بررسی عملکرد مربیان جوان لیگ بیستم؛

جوان‌های جان سخت/ در انتظار درخشش سال اولی‌ها

۱۳۹۹/۱۰/۱۳ - ۲۳:۴۰:۱۶
کد خبر: ۱۱۱۳۹۲۳
جوان‌های جان سخت/ در انتظار درخشش سال اولی‌ها
مربیان جوان لیگ بیستم تا به اینجای کار نتوانسته‌اند عملکرد قابل قبولی داشته باشند.

به گزارش برنا؛ چرخه مربیگری در لیگ برتر می‌چرخد و مربیان جوان را به فهرست سرمربیان شاغل در فوتبال ایران اضافه می‌کند. در لیگ بیستم بیشتر از سال‌های گذشته شاهد حضور مربیان جوان بوده‌ایم. مربیانی که برای اولین بار پا به عرصه پرخطر و پیچ در پیچ مربیگری گذاشته‌اند و در حال تجربه اندوزی هستند. در سال‌های گذشته هم مربیان جوانی بوده‌اند که وارد لیگ برتر شده‌اند اما عمر مربیگری آنها کوتاه بوده که این نشان می‌دهد مدیران در فوتبال ایران بسیار کم تحمل هستند و حتی پای انتخاب‌های خودشان هم نمی‌مانند. البته که از بین مربیان جوان فعلا کسی برکنار نشده که همین نشان می‌دهد شاید امسال مدیران فوتبال ایران پای انتخاب‌های خود بمانند.

در لیگ بیستم مربیان جوانی حضور دارند که امسال برای اولین بار عنوان سرمربیگری را یدک می کشند. برخی از آنها در عمر بازیگری خود بهترین بودند و برخی هم بدون اینکه دوران بازیگری درخشانی داشته باشند وارد این عرصه شده اند. در بین این مربیان نفراتی مثل سیدمهدی رحمتی و رحمان رضایی با اینکه تیم هایشان فوتبال خوبی ارایه می کنند هنوز نتوانسته اند نتایج خوبی بگیرند ولی می توان به تیم های آنها امیدوار بود. 

در ادامه به بررسی عملکرد مربیان جوان و سال اولی در 9 هفته سپری شده از لیگ می پردازیم.

سیدمهدی رحمتی؛ پرنوسان اما آینده‌دار

505

در بین سرمربیان لیگ برتری نام‌هایی به چشم می‌خورد که تا همین چند وقت پیش در زمین فوتبال بازی می‌کردند. اولین اسمی که در این مورد به ذهن می‌رسد سید مهدی رحمتی است که در لیگ نوزدهم درون دروازه تیم فوتبال شهرخودرو قرار داشت و در لیگ جدید حمیداوی مالک این باشگاه مشهدی تصمیم گرفت با رحمتی یک برنامه سه ساله را آغاز کند که در آن رحمتی هدایت عنابی پوشان را برعهده بگیرد. رحمتی که پرافتخارترین دروازه بان تاریخ لیگ برتر است بعد از ثبت چندین رکورد در فوتبال ایران امسال تصمیم گرفت در اوج آمادگی گلری را رها کرده و در در قامت یک سرمربی وارد لیگ بیستم شود. تیم رحمتی لیگ را با برد شروع کرد اما در ادامه راه نوسان پیدا کرد و نتوانست مقابل تیم های بزرگ لیگ مثل پرسپولیس، استقلال و گل گهر عرض اندام کند. البته رحمتی همه بازیکنان موثر شهرخودرو در سال گذشته مثل محمد قاضی، محمدرضا خلعتبری و میلاد سرلک را از دست داد و با تیمی جوان وکم تجربه وارد لیگ شد. تیم او در حال حاضر اگرچه با 9 امتیاز از 9 بازی در رده دوازدهم جدول قرار دارد اما به گواه کارشناسان تیمی تهاجمی و شجاع است و سرمربی جاه طلب آن حتی مقابل استقلال و پرسپولیس هم فوتبال تدافعی ارایه نکرده است. تیم رحمتی در خط دفاعی مشکلات زیادی دارد اما در فاز هجومی تیم خوبی نشان داده است.

محرم نویدکیا؛ مدعی و خطرناک

69

یکی از بهترین بازیکنان تاریخ فوتبال ایران که اگر دچار مصدومیت های پیاپی نمی شد می توانست سالها در تیم ملی هم بازی کند، جزو مربیان سال اولی لیگ بیستم است. محرم نویدکیا به عنوان بازیکن در کارنامه خود همراه با سپاهان کلکسیونی از افتخارات داخلی و آسیایی دارد و سال‌ها بازوبند کاپیتانی این تیم را بر بازو بسته و در بین هواداران فوتبال اصفهان بسیار محبوب است. او که مثل سیدمهدی رحمتی حتی مدرک مربیگری هم ندارد لیگ را با شکست شروع کرد. نتایج سپاهان در هفته های ابتدایی لیگ پرنوسان بود و یکی از بازی های بد این تیم مقابل نفت مسجدسلیمان بود که شکستی پرگل را برای سپاهان رقم زد اما بردهای بعدی توانست تیم محرم را بالا بکشد. سپاهان با نویدکیا این روزها فوتبال زیبایی ارایه می کند و تیمی کاملا تهاجمی است که در کنار گل گهر بیشترین تعداد گل زده را دارد اما در فاز دفاعی ضعیف عمل می کند. سپاهان در حال حاضر با 14 امتیاز در رده چهارم جدول قرار دارد.

رحمان رضایی؛ جان‌ سخت اما در قعر جدول

800

رحمان رضایی که سا‌ل‌ها به عنوان بازیکن در تیم ملی فوتبال کشورمان حضور داشت و تجربه حضور در رقابت‌های سری آ ایتالیا را نیز در کارنامه دارد برای اولین بار به عنوان سرمربی در لیگ برتر با تیم ذوب آهن اصفهان وارد لیگ شد. رضایی پیش از این در تیم‌های تراکتور و راه‌آهن به عنوان دستیار فعالیت کرده بود و بازی های ابتدایی لیگ را با تساوی آغاز کرد. بعد از هفته چهارم ذوب‌آهن روی دور باخت افتاد که البته ابتلای بازیکنان شاخص این تیم به کرونا هم در نتایج ضعیف تیم رحمان تاثیر داشت. اگرچه تیم رضایی در حال حاضر با 6 امتیاز در رده پانزدهم جدول قرار دارد ولی توانسته تیم هایی مثل استقلال، گل گهر و پرسپولیس را هر سه از مدعیان لیگ امسال هستند متوقف کند. باید منتظر ماند و دید روند رو به رشد این تیم با مربی جوانش آغاز می شود یا نه.

وحید فاضلی؛ تجربه‌ای ناموفق

61773224

وحید فاضلی دستیار فصل گذشته محمود فکری در نساجی بود که بعد از پیوستن او به استقلال به عنوان سرمربی تیم قائمشهری انتخاب شد. فاضلی اولین تجربه سرمربیگری خود در لیگ برتر را سپری می کند و تیمش در حال حاضر با 8 امتیاز در رده سیزدهم قرار دارد. فاضلی لیگ را با برد شروع کرد اما در ادامه نتایجی بهتر از تساوی و شکست به دست نیاورد اما این تیم در یکی از بازی های مهم فصلش توانست پرسپولیس را در قائمشهر متوقف کند. نساجی در هفته های اخیر شکست های پی در پی را با فاضلی تجربه کرده و این مربی جوان نتوانسته نتایج خوبی تا به اینجای کار بگیرد و حتی زمزمه هایی هم مبنی بر ایجاد تغییرات در کادر فنی نساجی شنیده می شود.

مسعود شجاعی؛ غیرقابل پیش‌بینی

505

فقط مالک باشگاه تراکتورسازی است که می تواند 5 هفته بعد از سپری شدن لیگ سرمربی تیمش را تغییر دهد و یکی از بازیکنان را به عنوان سرمربی انتخاب کند. بعد از برکناری منصوریان، مسعود شجاعی به عنوان سرمربی تراکتور انتخاب شد. شجاعی که قرار بود به عنوان بازیکن امسال در کنار تراکتور حضور داشته باشد ناگهان چشم باز کرد و دید باید این تیم را هدایت کند. او در 4 دیداری که به عنوان سرمربی روی نیمکت تراکتور حضور داشته 2 پیروزی، یک شکست و یک تساوی به دست آورده و به نظر می رسد توانسته از نظر روحی به همبازیانش شوک وارد کند. معلوم نیست شجاعی قرار است تا کی سرمربی- بازیکن باشد و آیا سرمربی جدید برای تراکتور انتخاب می شود یا نه.

بیاتلو- اخباری؛ ناکام‌ها

وحید بیاتلو

وحید بیاتلو دیگر سرمربی جوان فوتبال ایران است که با هدایت ماشین سازی وارد عرصه مربیگری شد. بیاتلو نتوانست با ماشین سازی نتایج خوبی بگیرد و بعد از ناکامی در 5 هفته ابتدایی لیگ از سمت خود استعفا کرد. بعد از بیاتلو هم یک مربی جوان دیگر به نام سعید اخباری هدایت ماشین سازان را برعهده گرفت اما او هم تا به اینجای کار نتایج خوبی نگرفته و فعلا ماشین سازی با مربیان جوان خود در قعر جدول با 3 امتیاز قرار دارد.

چراغپور: بهترین مربیان دنیا کسانی هستند که در دوران بازیگری هافبک بوده‌اند

جلال چراغپور، کارشناس فوتبال، درباره سرمربیگری افرادی مثل رحمتی، نویدکیا و مسعود شجاعی در لیگ برتر به خبرنگار گروه ورزشی خبرگزاری برنا می‌گوید: رحمتی، رضایی، شجاعی و نویدکیا بازیکنان بزرگی در دوران فوتبالش بودند اما برای اینکه مربیان بزرگی هم بشوند باید چیزهای زیادی یاد بگیرند. آنها چون در ابتدای راه مربیگری هستند باید بتواند پتانسیل درون میدان را رها شده کنترل کنند تا زودتر نتیجه بگیرند. این راهکار بهتر از آن است که بخواهند آنچه تاکنون یاد گرفته‌اند و در ذهن‌شان دارند را به بازیکنان تزریق کنند. در واقع آنها باید بین فری گیم و اوردر گیم، فری گیم را انتخاب کنند چون توانایی نظر دادن و دخالت کردن در همه جزئیات را ندارند بنابراین در شرایط فعلی باید به جای تغییر دادن همه اجزای بازی از بازیکنان بخواهند به فراخور توانایی‌های خود بازی کنند و بتوانند توانایی‌های آنها را به صورت رها شده کنترل کنند. البته که باید به این مربیان جوان فرصت داد.

چراغپور در ادامه افزود: بهترین مربیان دنیا کسانی هستند که در دوران بازیگری هافبک بوده‌اند و در میانه زمین بازی می‌کردند. از بین مربیان جوان فعلی مسعود شجاعی بیشتر از بقیه این خاصیت را دارد چون سال‌ها در میانه میدان مثل یک فرمانده بوده است. به نظر من از بین نفرات جوان فعلی شجاعی بیشتر از بقیه این ویژگی را دارد تا بتواند مربی خوبی شود. او در اروپا هم بازی کرده و همین می تواند برای تبدیل شدن به یک مربی خوب به او کمک کند. 5

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز