گزارش ورزشی هفته؛

شانس اندک رستمی و مرادی در راه رسیدن به المپیک/ زنگ خطر برای وزنه برداری به صدا درآمد!

۱۴۰۰/۰۲/۰۹ - ۰۵:۲۴:۳۳
کد خبر: ۱۱۷۱۹۴۷
شانس اندک رستمی و مرادی در راه رسیدن به المپیک/ زنگ خطر برای وزنه برداری به صدا درآمد!
مسابقات وزنه‌برداری قهرمانی آسیا در ازبکستان در حالی به پایان رسید که با احتساب 3 مدال طلا علی داودی در دسته به اضافه 109 کیلوگرم، امتیاز تیمی ایران به عدد 600 رسید تا در جایگاه چهارم آسیا قرار گیرد.

به گزارش برنا؛ مسابقات وزنه برداری قهرمانی آسیا در تاشکند ازبکستان در حالی به پایان رسید که با احتساب 3 مدال طلا علی داودی در دسته به اضافه 109 کیلوگرم، امتیاز تیمی ایران به عدد 600 رسید تا در جایگاه چهارم آسیا قرار گیرد. چین مدعی همیشگی قهرمانی آسیا سوم شد. قزاقستان و ازبکستان به ترتیب در رده‌های اول و دوم قرار گرفتند. در این رقابت‌ها علی داودی 3 مدال طلا، سید رسول معتمدی 2 طلا و یک برنز، کیانوش رستمی یک طلا و 2 نقره، رضا دهدار یک مدال طلا، سهراب مرادی 2 نقره و یک برنز، کیا قدمی و میر مصطفی جوادی برنز کسب کردند. مسابقات قهرمانی آسیا در حالی با ضعیف ترین نمایش ملی پوشان ایران به پایان رسید که فقط تکلیف یکی از سهمیه های وزنه برداری ایران برای المپیک توکیو مشخص شده  است.

156560010

محمدرضا منصوریان، پیشکسوت وزنه برداری ایران درباره عملکرد تیم ملی کشورمان در رقابت‌های قهرمانی آسیا تاشکند در گفت‌وگو با خبرنگار گروه ورزشی خبرگزاری برنا اظهار کرد: متاسفانه فدراسیون وزنه برداری در چند سال اخیر در همه حوزه ها فراز و نشیب های زیادی را داشت و از طرفی هم کرونا شرایط سخت و پیچیده ای را به وجود آورد که محصول آن شد نتیجه به دست آمده در مسابقات و لیاقت وزنه برداری ایران قرار گرفتن در رتبه چهارم آسیا نیست. از گذشته تاکنون ما همیشه جزو مدعیان اصلی در جهان بودیم. چشم دوختیم به نیروهای فرسوده که برای ما سهمیه بگیرند و یا مدال کسب کنند. در این چند سال هیچ پشتوانه سازی نکردیم و بازیکنی پرورش ندادیم که الان بخواهیم مقامی را کسب کنیم. مربیان ما در فدراسیون باید یاد بگیرند که تغییر روش بدهند. تا کی می‌خواهیم به دنبال قهرمانی کاذب باشیم؟ الان کشورهای رقیب ما روی وزن‌های المپیکی سرمایه گذاری می کنند ما برعکس روی وزن هایی تمرکز کردیم که اصلا در المپیک هم نیستند و معلوم است که شاهد هیچ رشدی نخواهیم بود. امیدوارم و دعا می کنم که واقعا بچه ها بتوانند سهمیه بگیرند اما این سهمیه هیچ ارزشی ندارد چون که برنامه ای برای المپیک نداریم و نیروی قوی برای المپیک نداریم. وزنه برداری یک رشته رکوردی است و الان با این اوصاف بسیار از دنیا عقب هستیم.

بحث استعدادیابی جدی گرفته شود

محسن داودی، پیشکسوت وزنه برداری کشورمان نیز در این رابطه به خبرنگار برنا گفت: نمی‌توان خیلی کلی در مورد عملکرد تیم صحبت کرد چون یک سری از وزنه برداران خوب ظاهر شدند و یکسری هم اصلا انتظارات را برآورده نکردند. معتقدم تیم ایران هم از آسیب دیدگی که از قبل برای برخی از ملی پوشان رخ داده بود ضربه خورد و هم از شرایطی که کرونا در یک سال گذشته ایجاد کرده است. متاسفانه وزنه بردارانی که چشم امیدمان برای المپیک به آنها بود نتوانستند عملکرد مطلوبی داشته باشند. به هرجهت این مسابقات قبل از المپیک هم است و طبیعتا استرس بالایی داشت که فکر می کنم روی نتیجه اثر گذاشت. وزنه برداری ایران همیشه در المپیک حضور پررنگی داشته و این بار هم انتظار می رود که نمایندگان خوبی را داشته باشیم. البته کارمان برای گرفتن سهمیه دشوار است ولی باز هم این شانس همچنان وجود دارد. برای ما فرقی ندارد کدام نفر راهی توکیو شود و امیدوارم نمایندگانی داشته باشیم که بتوانند با قرار گرفتن روی سکوی المپیک از نام ایران در این میدان بزرگ دفاع کنند. همانطور که گفتم ما همیشه در وزنه برداری موفق بودیم و الان هم این پتانسیل را داریم اما باید به خوبی استعدادیابی شود. این استعدادیابی نیاز به زیرساخت‌های مناسبی دارد که متاسفانه در استان ها شاهد آن نیستیم. باید بعد از المپیک به نظرم برای این قسمت ماجرا هم فکری بشود و برنامه ریزی بهتری صورت بگیرد.

