بررسی ابهامات لیست تیم ملی؛

انتقادها به اسکوچیچ وارد است؟

۱۳۹۹/۰۸/۲۱ - ۰۷:۳۶:۵۲
کد خبر: ۱۰۸۵۸۱۵
انتقادها به اسکوچیچ وارد است؟
انتقادها و ایرادهای زیادی به لیست دوم سرمربی تیم ملی وارد شده که به نظر می‌رسد برخی از این ایرادها منطقی و منصفانه نیستند.

به گزارش برنا؛ دراگان اسکوچیچ لیست دوم تیم ملی را برای دیدار دوستانه با بوسنی اعلام کرد. لیستی که مثل دفعه قبل سورپرایزهای زیادی داشت به همراه انتقاد و حتی اتهام. البته این شرایط برای مربیان سابق تیم ملی از کارلوس کی‌روش گرفته تا برانکو، ویلموتس، بلاژویچ و ایویچ و حتی مربیان داخلی مانند مایلی‌کهن، قلعه‌نویی و پروین هم وجود داشته و هر لیستی که اعلام می‌شده با انتقادات زیادی از طرف اهالی فوتبال روبه‌رو بوده است.

حالا هم نوبت سرمربی کروات است که چالش‌های واقعی سرمربیگری تیم ملی ایران را تجربه کند. انتخاب فهرست محدودی از بازیکنان یکی از چالش‌های همیشگی مربیان تیم ملی است که وظیفه تکمیل پازل فکری سرمربی را برعهده دارند. شاید این یک موهبت بزرگ باشد که شمار بازیکنان آماده و در دسترس برای تیم ملی زیاد از حد باشد اما قطعا این موضوع کار سرمربی تیم ملی را دشوار می کند چون هر لیستی که ارائه دهد با انتقادات زیادی مواجه می‌شود.

لیست دوم اسکوچیچ هم مثل لیست اول او انتقادات زیادی را به دنبال داشته است. در ادامه این گزارش به بررسی انتقادات اهالی فوتبال از لیستی که سرمربی تیم ملی برای دیدار دوستانه با بوسنی ارائه داده می‌پردازیم که آیا این انتقادات که گاهی حتی بوی اتهام هم به خود می گیرند واقعی هستند؟

دعوت نشدن شایسته‌های لیگ

دراگان اسکوچیچ و دستیارانش بازی‌های لیگ را به خوبی رصد می‌کنند. عکس این موضوع درباره کارلوس کی‌روش صدق می‌کرد و منتقدانش معتقد بودند او هیچ توجهی به لیگ ندارد و توجهاتش معطوف به لژیونرها است. منتقدان کی‌روش می‌گفتند از نظر او همین که یک بازیکن ایرانی لژیونر باشد، حتی در تیم‌های درجه سوم و چهارم اروپایی، این شایستگی را دارد که به تیم ملی دعوت شود اما شایسته‌های لیگ به چشم مرد پرتغالی نمی‌آیند. 2 لیستی که سرمربی تیم ملی اعلام کرده نشان داد تمرکزش روی بازیکنان لیگ بوده و بازیکنانی مثل مهدی قایدی، پیام نیازمند، رشید مظاهری، سیامک نعمتی، عارف غلامی، اکبر ایمانی، وحید امیری، احمد نورالهی، امید نورافکن، محمدحسین کنعانی‌زادگان، شجاع خلیل‌زاده، مجتبی نجاریان و احسان حاج‌صفی به تیم ملی دعوت شدند. این نفرات همگی از ستاره‌های تیم‌های خود بودند و عملکردشان برای دعوت به تیم ملی قابل قبول بوده اما برخی منتقدان از دعوت نشدن بازیکنانی مثل حامد لک، وریا غفوری و حتی مسعود ریگی گله می‌کنند و معتقدند اسکوچیچ آنطور که باید و شاید لیگ را زیر نظر نداشته وگرنه این نفرات را دعوت می‌کرد. دعوت مهدی شیری که در پرسپولیس ذخیره سیامک نعمتی شده بود، به تیم ملی هم یکی از انتقادات وارده به لیست اسکوچیچ است و باعث شده منتقدان این ادعا را مطرح کنند که اتفاقا اسکوچیچ آنقدرها هم که طرفدارانش می‌گویند توجهی به بازیکنان شایسته لیگ ندارد در حالی که بررسی عملکرد بازیکنان لیگ برتری نشان می‌دهد نامی از لیست سرمربی تیم ملی جا نیفتاده است.

چرا غفوری و رضائیان دعوت نشدند؟

یکی از ابهامات لیست دراگان اسکوچیچ دعوت نشدن دو مدافع راست آماده حال حاضر فوتبال ایران است. وریا غفوری و رامین رضائیان بازیکنانی هستند که منتقدان اسکوچیچ معتقدند جای آنها به شدت در تیم ملی خالی است که در این یک مورد به نظر می‌رسد حق با آنهاست. اسکوچیچ هنوز درباره دعوت نشدن این دو بازیکن به تیم ملی توضیحاتی ارائه نکرده است.

اتهام بی‌پایه همکاری با ایجنت‌ها

نخستین اتهام به همه مربیان تیم ملی حداقل در دو دهه گذشته، همکاری با دلال‌ها یا ایجنت‌های فوتبال است. از برانکو ایوانکوویچ گرفته تا کارلوس کی‌روش با این اتهام که هرگز ثابت هم شده مواجه بوده‌اند که در دعوت از برخی بازیکنان از برخی مشاورانش که مدیر برنامه یا ایجنت فوتبالی هم هستند، خط گرفته و شاید درآمدی هم نصیب‌شان شده باشد. البته نمی‌توان چنین شائبه‌ای را درباره لیست اسکوچیچ مطرح کرد چون تمام نفرات دعوت شده تقریبا جزو بازیکنان اصلی و تاثیرگذار تیم‌های باشگاهی خود هستند.

دعوت نشدن لژیونرها

یکی دیگر از انتقاداتی که به لیست اسکوچیچ وارد شده دعوت نشدن برخی از بازیکنان اصلی تیم ملی در یکی، دو سال گذشته بوده است. سرمربی کروات تیم ملی در لیست جدید خود نام‌هایی مثل علیرضا بیرانوند، علیرضا جهانبخش، سامان قدوس، مهدی طارمی، سردار آزمون و مهدی ترابی را قرار نداده است. بازیکنانی که برخلاف نفراتی مثل امید ابراهیمی، اشکان دژاگه و مسعود شجاعی سن و سال بالایی هم ندارند و بهانه تغییر نسل هم درباره آنها صدق نمی‌کند. دعوت نشدن این 6 ستاره انتقاداتی را از اسکوچیچ به دنبال داشته است.

برخی معتقدند سرمربی تیم ملی با توجه به بازی‌های حساس در فروردین ماه الان باید همه بازیکنان اصلی را دعوت و هماهنگی لازم را بین آنها ایجاد کند اما واقعیت اینجاست که اسکوچیچ برای دعوت نکردن از این بازیکنان دلایل درستی دارد. علیرضا بیرانوند گلر شماره یک تیم ملی، وضعیت خوبی در تیم باشگاهی‌اش ندارد و سرمربی تیم ملی خواسته او از تیم باشگاهی‌اش دور نشود تا بلکه بتواند به ترکیب اصلی تیمش برسد. این شرایط برای مهدی ترابی، علی علیپور و مهدی طارمی هم وجود دارد که البته ترابی با مشکل مصدومیت هم مواجه بوده است. درباره علیرضا جهانبخش هم موضوع اصلی مصدومیت است و اسکوچیچ با خود او هم درباره دعوت نشدنش به تیم ملی صحبت کرده است. سردار آزمون هم به دلیل سرماخوردگی و مشکوک بودن به کرونا در لیست جدید تیم ملی حضور ندارد. سامان قدوس هم که این فصل در تیم برنتفورد در چمپیونشیپ انگلستان توپ می‌زند و توانسته جایگاه ثابتی را در ترکیب اصلی تیمش به دست بیاورد. اسکوچیچ در صحبتی که با قدوس داشته به دلیل سختی‌های مربوط به سفر در دوران کرونا و برای اینکه او جایگاه خود در تیم باشگاهی‌اش را از دست ندهد او را تیم ملی دعوت نکرده اما قطعا قدوس از بازیکنان مد نظر اسکوچیچ است.

براین اساس به نظر می‌رسد انتقادات از لیست سرمربی تیم ملی منصفانه نیست و شبهه خاصی در لیست او وجود ندارد.

درخشان: باید به تفکرات اسکوچیچ احترام بگذاریم

حمید درخشان، کاپیتان اسبق تیم ملی ایران، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه ورزشی خبرگزاری برنا در خصوص لیست تیم ملی فوتبال اظهار داشت: هر کسی که سرمربی تیم ملی بوده و هر لیستی داده همیشه با انتقاداتی همراه بوده است. امکان ندارد در فوتبال ایران لیستی منتشر شود و همه از آن راضی باشند و نگویند چرا فلانی هست و بهمانی نیست؟ ای کاش این فرهنگ در فوتبال ایران جا بیفتد و همه بپذیرند باید به نگاه سرمربی تیم ملی احترام گذاشته شود. او حتما برای دعوت‌های خود دلایل کافی داشته و بعد از بررسی و مطالعه زیاد هر کدام از این بازیکنان را دعوت کرده است. در نهایت هم اسکوچیچ است که باید درباره نتایج تیم ملی پاسخگو باشد و حتما این موضوع را هم در نظر دارد و بازیکنانی که دعوت کرده می‌توانند او را در راه رسیدن به هدفش کمک کنند و در تفکرات تاکتیکی‌اش جای بگیرند.

او درخصوص تغییرات لیست تیم ملی افزود: باید ببینیم تغییرات دو لیستی که اخیرا سرمربی تیم ملی داده چقدر است. اگر در لیست 25 نفره 3 تا 4 بازیکن تغییر کرده باشد جای نگرانی نیست اما اگر در هر لیست تغییرات زیاد باشد درست نیست.

درخشان درباره دعوت نشدن لژیونرها به تیم ملی گفت: این هم تصمیم سرمربی تیم ملی بوده که باید به آن احترام گذاشت. تا جایی که اطلاع دارم از بین لژیونرها نفراتی به تیم ملی دعوت نشده‌اند که یا مصدوم بوده‌اند یا در تیم باشگاهی خود بازی نمی‌کنند. این در حالی است که زمان کی‌روش، سرمربی تیم ملی لژیونرهایی که در تیم باشگاهی خود نیمکت نشین بودند را هم دعوت می‌کرد در حالی‌که عملکرد بازیکنان داخلی نسبت به آنها خیلی بهتر بود. البته بعدها حتی خود کی‌روش هم دست‌هایش را بالا برد و مقابل درخشش بازیکنان داخلی تسلیم شد. ما این تجربه را قبلا هم داشتیم و الان هم نباید بابت دعوت نشدن لژیونرها این همه چون و چرا مطرح کنیم چون بازیکنان داخلی شایسته‌ای داریم. 5

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز