن هیچ ربطی به ناظر، داور و هیات استانی ندارد.

•مبلغ واریزی به حساب ناظران با ارائه صورت حسابی مشخص شود که مربوط به چه مسابقاتی است و حق‌الزحمه‌ها نیز بر اساس شرایط اقتصادی کشور، محاسبه و افزایش یابد.

•ارزیابی زیرساخت‌ها برای برگزاری مسابقات دقیق انجام شود تا بعد از حضور ناظران با وجود امکانات ضعیف برای میزبانی روبه‌رو نشویم.

•مسئولیت نظارت بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی به فرد مستقل دیگری واگذار شود و ناظران به وظایف خود عمل کنند.

نشست بعدی ناظران مرد و زن فدراسیون والیبال روز سه‌شنبه یازدهم شهریورماه از ساعت ۱۱ تا ۱۳ به صورت آنلاین (وبینار) برگزار خواهد شد.

بر اساس اعلام کمیته برگزاری رویدادها و مسابقات، حضور تمامی ناظران در نشست‌های آنلاین الزامی است و شرکت در این وبینارها، یکی از ملاک‌های ارزیابی این کمیته برای تعیین ناظران در لیگ‌های سال ۹۹ است.

نظر شما