گزارش روز؛

تیمی جوان شده با تفکرات مرد کروات/ الان وقت به هم ریختن تیم ملی بود؟

۱۳۹۹/۰۷/۲۲ - ۱۰:۲۵:۱۱
کد خبر: ۱۰۷۱۸۹۱
تیمی جوان شده با تفکرات مرد کروات/ الان وقت به هم ریختن تیم ملی بود؟
لیست جدید تیم ملی فوتبال سورپرایزهای بسیاری داشت و برخی از ستارگان سابق تیم ملی از لیست خط خوردند و جای خود را به نفرات جدید دادند.

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری برنا؛ اولین لیستی که دراگان اسکوچیچ، سرمربی تیم ملی فوتبال، ارائه داد سورپرایزهای زیادی داشت. سرمربی کروات در نخستین اردوی تیم ملی دست به کار بزرگی زد و همه علاقه‌مندان به فوتبال را با شگفتی روبه‌رو کرد. اسکوچیچ در اقدامی جسورانه برخی از بازیکنان سابق و باتجربه را به تیمش دعوت نکرد و با میدان دادن به بازیکنان جوان، قصد تغییر نسل در تیم ملی فوتبال را دارد.

او که در شروع دوباره مسابقات لیگ برتر تقریبا به همه شهرها سفر کرد و نظاره‌گر نمایش تیم‌های لیگ برتری بود بازیکنانی را از دل لیگ نوزدهم به اردوی تیم ملی فراخواند. نفراتی چون عارف غلامی، مجتبی نجاریان، سیامک نعمتی و مهدی قایدی برای اولین بار به تیم ملی دعوت شدند و شجاع خلیل‌زاده، صادق محرمی و امید نورافکن هم در شرایطی دعوت شدند که در سال‌های اخیر حضور پررنگی در تیم نداشتند و بازیکنی چون شجاع پس از 7 سال توانست پیراهن تیم ملی را برتن کند. 

دعوت نفرات جدید به تیم ملی باعث شده بسیاری از ستارگان قبلی از لیست خط بخورند؛ اگر از علیرضا بیرانوند، مرتضی پورعلی‌گنجی و علیرضا جهانبخش که به دلیل مصدمیت از تیم ملی خط خوردند بگذریم، به نفراتی چون کریم انصاری‌فرد، مسعود شجاعی، اشکان دژاگه، سعید عزت‌الهی، امید ابراهیمی، روزبه چشمی، وریا غفوری و رامین رضائیان می‌رسیم که در سال‌های اخیر حضور تقریبا ثابتی در تیم ملی داشتند ولی حالا با تغییرات اسکوچیچ جایگاه‌شان با خطر مواجه شده است.

این حجم از تغییر هم تعجب هواداران فوتبال و اهالی رسانه را به دنبال داشته هم باعث انتقاد پیشکسوتان و کارشناسان فوتبال از سرمربی کروات تیم ملی شده است. البته برخی هم در حمایت از لیست تیم ملی این حق را برای دراگان قائل شدند که به عنوان سرمربی تیم ملی نفراتی را دعوت کند که در تفکرات تاکتیکی او قرار می گیرند اما لیست اسکوچیچ بیشتر از اینکه حامی داشته باشد منتقد دارد!

در واقع به نظر می‌رسد دراگان با این تغییرات قصد دارد نشان دهد در تیم او جای هیچ بازیکنی محکم و تضمین‌شده نیست و لیست تیم ملی براساس آمادگی بازیکنان انتخاب می‌شود و درهای تیم ملی روی تمامی نفرات باز است. از طرفی به نظر می‌رسد سرمربی جدید ایران قصد دارد تا حدودی میانگین سنی تیم ملی را کاهش دهد و به همین دلیل روی نام بعضی از نفرات پا به سن گذاشته خط قرمز کشیده است.

از طرف دیگر با توجه به کنار رفتن بازیکنان و کاپیتان‌های سابق ایران، میانگین سنی هم کاهش چشم‌گیری داشته است که می‌تواند موجب افزایش قدرت و انرژی در تیم ملی شود. در آخرین اردوی برگزار شده پیش از حضور اسکوچیچ که مربوط به بازی ایران و عراق در آبان 98 بود، مارک ویلموتس تیمی را آماده کرد که دارای میانگین سنی 28 سال بود که این میانگین در جام جهانی به 31 سال افزایش پیدا می‌کرد اما در حال حاضر میانگین سنی تیم اسکوچیچ تقریبا 26 سال است. 

اگرچه میدان دادن به جوان ها و تغییر نسل در تیم ملی که باعث کاهش میانگین سنی تیم در جام جهانی و جام ملت ها می‌شود اما بسیاری از کارشناسان فوتبال معتقدند سرمربی تیم ملی زمان مناسبی را برای این کار انتخاب نکرده است. 

تیم ملی ایران برای گذر از مرحله مقدماتی و رسیدن به جام جهانی و جام ملت‌ها بازی‌های دشواری پیش رو دارد و شاید الان زمان مناسبی برای ایجاد این همه تغییر و جوان‌سازی در تیم ملی نبود. کارشناسان معتقدند بهتر بود تیم ملی از وضعیت حساس کنونی عبور می‌کرد و پس از آن پروسه جوان شدن و تغییر نسل در تیم ملی اتفاق می افتاد. از نظر آنها اینکه سرمربی تیم ملی به خوبی لیگ را زیر نظر داشته و تیم‌ها را آنالیز کرده اتفاق خوبی است اما بهتر بود تیم ملی با همان ترکیب و قیافه آشنا به مصاف بحرین و عراق می‌رفت.

با این وجود باید منتظر ماند و دید سرمربی خوش فکر تیم ملی چه ایده‌هایی را برای یوزهای ایرانی در سر دارد.

در ادامه اظهارنظر برخی از پیشکسوتان و کارشناسان فوتبال درباره جوان شدن تیم ملی و تغییر نسل را که در گفت‌وگو با خبرنگار گروه ورزشی خبرگزاری برنا مطرح شده را می‌خوانید.

***

چراغپور: الان زمان اوراق کردن تیم ملی نبود

جلال چراغپور در گفت‌وگو با خبرنگار گروه ورزشی خبرگزاری برنا در خصوص تغییرات تیم ملی اظهار داشت: وقتی تصمیم به خراب کردن یک سازه می‌گیریم باید زمان را هم درنظر داشته باشیم. به نظر من الان زمان مناسبی برای ایجاد این همه تغییر و جوان‌سازی در تیم ملی نبود. بهتر بود از وضعیت حساس کنونی عبور می‌کردیم و بعد تیم ملی را جوان می‌کردیم. من نمی‌گویم چرا تیم ملی جوان شده بلکه معتقدم در زمان نامناسبی این اتفاق رخ داده است. اینکه سرمربی تیم ملی به خوبی لیگ را زیر نظر داشته و تیم‌ها را آنالیز کرده اما بهتر بود تیم ملی با همان ترکیب و قیافه آشنا به مصاف بحرین و عراق می‌رفت. این همه تغییر در تیم ملی و دعوت از تعداد زیادی بازیکن جوان در شرایط فعلی خوف آور و ترسناک است. بازیکنانی مثل دژاگه، شجاعی، رضائیان، ابراهیمی و برخی دیگر اگرچه سن و سال شان بالا رفته اما فوتبال‌شان به تکامل رسیده و وقتی دور هم جمع می‌شدند تیم کامل و منسجمی را می‌دیدیم که از سرمربی خود هم جلوتر است اما تیم فعلی برای رسیدن به هماهنگی و تکامل به زمان و انجام بازی‌های تدارکاتی نیاز دارد که در شرایط فعلی فرصت آن فراهم نیست.

قاسمپور: نباید ریسک کنیم

ابراهیم قاسمپور، کارشناس و مربی فوتبال، هم با اشاره به جوان شدن تیم ملی به خبرنگار گروه ورزشی خبرگزاری برنا گفت: به نظر می‌رسد اسکوچیچ قصد دارد تغییرات زیادی در تیم ملی ایجاد کند و نسل جدیدی را جایگزین برخی نفرات با سابقه کند. این کار ساده نیست و به زمان نیاز دارد. حتی بهترین مربیان دنیا هم نمی‌توانند در زمان کوتاه تغییر نسل را انجام دهد و حتی ممکن است تلفات هم بدهند اما ما در شرایطی نیستیم که این ریسک را قبول کنیم چون 2 بازی سخت با عراق و بحرین داریم و نمی‌توانیم تغییرات زیادی ایجاد کنیم. برای هماهنگ کردن بازیکنان در تیم ملی نیاز به بازی‌های تدارکاتی با تیم‌های قدرتمند داریم که در سال‌های اخیر در این زمینه ضعیف عمل کرده‌ایم. 

کربکندی: اسکوچیچ نباید تیم ملی را به هم بریزد

رسول کربکندی، دروازه‌بان اسبق تیم ملی، هم درباره تغییرات نسل تیم ملی به خبرنگار گروه ورزشی خبرگزاری برنا گفت: الان برای ما مهم‌ترین مساله پیروزی است. مهم این است که بازی با عراق و بحرین را ببریم چون نمی‌توانیم ریسک کنیم و اجازه دهیم سرنوشت صعودمان به اما و اگر بکشد. بنابراین الان زمان مناسبی برای تغییر نسل نیست و جوان کردن تیم ملی ریسک بزرگی است. همواره بهترین زمان برای تغییر نسل بعد از جام جهانی است. الان وقت به‌هم‌ریختگی نیست و ما فقط باید به فکر پیروزی باشیم. البته فعلا برای اظهارنظر درباره اینکه آیا واقعا اسکوچیچ می‌خواهد تیم ملی را جوان کند یا نه زود است چون این امکان هم وجود دارد که او در حال محک زدن بازیکنان باشد. نمی‌دانیم که اسکوچیچ واقعا دیگر نمی‌خواهد از برخی بازیکنان قدیمی استفاده کند یا اینکه صرفا به خاطر آماده نبودن آنها یا محک زدن بقیه بازیکنان دعوت شان نکرده است. بنابراین باید بیشتر صبر کنیم تا آشنایی بیشتری با تفکرات سرمربی تیم ملی پیدا کنیم. ما در شرایط فوق‌العاده حساسی قرار داریم و اگر جام‌جهانی را از دست بدهیم، شکست بزرگی نصیب فوتبال‌مان می‌شود. 5

نظر شما