151

کوروش باقری، مربی سابق تیم ملی ایران نیز در گفت‌وگویی درباره  عملکرد تیم ملی وزنه برداری مردان و زنان ایران در مسابقات قهرمانی آسیا ازبکستان بیان کرد: این مسابقات ابعاد مختلفی داشت و بخشی از آن کسب سهمیه بود و کادرف نی پیش از اعزام به قهرمانی آسیا نیز عنوان کرد اولویتشان این است که سهمیه را کامل کنند اما متاسفانه این اتفاق رخ نداد و به اما و اگر کشیده شد. در بخش تیمی هم چهارم شدیم. البته ما بیشتر در اوزان غیر المپیکی قوی بودیم و چهار نفر در اوزان غیر المپیکی 89 و 102 داشتیم. به لحاظ رکوردی به غیر از یکی دو نفر مانند معتمدی سایر افراد رکوردهای نسبتا پایینی داشتند. المپیکی های ما نتوانستند سهمیه بگیرند در حالی که انتظار این بود رکوردهای بالاتری داشته باشند. البته در مورد رکورد فقط ایرانی ها این وضعیت را نداشتند و وزنه بردار چین در دسته 96 کیلوگرم خوب کار نکرد. در دسته 102 کیلوگرم هم وزنه بردار قطر خیلی عالی وزنه نزد و از آن طرف معتمدی خیلی خوب کار کرد.

باقری با اشاره به آسیب دیدگی زیاد وزنه برداران ایران ادامه داد: آسیب دیدگی در حین مسابقه زیاد بود. آسیب دیدگی در ورزش قهرمانی وجود دارد و این مسئله قابل کتمان نیست اما اتاق فکری در فدراسیون باید این آسیب دیدگی بیش از حد معمول را بررسی کند. البته این هم مهم است در این اتاق فکر چه کسانی هستند که این کار را انجام می دهند. البته تاکید می کنم آسیب دیدگی امر بدهی است اما به این شدت و تعداد بالا نیاز به بررسی دارد و افراد متخصص و کسانی که در وزنه برداری برنامه نویس هستند، بررسی کنند که مشکل کجا است. بنده به برخواه خسته نباشید می گویم و قطعا باید توضیحاتی داشته باشد و شاید نکاتی بداند که بتواند ما در جریان بگذارد. به نظرم در بخش مردان موفق عمل نکردیم و امیدوارم وزارت ورزش و جوانان ارزیابی دقیق تری داشته باشد وزنه برداری بیشتر از این متضرر نشود.  

قهرمان سابق جهان درمورد عملکرد سهراب مرادی گفت: سهراب مرادی 33 سال سن دارد و طبیعی است محتاط تر کار کند مخصوصا اینکه مصدومیت سنگینی هم پشت سر گذاشته است البته وزنه بردار چین هم خوب نبود. نکته مهم این است که مربیان با دانش همیشه دو، سه ماه قبل از المپیک در یک میدانی، وزنه برداران خود را شرکت می دهند و یک شبه المپیک در انتخاب وزنه و به چالش کشیدن وزنه برداران در انتخاب وزنه های سنگین  ایجاد می کنند اما در مورد سهراب و کیانوش که هنوز درگیر سهمیه هستند، تمرکز آنها روی گرفتن سهمیه است و اگر در المپیک هم حضور پیدا کنند، این مسئله می تواند تاثیر منفی بگذارد.

سخن آخر

مسابقات قهرمانی آسیا ضریب امتیاز بالایی داشت و همه امیدها بر این بود که سهراب مرادی و کیانوش رستمی بتوانند با ثبت رکورد مجموع بالا، حداکثر امتیازی که برای گرفتن سهمیه المپیک نیاز دارند به دست بیاورند اما نشان دادند که کاملا از روزهای اوج خود فاصله گرفتند. رقابت های کلمبیا که آخرین مرحله گزینشی المپیک خواهد بود مدتی دیگر برگزار می شود و باید دید از بین سهراب مرادی، کیانوش رستمی و علی هاشمی کدام یک می توانند بلیت توکیو را برای خود رزرو کنند. 6

نظر شما