بررسی سرمربیان لیگ برتری؛

جواد نکونام؛ تولد یک مربی جوان و آینده‌دار

۱۳۹۹/۰۶/۲۵ - ۰۵:۳۹:۰۷
کد خبر: ۱۰۵۸۴۶۶
جواد نکونام؛ تولد یک مربی جوان و آینده‌دار
جواد نکونام توانسته تاحدودی شایستگی‌های خود را در عرصه مربیگری ثابت کند اما او برای باقی‌ماندن در این جایگاه باید ثبات داشته باشد و خود را بالا بکشد.

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری برنا؛ جواد نکونام از جمله مربیان جوان فوتبال ایران است که خیلی زود بعد از پایان دوران بازیگری‌اش وارد عرصه مربیگری شد. نکونام در تیرماه سال 95 و بعد از پایان قراردادش با العربی کویت از فوتبال خداحافظی کرد و خیلی زود با عنوان سرمربی به فوتبال ایران برگشت.

نکونام در حال حاضر از جوان‌ترین مربیان لیگ برتر فوتبال ایران است که در لیگ بیستم سومین سال دوران مربیگری خود در بالاترین سطح اول فوتبال را تجربه خواهد کرد.

استارتی رویایی

جواد نکونام نخستین تجربه سرمربیگری خود را در سال 96 و 1 سال بعد از خداحافظی‌اش از فوتبال کسب کرد. کاپیتان اسبق تیم ملی فوتبال، سرمربی تیم خونه به خونه در دسته اول لیگ آزادگان شد و در حالی که نتایج خوبی با این تیم کسب کرد اما بعد از اولین شکست از سمت خود استعفا کرد و بعدها گفته شد دلیل این استعفا اختلاف با مالک باشگاه خونه به خونه بوده است.

نکونام در دوران حضورش در خونه به خونه توانست این تیم را به مرحله نیمه نهایی جام حذفی برساند ولی اولین عمر حضورش روی نیمکت مربیگری کوتاه بود. نکونام در نیم فصل دوم همان سال و 10 هفته مانده به پایان لیگ به تیم نساجی مازندران پیوست و جای داوود مهابادی را به عنوان سرمربی گرفت.

کاپیتان اسبق تیم ملی در حالی سرمربیگری نساجی مازندران را پذیرفت که این تیم برای صعود به لیگ برتر کار سختی داشت و در رتبه هفتم جدول جای داشت و می‌بایست با تیم‌های قدری به‌خصوص خونه به خونه بابل یعنی تیم قبلی نکونام رقابت می‌کرد.

در آن سال در نهایت نساجی مازندران و نکونام بودند که با تلاش فراوان در هفته پایانی به لیگ برتر رسیدند. صعود نساجی مازندران با جواد نکونام به لیگ برتر در فصل 97 باعث شد این سرمربی رکورددار جوان‌ترین سرمربی لیگ فوتبال ایران را به خود اختصاص دهد. او بعد از 24 سال توانست طلسم صعود نکردن نساجی مازندران به سطح اول فوتبال ایران را بشکند و نام خود را در تاریخ این باشگاه ثبت کند.

ورود به لیگ برتر

نکونام با نساجی مازندران وارد لیگ برتر شد و در نیم فصل اول لیگ هجدهم در 15 بازی، 3 برد، 7 تساوی، 5 باخت و 16 امتیاز با این تیم به دست آورد. نکونام در پایان نیم فصل اول به دلایلی که مهمترین آن مشکلات مالی تیمش بود از نساجی مازندران جدا شد و در نیم فصل دوم ابتدا به پیکان پیوست اما پس از معارفه و شکایت باشگاه نساجی مازندران و نمایندگان این شهر در مجلس قراردادش را فسخ کرد و ترجیح داد ادامه لیگ هجدهم را خانه‌نشین بماند اما در آغاز لیگ نوزدهم سعید آذری، مدیرعامل باشگاه فولاد خوزستان، او را به عنوان سرمربی تیمش انتخاب کرد.

نکونام لیگ نوزدهم را با فولاد آغاز کرد و نتایج خوبی هم گرفت و در نهایت این تیم را به جایگاه سوم و پلی‌آف لیگ قهرمانان آسیا رساند و حالا در سومین سال سرمربیگری‌اش باید به همراه فولاد در لیگ قهرمانان آسیا حاضر شود. عملکرد کاپیتان سابق تیم ملی و بازیکن اوساسونا نشان می‌دهد او توانسته تاحدودی شایستگی‌های خود را در عرصه مربیگری ثابت کند اما او برای باقی ماندن در این جایگاه باید ثبات داشته باشد و خود را بالا بکشد.

 قاسمپور: نکونام راه درازی در مربیگری در پیش دارد

ابراهیم قاسمپور که در برهه‌ای از زمان سرمربی جواد نکونام در تیم پاس بود، درباره کارنامه این سرمربی جوان به خبرنگار گروه ورزشی خبرگزاری برنا اظهار داشت: نکونام زمان زیادی نیست که وارد عرصه مربیگری شده و فعلا نمی‌توان درباره او قضاوت کرد اما صعود با نساجی مازندران به لیگ برتر و کسب سهمیه آسیایی با فولاد از اتفاقات مهم دوران سرمربیگری او است. نکونام توانست طلسم 24 سال غیبت نساجی مازندران در سطح اول فوتبال ایران را بشکند اما به نظر من مهم‌ترین کاری که او انجام داد تا ثابت کند در عرصه مربیگری توانایی‌های زیادی دارد، رسیدن به لیگ قهرمانان آسیا با فولاد است. نکونام با تیمی معمولی توانست در رتبه سوم لیگ و بالاتر از تیم‌هایی مثل سپاهان اصفهان و تراکتور تبریز قرار بگیرد و همین موضوع نشان می‌دهد نکونام در عرصه مربیگری می‌تواند حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشد.

او افزود: با شناختی که از نکونام دارم می‌دانم در مربیگری هم مثل دوران بازیگری سالم است و امیدوارم همینطور سالم بماند و مثل اغلب مربیان در فوتبال ایران اسیر ناپاکی‌های فوتبال نشود. نکونام باید این نکته را هم در نظر داشته باشد که مربیگری شغل پراسترسی است و او باید بیشتر از قبل تحمل و حوصله به خرج دهد. 4

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز