آبی‌ها چطور صعود کردند؛

استقلال در گروه مرگ، زنده شد

۱۴۰۰/۰۲/۱۱ - ۲۳:۰۱:۰۲
کد خبر: ۱۱۷۳۰۳۵
استقلال در گروه مرگ، زنده شد
فرهاد مجیدی و شاگردانش رویای قهرمانی در آسیا را در سر می‌پرورانند اما قطعا استقلال برای گذر از مراحل سخت پیش رو نیاز به تقویت و ثبات و هماهنگی بیشتر در تیمش دارد.

به گزارش برنا؛ همان روزی که مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا قرعه کشی شد، لقب گروه مرگ به گروه استقلال ایران اختصاص داده شد. گروهی که در آن الدحیل قطر، الاهلی عربستان و الشرطه عراق به همراه استقلال ایران حضور داشتند و با شرایطی که آن روزها استقلال داشت، امید زیادی به صعود از این گروه سخت نبود. در آن روزها استقلال با محمود فکری شرایط خوبی در لیگ برتر فوتبال نداشت و شاید خوش بین ترین هوادار این تیم هم فکر نمی کرد در پایان مسابقات مرحله گروهی استقلال به عنوان صدرنشین از این گروه صعود کند اما تغییر در کادر فنی و بازگشت فرهاد مجیدی به جمع آبی پوشان اتفاق خوبی بود که صعود استقلال را به مرحله یک هشتم نهایی لیگ قهرمانان آسیا در پی داشت.

در ادامه نحوه صعود استقلال به مرحله یک هشتم نهایی لیگ قهرمانان و اتفاقاتی که برای این تیم رقم خورد را بررسی می کنیم.

شروع پرقدرت و طوفانی

استقلال بدون تقویت و با همان لیست ابتدای فصل وارد لیگ قهرمانان شدند. فرهاد مجیدی حدود یک ماه و نیم بود که هدایت آبی پوشان را برعهده داشت اما از همان بازی های نخست در لیگ هم نشانه های تحول در فوتبال استقلال مشهود بود. استقلال در دیدار اول باید مقابل الاهلی به میدان می رفت که اگرچه در لیگ عربستان شرایط خوبی نداشت اما به هرحال میزبان بود و گران ترین تیم خاورمیانه. استقلال با شروعی طوفانی و پرقدرت وارد آسیا شد و توانست میزبان گروه مرگ را با 5 گل در هم بکوبد. در دیدار دوم شاگردان فرهاد مجیدی الشرطه ای را پیش رو داشتند که اگرچه مثل سایر رقبا از بازیکنان خارجی گرانقیمت بهره نمی برد اما شاکله اش تیم ملی عراق بود. استقلال در آن دیدار هم با درخشش ستاره هایش با 3 گل رقیب را پشت سر گذاشت. ستاره هایی که در دوران قبل از فرهاد مجیدی هیچ درخششی نداشتند و با افت فاحشی مواجه بودند اما سرمربی جدید و باانگیزه توانسته بود آنها را احیا کند. شیخ دیاباته، محمد نادری، فرشید اسماعیلی، آرش رضاوند، هرویه میلیچ، سیاوش یزدانی و حتی مهدی قایدی روی دیگری از خود را به نمایش گذاشتند تا استقلال در پایان هفته دوم با 6 امتیاز صدرنشین شود.

کابوس اشتباهات داوری

استقلال در هفته سوم غافلگیر شد. فرهاد مجیدی که خوب می دانست هواداران تیمش انتظار بازی تهاجمی و زیبا دارند، مقابل الدحیل پرستاره ای که عنوان نایب قهرمان فصل اخیر قطر را یدک می‌کشید، با 3 مهاجم به میدان رفت غافل از اینکه استقلال در فاز دفاعی نیاز به ترمیم داشت و بسیار آسیب پذیر بود. آبی‌ها که در دیدار با الدحیل که از قدرتمندترین تیم های غرب آسیا محسوب می شود، در فاز هجومی عملکرد خوبی داشتند و سه گل توسط مطهری، اسماعیلی و دیاباته به ثمر رساندند اما در مقابل هت‌تریک مایکل اولونگا و همچنین عبدالله الاهراک نتیجه را 4 بر 3 واگذار کردند تا یاران کریمی به صدر جدول برسند و بدین ترتیب اولین شکست تیم مجیدی در این بازی‌ها رقم بخورد.

فرهاد مجیدی که قول داده بود اشتباهات شکست برابر الدحیل برطرف شود، گرچه تیمش نتوانست مجددا مانع از درخشش اولونگا شود اما در بازی هفته چهارم تن به شکست نداد و دو گل دیاباته (پنالتی) و قایدی موجب شد تا این بار یک امتیاز از تقابل با یاران صبری لاموشی با برتری الاهلی مقابل الشرطه، سرنوشت صعود را به بازی پنجم گره بزند. البته اشتباهات داوری در هر 2 بازی با الدحیل به ضرر استقلال تمام شد.

12 روز پس از تقابل الاهلی و استقلال در بازی رفت، این بار روند بازی کاملا منطقی بود و دو تیم هیجان بسیار زیادی برای خلق موقعیت و گلزنی نشان ندادند تا در بازی که استقلال برای صعود به دور بعدی نیاز مبرمی به سه امتیاز داشت تا به حدس و گمان‌ها پایان بدهد با تساوی به پایان برسد و از طرف سه امتیازی که الدحیل مقابل الشرطه از دست داد، سه تیم را در امتیاز 8 کنار هم قرار بدهد تا آبی‌ها با توجه به قوانین جدید در صدر بایستند و الدحیل و الاهلی در رده‌های دوم و سوم قرار بگیرند.

یا مرگ یا زندگی

بازی پایانی استقلال مقابل الشرطه دیدار مرگ و زندگی بود. نتایج در سایر گروه ها به گونه ای رقم خورده بود که استقلال حتما باید الشرطه را شکست می داد تا صعود می کرد و حتی تساوی هم به کار آبی های ایران نمی آمد. در واقع صعود استقلال از گروه مرگ تنها با شکست دادن تیم فیزیکی و سرسخت الشرطه ممکن بود. تیم فرهاد مجیدی با تاکتیک‌های هجومی این سرمربی از ابتدای بازی فشار روی دروازه حریف را ایجاد کردند که خطای پنالتی روی میلیچ در دقیقه 13 باعث شد روی ضربه پنالتی دیاباته از حریف پیش بیفتند؛ اگرچه دیاباته در کمتر از 10 دقیقه بعد دوباره فرصت داشت تا گلزنی کند اما پنالتی او توسط دروازه بان مهار شد تا تقابل حساس این دو تیم در پایان 5+90 در ورزشگاه ملک عبدالله جده با برتری یک بر صفر نماینده ایران به پایان برسد و صعودشان قطعی شود. صعودی که پس از 6 بازی دشوار و سنگین آن هم در طول 16 روز حسابی به استقلالی ها چسبید.

صدرنشینی در گروه مرگ

همانطور که گفتیم وقتی رقبای استقلال در لیگ قهرمانان آسیا مشخص شدند، با توجه به شرایط نه چندان آرمانی که آن روزها استقلالی ها داشتند، کمتر هواداری خوش‌بین بود این تیم بتواند در گروه مرگ شانه به شانه سایر رقبا بجنگد و در پایان هم گوی سبقت را از تیم های گران الدحیل و الاهلی ربود. بعد از پیروزی استقلال مقابل الشرطه، تساوی عجیب الدحیل و الاهلی این دو تیم را 9 امتیازی کرد تا استقلال با 11 امتیاز به عنوان صدرنشین گروه راهی یک هشتم نهایی شود. صدرنشینی استقلال در گروه مرگ تقریبا غیرممکن به نظر می رسد اما انگیزه‌ای که فرهاد مجیدی و کادر فنی ‌اش در این تیم ایجاد کردند، آبی‌ها را از مرگ نجات و به سوی زندگی سوق داد.

استقلال؛ امیدوارتر از همیشه

فرهاد مجیدی در سومین بازگشتش به استقلال باتجربه تر و پخته تر از قبل عمل می کند. او حتی فرصت کنفرانس های مطبوعاتی را هم برای روحیه دادن به بازیکنانش از دست نمی دهد. مجیدی با بازگشت به استقلال انگیزه و امید را به ساق های آبی پوشان برگرداند و حالا استقلالی ها بعد از عبور از چالش سخت گروه مرگ با انگیزه و اعتماد به نفس بیشتری هم لیگ برتر را ادامه می دهند هم به بازی در مرحله یک هشتم نهایی با الهلال عربستان فکر می کنند.

حالا فرهاد مجیدی که همواره می گوید با امضای معنوی هواداران استقلال به نیمکت این تیم برگشته، می داند که می تواند کارهای بزرگی انجام دهد. او به همراه تیم با انگیزه اش از یکی از تندترین پیچ های دوران مربیگری اش به سلامت گذشت و ثابت کرد می تواند مثل دوران بازیگری اش شادی را میهمان هواداران استقلال کند.

مجیدی و شاگردانش رویای قهرمانی در آسیا را در سر می پرورانند اما قطعا استقلال برای گذر از مراحل سخت پیش رو نیاز به تقویت و ثبات و هماهنگی بیشتر در تیمش دارد. باید منتظر ماند و دید آیا وعده بزرگ مجیدی عملی می شود و وریا غفوری به عنوان کاپیتان جام قهرمانی ACL را بالای سر می برد یا نه. 5

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز