محمدرضا داورزنی:

حمایت از مجموعه ورزش باید به عزم ملی تبدیل شود

۱۴۰۰/۰۳/۰۳ - ۱۴:۳۹:۴۵
کد خبر: ۱۱۸۳۳۸۹
حمایت از مجموعه ورزش باید به عزم ملی تبدیل شود
رئیس فدراسیون والیبال در نشست ستاد عالی بازی های المپیک و پارالمپیک با حضور دکتر نوبخت معاون رئیس جمهور به طرح نکاتی درباره وضعیت موجود ورزش پرداخت.

به گزارش برنا، محمدرضا داورزنی، رئیس فدراسیون والیبال در نشست ستاد عالی بازی های المپیک و پارالمپیک با دکتر نوبخت معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه‌ریزی و بودجه با اشاره به افزایش بودجه ورزش گفت: دوستانی که اینجا پشت میز نشسته‌اند، روسای مظلوم فدراسیون‌ها هستند که برای افتخارآفرینی تلاش می‌کنند. فدراسیون‌های ایران ملی هستند نه صنفی! رفتن به المپیک و افتخارآفرینی یک وظیفه ملی برای همه است.

وی افزود: فدراسیون‌ها حمایت شدند، اما رفتن به المپیک این نیست که پولی به فدراسیون‌ها تزریق شود که فقط در المپیک حاضر باشند؛ چرا که مردم از ورزش انتظار کسب مدال و افتخار دارند. در این دنیای نابرابر و با وجود اعمال تحریم‌ها علیه ایران، ورزشکاران ایرانی معجزه می‌کنند و جز معجزه نمی‌توان اسمش را چیز دیگری گذاشت. باید با تمام وجود کار کنند تا سهمیه کسب شود.

داورزنی اظهار داشت: اینکه بودجه فدراسیون‌ها افزایش یافته، قابل تقدیر است اما مجلس شورای اسلامی به ۱۰ فدراسیون بودجه‌ای ویژه المپیک اختصاص داد که متاسفانه دو رشته تیمی المپیکی جایی در بین این فدراسیون‌ها نداشتند. بحث بر سر این نیست که چرا به تعدادی از فدراسیون‌ها کمک مالی شده بلکه هر کمکی هم که بشود کم است.

وی افزود: والیبال ازهمین حالا کار خود را برای حضور در المپیک ۲۰۲۴ آغاز کرده است. شب گذشته نیز تیم ملی بزرگسالان راهی ایتالیا شد تا در لیگ ملت‌ها حضور داشته باشد. این اعزام ۷۰ میلیارد ریال برای فدراسیون هزینه داشته است به اضافه مشکلاتی که در فرودگاه برای ارسال ارز داشتیم که البته تا دو روز آینده برطرف می‌شود.

رئیس فدراسیون والیبال خطاب به معاون رئیس جمهور تاکید کرد: شما در این چند سال کمک‌های زیادی به ورزش کرده‌اید و مطمئن هستم نگاه ویژه‌ای به کاروان المپیک خواهید داشت اما مجموعه کشور باید بداند کار در المپیک ملی است و متعلق به یک صنف خاص نیست. اگر قرار است در المپیک ۲۰۲۴ بیشتر سهمیه بگیریم حمایت از مجموعه فعالیت‌های ورزش باید به عزم ملی تبدیل شود.

وی درباره دشواری‌های پیش روی ورزش ایران در راه کسب سهمیه المپیک تصریح کرد: فدراسیون‌ها ردیف بودجه ندارند تا مشخص شود در پایان سال چقدر از منابع دولت به یک فدراسیون تعلق می‌گیرد. بلکه الان فدراسیون‌ها بچه‌های یتیمی هستند که بر اساس برنامه سالیانه‌ای که ارائه می‌دهند، کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش و جوانان به آن‌ها کمک می‌کنند. مثلا اگر من برنامه‌ای تدوین کنم که برای اجرایی شدن ۵۰ میلیارد تومان بودجه نیاز داشته باشد، به عنوان مثال ۵ میلیارد وزارت ورزش و 1 تا ۲ میلیارد کمیته المپیک کمک می‌کند اما برای تامین مابقی منابع باید جنگید. آن وقت در چنین شرایطی باید با کشورهایی رقابت کنیم که بودجه سالیانه آن‌ها ۵۰ میلیون دلار است و با چنگ و دندان سهمیه کسب کنیم.

رئیس فدراسیون والیبال درباره استخدام قهرمانان در دستگاه‌های دولتی توضیح داد: لازم است حداقل‌هایی در ورزش اتفاق بیفتد. برای مثال قهرمانان المپیک در دولت استخدام شوند اما شما ببینید که در همه دنیا کسب سهمیه المپیک یک کار ملی است. مجلس و دستگاه‌های آن کشورها پای کار هستند تا قهرمانانشان مورد تشویق قرار بگیرند و این حمایت را به قانون تبدیل می‌کنند تا هر کسی در المپیک نتیجه بگیرد آینده‌اش تامین باشد. شرایط کشورهای دیگر را ببینید. اهدای منزل، حقوق مادام‌العمر و اعطای امکانات به المپین‌ها تبدیل به عزم ملی شده است. حالا در نظر بگیرید که اینجا تنها وزیر ورزش است که می‌رود در هیات دولت مصوبه‌ای بگیرد تا قهرمانان استخدام دولتی شوند یا پاداش بگیرند اما متاسفانه این حداقل‌ها هم در دستگاه‌ها اجرا نمی‌شود. یا به عنوان مثال در سه سال گذشته میلیاردها تومان پاداش از طرف کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش و جوانان به قهرمانان داده شد اما وزارت الی ماشاءا… مورد نقد قرار گرفت که چرا پاداش سکه را به ریال پرداخت کرد. این در حالی است که این مسئله از توان وزارت ورزش خارج است.

محمدرضا داورزنی در پایان سخنانش تاکید کرد: من اعتقادم این است که اگر می‌خواهیم برای المپیک 2024 سهمیه‌های بیشتر کسب کنیم و حضور قدرتمندانه داشته باشیم باید دستگاه‌ها و قوای مختلف، همچنین مجلس و به طور کلی همه کشور مسئله ورزش را به عنوان یک عزم ملی تلقی کنند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز