از گلزنی شهریار و موشک هامبورگ تا شوک طارمی به پیرلو؛

معرفی می‌شود؛ دلیری از دیار تنگستان!

۱۳۹۹/۱۲/۰۱ - ۲۳:۴۵:۲۳
کد خبر: ۱۱۳۹۷۹۱
معرفی می‌شود؛ دلیری از دیار تنگستان!
با گل تماشایی که مهدی طارمی برابر تیم یوونتوس به ثمر رساند، پسر بوشهری شایسته فوتبال ایران تعداد ایرانی‌های گلزن در لیگ قهرمانان اروپا را به عدد 5 برساند.

به گزارش برنا؛ یک دقیقه و یک فرصت برای مهدی طارمی کافی بود تا شاگردان آندره پیرلو شوک سنگینی را تجربه کنند. یک پاس رو به عقب و جایگیری و شم بالای ستاره گلزن ایرانی این روزهای لیگ پرتغال باعث شد بانوی پیر تورین غافلگیر شود؛ گلی که بدون اغراق همه ایرانی‌ها را خوشحال کرد.

به بهانه این گل تماشایی و مهم ستاره تمام نشدنی پرسپولیس و تیم ملی به گذشته‌های نه چندان دور گذری داریم تا با بازخوانی تاریخ، مردان ایرانی را که در این تورنمنت بزرگ نام‌شان به عنوان گلزن به ثبت رسیده را بیشتر بشناسیم؛

مرد شماره 5

قبل از این گل مهم مهدی طارمی،  در لیگ قهرمانان اروپا ستاره‌هایی مانند علی دایی، مهدی مهدوی‌کیا، علی کریمی و سردار آزمون موفق به گلزنی شده بودند تا طارمی پنجمین ایرانی گلزن در  لیگ قهرمانان قاره سبز لقب بگیرد.

چراغ اول را شهریار روشن کرد

ali_daei_and_milan

علی دایی با به ثمر رساندن 3 گل مقابل تیم‌های مطرح چلسی و میلان چراغ اول را بین گلزنان ایرانی در لیگ اروپا روشن کرد. شهریار فوتبال ایران اولین گلزن آسیایی جام باشگاه‌های اروپا محسوب می‌شود که در رقابت‌های چمپیونزلیگ (2000-1999) برای هرتابرلین خوش درخشید و موفق شد با به ثمر رساندن 2 گل تماشایی به چلسی و یک گل به تیم مطرح میلان ضمن اینکه نقش موثری در صعود تیم هرتا به مرحله بعد لیگ قهرمانان اروپا ایفا کند، اولین ایرانی باشد که در این رقابت‌ها موفق به گلزنی شده باشد.

دایی یک فصل قبل از این هم همراه با بایرن مونیخ به فینال لیگ قهرمانان اروپا راه یافته بود اما با شکست مقابل منچستریونایتد نتوانست جام قهرمانی را به آغوش بکشد اما به‌ هر حال تاکنون تنها ایرانی حاضر در فینال لیگ قهرمانان محسوب می‌شود.

 ویرانگری به نام کیا!

main_9

مهدی مهدوی‌کیا با  2 گلی که مقابل یوونتوس و دپورتیوو لاکرونیا در لیگ قهرمانان زد یکی از پرافتخارترین ستاره‌ای ایرانی لیگ قهرمانان محسوب می‌شود. مهدوی‌کیا یکی از بازیکنان موفق هامبورگ در آن بازی‌ها بود.

موشک ایرانی هامبورگ در مرحله گروهی لیگ قهرمانان در فصل فوتبالی 2001-2000 مقابل یوونتوس خوش درخشید و یکی از ستاره‌های تیمش در برابر بانوی پیر بود. کیا علاوه بر این که در آن دیدار یک گل را برای تیمش به ثمر رساند، یک پاس گل را به همبازی دیگرش داد و یک پنالتی هم برای تیمش گرفت تا در شب درخشش فوق ستاره آن روزهای فوتبال ایران دیدار یوونتوس- هامبورگ با تساوی پر گل 4-4 به پایان برسد.

البته این پایان درخشش مهدی در لیگ قهرمانان اروپا نبود و همین فصل و در دیدار پایانی در مرحله گروهی مقابل لاکرونیا هم خوش درخشید. گل او با پیراهن هامبورگ برابر این تیم اسپانیایی باعث شد هامبورگ در نهایت به عنوان تیم سوم گروهش به جام یوفا صعود کند.

جادوگری با پیراهن بایرن!

16-1

در سال 1384 جادوگر ایرانی فوتبال ایران اولین گل اروپایی‌اش را در لیگ قهرمانان به ثمر رساند. علی کریمی موفق شد در اولین حضور خود در لیگ قهرمانان اروپا، برای تیمش گلزنی کند. کریمی که در آن سال‌ها پیراهن قرمز بایرن مونیخ را بر تن داشت موفق شد گل تماشایی را در لیگ قهرمانان مقابل راپیدوین اتریش به ثمر برساند. او در نیمه دوم آن دیدار توپ ارسالی از کرنر را پس از مهار با سینه به شکل آکروباتیک در قعر دروازه اتریشی‌ها جای داد تا به صورت ویژه مورد توجه قرار بگیرد. او در آن بازی در گل سوم تیمش هم تاثیر مستقیمی داشت و در مجموع بازی فوق‌العاده‌ای را در آن دیدار از خود به نمایش گذاشت.

پرچمداری به نام سردار

156508825

از حیث تعداد گل در لیگ قهرمانان اروپا، سردار آزمون در رده اول مهاجمان ایرانی قرار گرفته است. سردار که همچنان این شانس را دارد که در سال‌های آتی نیز آمار خود را در این زمینه بهبود ببخشد، آزمون که سال‌هاست در تیم‌های مخلف موفق شده تجربه حضور در لیگ قهرمانان اروپا را به دست آورد با به ثمر رساندن 4 گل مقابل تیم‌های بایرن مونیخ، اتلتیکومادرید، لیون و بنفیکا پرچمدار گلزنی ایرانی‌ها در لیگ قهرمانان در قاره سبز محسوب می‌شود.

آزمون در نخستین دیدار زنیت لیگ قهرمانان برابر لیون نیز گلزنی کرد و پس از آن گلزنی برابر بنفیکا را رقم زد. او  با پیراهن روستوف روسیه در لیگ قهرمانان اروپا برابر بایرن‌ مونیخ آلمان و اتلتیکومادرید اسپانیا در مرحله گروهی گلزنی کرد. این در حالی است که آزمون در پلی‌آف لیگ قهرمانان اروپا نیز گلزنی کرده اما طبق قوانین اتحادیه فوتبال اروپا گل‌های پلی‌آف در آمار بازیکنان ثبت نمی‌شود.

 همه نگاه‌ها به ادامه درخشش مهدی!

با گلی که مهدی طارمی برابر یوونتوس به ثمر رساند و شاهد پاگشای او در گلزنی در لیگ  قهرمانان اروپا بودیم حالا همه به دنبال گل‌های بعدی او در اروپا هستند و منتظرند آتش بازی‌های او در قلب قاره سبز تداوم داشته باشد تا از نظر تعداد و اهمیت گل‌های بعدی‌اش در لیگ قهرمانان اروپا از مردان بزرگی چون علی دایی و مهدی مهدوی‌کیا هم عبور کند. 4/5

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز