بازی‌های المپیک توکیو؛

شمشیربازی در پی خلق شگفتی

۱۴۰۰/۰۴/۲۵ - ۲۳:۰۱:۰۲
کد خبر: ۱۲۰۷۵۳۹
شمشیربازی در پی خلق شگفتی
ملی‌پوشان شمشیربازی به دنبال کسب موفقیت در المپیک توکیو هستند.

به گزارش برنا؛ به زودی بازی‌های المپیک به میزبانی شهر توکیوی ژاپن برگزار خواهد شد و تیم ملی شمشیربازی کشورمان نیز با حضور چهار نماینده خود در این دوره از بازی‌ها از تاریخ 2 مرداد ماه به مصاف رقبای خود خواهد رفت. شمشیربازی از قدمت زیادی در المپیک برخوردار است ولی با این حال بر اساس اسناد موجود شمشیربازان ایرانی برای نخستین بار در سال 1964 به طور رسمی در بازی‌های المپیک شرکت کردند. در آن دوره تیم ایران در هر سه رشته شمشیربازی نماینده داشت که در سابر نهم، اپه یازدهم و در فلوره نیز عنوان نهمی را به دست آورد. ایران در بازی های المپیک 1972 مونیخ نیز 2 ورزشکار داشت. پس از آن المپیک 1976 مونترال را می‌توان یکی از پررنگ ترین دوره ای برای شمشیربازی ایران برشمرد که  تیم ملی کشورمان با 13 سهمیه در دو بخش مردان و زنان راهی المپیک شد اما با این حال این حضور پررنگ از نظر مدال آوری توفیق چندانی برای کشورمان به همراه نداشت.

هفته دوم لیگ برتر شمشیربازی عکاس: متین قاسمی ۱۳۹۹/۱۱/۱۴

پس از غیبت طولانی مدت شمشیربازی ایران در بازی‌های المپیک، در سال 2012 مجتبی عابدینی به عنوان تنها نماینده کشورمان موفق شد طلسم غیبت 36 ساله ایران در المپیک را بشکند و سهمیه حضور در این دوره از بازی ها را به خود اختصاص بدهد. عابدینی که در بازی های 2012 لندن نخستین المپیک خود را تجربه می‌کرد در اولین بازی خود مقابل فلورین زالومیر باخت و در رتبه 36‌ام مسابقات جای گرفت.

در المپیک 2016 ریو شمشیربازی ایران با 2 نماینده شرکت کرد و در این دوره عابدینی علاوه بر تجربه دومین المپیک خود دست به کار بزرگی زد و موفق شد عنوان چهارمی مسابقات را کسب کند. شمشیرباز اسلحه سابر ایران در این رقابت ها تا یک قدمی فینال رفت اما برای کسب نشان برنز برابر نماینده کره جنوبی باخت و برای اولین بار به عنوان چهارم المپیک دست یافت. این نتیجه در حالی رقم خورد که عابدینی پیش از این برابر نمایندگان آلمان، کره جنوبی و فرانسه در جداول حذفی به برتری رسیده بود. علی پاکدامن دیگر نماینده کشورمان در ریو نیز در همان دیدار نخست برابر حریف بلاروسی شکست خورد و حذف شد.

حالا شمشیربازان ایران به ویژه در رشته سابر از ریو تا توکیو موفقیت‌های چشمگیری را از آن ایران کردند طوری که این روزها از این رشته به عنوان شانس  اصلی مدال در بازی‌های توکیو یاد می شود. عابدینی که مدال برنز انفرادی قهرمانی جهان را هم در کارنامه دارد برای سومین بار گام در بازی‌های المپیک خواهد گذاشت. این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که سابریست‌های کشورمان در تلاش‌اند برای نخستین بار با کسب مدال خوش رنگ این رویداد مهم تاریخ ساز شوند. در طول تاریخ مسابقات شمشیربازی در المپیک 2 کشور ایتالیا و فرانسه بیشترین مدال‌های این رشته را تصاحب کردند.

رقابت های لیگ برتر شمشیربازی

سابر ایران در اوایل اسفند سال 98 موفق شد در جام جهانی لهستان سهمیه تیمی خود را قطعی کند. با قطعی شدن سهمیه تیمی، سابر ایران می تواند 4 شمشیرباز به توکیو ببرد و 3 نفر از آنها می‌توانند در بخش انفرادی به رقابت بپردازند. مجتبی عابدینی، علی پاکدامن، محمد رهبری در سابر انفرادی و سابر تیمی (به همراه محمد فتوحی) نماینده ایران در شمشیربازی المپیک خواهند بود. 5

برنامه مسابقات سابر در المپیک توکیو:

شنبه 24 جولای (2 مرداد 1400)

سابر انفرادی

چهارشنبه 28 جولای (6 مرداد 1400)

سابر تیمی

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز