گزارش روز؛

کمان باستانی و اعتراض‌ها به حذف کامپوند

۱۳۹۹/۰۸/۱۵ - ۱۰:۴۸:۱۵
کد خبر: ۱۰۸۳۰۰۷
کمان باستانی و اعتراض‌ها به حذف کامپوند
جامعه امروزی ورزش ما از نظر بیان حقایق چنان متکثر شده که نمی توان تصور درستی از همه اخبار بدست آورد. برخی از رشته ها یا مسابقات بر خلاف واقعیت بزرگ جلوه داده می شوند در حالی که در جامعه جهانی و کشورهای صاحب سبک آن حوزه جایگاهی ندارند و در عوض به راحتی از کنار رشته ها و مسابقات مهمی که در آنها نتیجه مطلوب گرفته نمیشود عبور می‌کنیم.

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری برنا؛ حذف رشته کامپوند از بازی های آسیایی چین از همین قبیل است. اعتراض مدیران فدراسیون تیراندازی با کمان کشورمان به گونه ای است که این رشته دارای اهمیت فراوانی بوده در حالی که این رشته از همان ابتدا هم جایی در مسابقات مهم تیراندازی نداشته است. علی رغم اینکه رشته ریکرو از 1900 در المپیک حضور دارد اما به رشته کامپوند توجهی نشده است. اما در کشور ما هنگامی که به واکنش آقایان نگاه می کنیم گویی جای کامپوند و ریکرو عوض می شود.

مدیران این فدراسیون همیشه بر اهمیت کاپوند به دلیل راحتی موفقیت در آن رشته پرداخته اند. در حالی که کشورهای صاحب سبک در حوزه تیر و کمان سرمایه گذاری ناچیزی در این رشته انجام می دهند و وقعی بر آن نمی نهند. برای مثال در سال های نچندان دور، رئیس فدراسیون تیراندازی با کمانی داشته ایم که به ناحق بیان کرد در مسابقات جهانی قهرمان شدیم و رئیس جمهور وقت هم پیام تبریک ارسال کرد. هنگامی که حقیقت آشکار شد کار از کار گذشته بود و حاضر نشدند مدیر را توبیخ کنند بلکه او را به منصبی بسیار بالاتر گماشتند.

کمان ریکرو همیشه مورد توجه بوده است. برای روشن شدن موضوع اگر به فیلم ها و سریال های تاریخی نگاه کنید از کمان ریکرو استفاده شده است. کمان ریکرو همان کمان باستانی است.

 هنگامی که نام کمان مطرح می شود ناخداگاه آن را در ذهنمان متصور می شویم. این کمان ساز و کار ساده ای دارد و برای تیراندازی با آن نقش کماندار بسیار حائز اهمیت است. بر همین اساس رشته ای هم که در المپیک حضور دارد ریکرو است . اساسا در همه کشورهایی که در حوزه تیر و کمان فعالیت دارند تمرکزشان را بر روی رشته ریکرو قرار می دهند. در کمان کامپوند از قرقره و اجزای بسیاری استفاده می شود هر چند که در این رشته هم کماندار نقش دارد اما بیشتر کار بر عهده خود کمان است و کار با آن بسیار راحت تر است. حتی بسیاری از کمانداران ریکرو در تمرینات آمادگی از این کمان بهره می برند اما کمان اصلی و مسابقاتی ریکرو است.

در کشور ما نیز زهرا نعمتی بانوی المپیکی دارای دو مدال در پارالمپیک در همین رشته فعالیت می کند. استعداد های خوبی هم در این رشته حضور دارند اما در سال های اخیر مشکلات بسیاری متوجه این فدراسیون بوده است. مسلما اعتراض برای بازگشت کامپوند نمایشی بیش نیست و این رشته فرصت حضور در مسابقات چین را از دست خواهد داد پس لازم است مدیران فدراسیون تیر و کمان کشورمان برنامه ریزی جدیدی تدوین کنند و این فدراسیون را در مسیر اصلی خود قرار دهند و بر روی رشته اصلی این حوزه متمرکز شوند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز