گزارش ورزشی هفته؛

رکوردشکنی بانوان رشته دوومیدانی به رغم محدودیت‌ها/ زنان ایران مایه اعتبار کشورمان هستند

۱۳۹۹/۰۷/۰۳ - ۰۴:۵۳:۴۴
کد خبر: ۱۰۶۳۱۲۱
رکوردشکنی بانوان رشته دوومیدانی به رغم محدودیت‌ها/ زنان ایران مایه اعتبار کشورمان هستند
بانوان تلاشگر رشته دوومیدانی با وجود تمام محدودیت‌هایی که دارند موفق شدند رکوردهای پیشین را بشکنند و مسیر موفقیت خود را هموارتر از قبل کنند.

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری برنا؛ زنان ورزشکار ایرانی با وجود اینکه در اکثر اوقات مورد توجه کافی قرار نمی‌گیرند اما همواره ثابت کردند توانایی بالایی در کسب نتایج خوب در میادین بین‌المللی را دارند که در صورت حمایت‌های بیشتر قطعا می‌توانند مدال‌آور هم باشند. رشته دوومیدانی نیز جزو رشته‌هایی است که بانوان با استعدادی را کنار خود دارد. دوومیدانی‌کارانی که همیشه با حضور در مسابقات و با تکیه بر تلاش بی‌نظیرشان سعی کردند رکوردهای خوبی را به ثبت برسانند.

مرحله دوم رقابت‌های دوومیدانی زنان قهرمانی باشگاه‌های کشور طی روزهای 29 و 30 شهریور در مجموعه ورزشی آفتاب انقلاب در حالی  برگزار شد که در روز نخست مهسا میرزا طیبی در پرش با نیزه برای اولین بار در تاریخ زنان ایران از مانع 4 متری عبور کرد، ریحانه آرانی نیز در پرتاب چکش حد نصاب 57/15 را ثبت کرد، ژاله کاردان هم در پرتاب دیسک نتیجه 50/43 را ثبت کرد. البته پیش‌تر نیز در مرحله نخست رقابت‌های باشگاهی زنان فرزانه فصیحی با ثبت زمان 11/68 ثانیه رکورد دوی 100 متر را که پیش از این با زمان 11/69 ثانیه در اختیار مریم طوسی بود، شکست. پریسا عرب نیز در 5000 متر با ثبت زمان 17:32.63 دقیقه رکورد سابق این ماده را (17:40:05) که متعلق به خودش بود را شکست. با نگاهی گذار به رکوردهای ثبت شده به وضوح می‌توان دریافت که بانوان تلاشگر دوومیدانی کشورمان با وجود تمام محدودیت‌هایی که دارند ولی موفق شدند رکوردهای پیشین را بشکنند و مسیر موفقیت خود را هموارتر از قبل کنند.

مهسا میرزاطبیبی، دوومیدانی که ایران درباره ثبت این رکورد در گفت‌وگو با خبرنگار گروه ورزشی خبرگزاری برنا اظهار کرد: خیلی خوشحالم این رکورد را برای اولین‌بار در ایران به نام خودم ثبت کردم. البته رکورد پیشین این ماده با پرشی به ارتفاع 3/91 متر در اختیار خودم بود که در مرحله اول قهرمانی باشگاه‌ها (18 شهریور) برگزار شد به ثبت رساندم.

او افزود: ثبت این رکورد کار آسانی نبود، با وجود شرایط سختی که کرونا به وجود آورد اما کمابیش و در صورت مهیا بودن شرایط در پارک تمرین می‌کردم، البته که ماده من پرش با نیزه است و نمی‌توان این رشته را در هر جایی انجام داد و تمرین کرد به همین دلیل خیلی محدود بودم اما سعی کردم به هر نحوی که شده با حضور در باشگاه ‌و ... از روند آماده‌سازی خودم دور نمانم که خوشبختانه هم تلاش‌های موثر بود و نتیجه داد.

میرزاطبیبی گفت: متاسفانه در ایران رقیبی ندارم و اکثر نفرات قبل از من از نظر رکوردی خیلی با من فاصله دارند. قطعا این مسئله مسیر رشدم را کمی کند می‌کند و در نتیجه رقابت‌های آسیایی تاثیر می‌گذارد اما همیشه تلاش کردم خودم را برای اهدافم آماده کنم و بی‌انگیزه نباشم.

پریسا عرب، دونده تیم‌ ملی درباره رکوردشکنی خود در رقابت‌های باشگاهی، اظهار کرد: سطح مسابقات باشگاهی بالاست چراکه اکثرا بازیکنان مطرح دوومیدانی در رقابت‌ها شرکت می‌کنند. خوشبختانه امسال هم در دو روز شاهد برگزاری این رویداد بودیم و خوشحالم که موفق شدم هم در 5 هزار متر و هم در 10 هزار متر رکورد خودم را جابجا کنم.

او در مورد نحوه تمریناتش توضیح داد: الان که واقعا کرونا همه چیز را تحت تاثیر قرار داده اما در کل من هیچ رقیبی نه در تمرینات و نه در مسابقات ندارم و این موضوع چندان برایم جالب نیست‌. البته هیچ وقت بی‌انگیزه نشدم و همیشه تلاش کردم با خودم بجنگم و اگر در این دوره این رکورد را زدم حتما باید برای مسابقه دیگر کار بهتر و رکورد بهتری را به ثبت برسانم.

عرب با اشاره مسابقات پیش‌رو گفت: قبل از کرونا در مسابقات دوبی و باکو شرکت کردم که در باکو رتبه سوم و در دبی هم عنوان دومی را به دست آوردم و در حال حاضر نیز برای سال 2020 به خاطر کرونا همه مسابقات لغو شده است.

سیدرضا صالحی امیری، رئیس کمیته ملی المپیک، نیز در این رابطه تاکید کرد: باید زنان را باور کنیم که آنها می‌توانند سکوهای افتخار را فتح کنند به همین منظور سند راهبردی توسعه ورزش زنان در ایران با محوریت و تلاش خانم فرهادی‌زاد، معاون امور بانوان وزارت ورزش و همکاری همه مدیران ورزشی از جمله خانم طاهریان، منوچهری و سایرین در حال تدوین است. هدف این است که باید سرمایه‌گذاری در ورزش زنان داشته باشیم و به جای شعار باید حضور زنان را پر رنگ کنیم. اگر دختران و زنان ما در رویدادهای مختلف از نظر کمی برابر مردان باشند دنیا متوجه می‌شود هیچ گونه مانعی برای ورود زنان به ورزش وجود ندارد. زنان مایه اعتبار ایران هستند.

صالحی امیری افزود: هدف گذاری ما این است که توازن کمی و کیفی دختران و پسران را در 2 رویداد بعدی المپیک و 3 رویداد بعدی بازی‌های آسیایی داشته باشیم. برنامه، سرمایه‌گذاری و آموزش مستمر می‌تواند ما را به اهداف‌مان برساند. ما به دوومیدانی توجه ویژه داریم. ما 75 درصد بودجه فدراسیون را در شرایط سخت تخصیص دادیم و کمک‌های ویژه‌ای را در نیمسال دوم به این فدراسیون اختصاص خواهیم داد. این رکوردشکنی ها را در درجه اول به مربیان تبریک می‌گویم چراکه هیچکس به اندازه یک مربی از رکوردشکنی شاگردانش خوشحال نمی‌شود، تغییرات در فدراسیون‌ها نباید تغییری در روند کاری مربیان داشته باشد چراکه در فدراسیون دوومیدانی سرمایه‌گذاری خوبی انجام شد و روسای قبلی خیلی زحمت کشیدند. در ستاد عالی ورزش، سیاست قطعی ما حمایت همه جانبه از رشته‌های پرمدال و در راس آن دوومیدانی است چون با آنها می‌توانیم جایگاه خود را در رویداهای بزرگ تغییر دهیم. شخصا برای سال 1400 باور دارم رشته‌های پرمدال می‌درخشند. 4

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز