بازی‌های المپیک توکیو؛

همه در انتظار مدال آوری ملی‌پوشان کشتی در توکیو

۱۴۰۰/۰۴/۳۰ - ۲۳:۰۱:۰۲
کد خبر: ۱۲۰۹۸۹۳
همه در انتظار مدال آوری ملی‌پوشان کشتی در توکیو
کشتی از گذشته تاکنون یکی از وزنه های سنگین کاروان اعزامی ایران به بازی های المپیک، برای کسب مدال بوده است.

به گزارش برنا؛ کشتی از گذشته تاکنون یکی از وزنه های سنگین کاروان اعزامی ایران به بازیهای المپیک، برای کسب مدال بوده است. نخستین حضور بین‌المللی کشتی ایران در المپیک ۱۹۴۸ لندن بود که منصور رئیسی در آنجا به مقام چهارم رسید. از 1956 ملبوذن تقریبا می توان گفت که مدال آوری کشتی ایران آغاز شد چرا که پس از آن دوره نام کشتی گیران ایرانی همواره در بین مدال آوران بازیهای المپیک دیده می شد ولی با این حال بهترین عملکرد این رشته پرطرفدار در ایران را  المپیک 2012 لندن دانست. در این دوره از بازیها علاوه بر قهرمانی کشتی فرنگی در المپیک کاروان ورزشی ایران نیز بهترین نتیجه کشورمان در المپیک بعد از انقلاب را به دست آورد. در این دوره کاروان ایران با کسب چهار مدال طلا، پنج نقره و سه برنز و در مجموع با کسب 12 مدال جایگاه هفدهم المپیک را به خود اختصاص داد. فرنگی کارانمان در لندن سه مدال طلا دشت کردند و آزادکاران نیز با یک نقره و دو برنز به بهترین شکل ممکن به کار خود پایان دادند. تا با کسب این مدالها یکی از تاریخی ترین ادوار المپیک برای کشورمان به ثبت برسد.

مدال+برنز+رضا+اطری+_+بازیهای+آسیایی۲۰۱۸+جاکارتا

در المپیک ریو نیز رقابتهای رشته کشتی فرنگی با حضور شش نماینده ایران پیگیری شد که حاصل تلاش تیم ایران در این رشته کسب دو نشان برنز بود. سعید عبدولی، در وزنه ۷۵ کیلوگرم در دور اول با قرعه استراحت روبرو شد. در دور دوم مغلوب نماینده دانمارک شد. با فینالیست شدن کشتی گیر دانمارک عبدولی در جدول شانس مجدد ورزشکار صربستان را شکست داد و در دیدار رده بندی برابر حریفی از مجارستان پیروز شد اولین مدال برنز ایران را بدست آورد. حمید سوریان  اسطوره کشتی فرنگی ایران نیز با تحمل دو شکست متوالی، وداع تلخی با المپیک داشت. سوریان پس از شکست در دور نخست رقابتهای وزن ۵۹ کیلوگرم کشتی فرنگی المپیک ریو برابر حریف ژاپنی و همچنین فینالیست شدن این فرنگی‌کار شگفتی‌ساز به گروه شانس مجدد راه یافت. وی در  این بخش به مصاف نماینده ای از قزاقستان رفت و در حالی که ۷ بر صفر از حریف پیش بود با ضربه فنی غافلگیر شد و با دست خالی از المپیک ریو خداحافظی کرد. سوریان در رده بندی کلی این وزن یازدهم شد. بشیر باباجان زاده نماینده وزن ۱۳۰ کیلوگرم کشتی فرنگی ایران پس از استراحت در دور اول ، ابتدا برابر نماینده چین پیروز شد اما مقابل ورزشکار آلمان شکست خورد و با این شکست شانس ادامه رقابتها را از دست داد. وی در رده بندی کلی در رده دهم قرار گرفت. حبیب اله اخلاقی  کشتی گیر ایران در وزن ۸۵ کیلوگرم در دور نخست برابر نماینده سوئد پیروز شد، در مسابقه بعد مقابل کشتی گیر روس ضربه فنی شد اما با راهیابی این حریف به فینال به جدول شانس مجدد راه یافت. در این جدول برابر سامان طهماسبی ایرانی الاصل تبعه آذربایجان به برتری رسید، اما در مسابقه بعدی مقابل نماینده آلمان شکست خورد و شانس کسب مدال برنز را از دست داد و در رده بندی کلی هفتم شد. امید نوروزی امید مدال طلای ایران در وزن ۶۶ کیلوگرم بعد از قرعه استراحت، نماینده ونزوئلا را برد اما به حریف گرجستانی باخت و شانس مدال را از دست داد. نوروزی در رده بندی کلی این وزن در مکان دهم ایستاد. قاسم رضاییآخرین امید تیم ملی کشتی فرنگی در وزن ۹۸ کیلوگرم بعد از قرعه استراحت، برابر نماینده ونزوئلا پیروز شد اما به کشتی گیر کوبایی باخت. رضایی با راه یابی حریف کوبایی اش به فینال به جدول شانس مجدد راه یافت؛ در راه کسب مدال نماینده چین را از پیش رو برداشت و در دیدار رده بندی برابر حریف سوئدی پیروز شد و دومین مدال برنز کشتی فرنگی را کسب کرد. 

82

کشتی آزاد نیز همچون فرنگی با ۶ نماینده در ریودوژانیرو به مصاف رقبای خود رفت که حاصل تلاش آزادکاران کسب یک طلا و یک نقره و یک برنز بود. حسن یزدانی کشتی گیر وزن ۷۴ کیلوگرم ایران پس از استراحت در دور نخست، نمایندگان هائیتی، ترکیه و قزاقستان را شکست داد و راهی فینال شد. وی در این مسابقه حساس برابر نماینده روسیه مدال پیروز شد و پس از ۱۶ سال برای کشتی آزاد ایران مدال طلا گرفت. کمیل قاسمی  آزادکار وزن ۱۲۵ کیلوگرم ایران در برزیل در دیدار فینال برابر نماینده ترکیه شکست خورد اما ایران را صاحب اولین مدال نقره خود در این رقابتها کرد. وی قبل از این مسابقه برابر نمایندگان کانادا، مصر، گرجستان و آمریکا با شایستگی به برتری رسیده و جواز حضور در فینال را کسب کرده بود. حسن رحیمی نماینده وزن ۵۷ کیلوگرم ایران پس از استراحت در دور اول برابر کشتی گیرانی از ارمنستان و روسیه پیروز شد اما به نماینده ژاپن باخت. وی در دیدار رده بندی برابر ورزشکاری از کوبا به برتری رسید و صاحب مدال برنز المپیک شد. میثم نصیری آزادکار وزن ۶۵ کیلوگرم ایران در همان اولین دیدار خود نتیجه را به حریف بلغارستانی خود واگذار کرد و با عدم راهیابی این حریف شانس حضور در جدول بازنده ها و کسب مدال برنز را پیدا نکرد. وی در مجموع در رده پانزدهم المپیک ایستاد. رضا یزدانی  کشتی گیر وزن ۹۷ کیلوگرم ایران در دور اول نماینده ترکیه را از  پیش رو برداشت. اما در دیدار دوم به کشتی گیر آذربایجانی باخت.وی در شانس مجدد ابتدا کشتی گیری لهستان را برد اما برابر ورزشکار ازبکستانی ضربه فنی شد و از کسب مدال برنز بازماند و در مجموع هفتم شد.  علیرضا کریمی: آزاد کار وزن ۸۶ کیلوگرم در دور نخست کشتی گیر تونس را برد سپس موفق به برتری برابر نماینده بلغارستان گردید اما در دور سوم مغلوب وزرشکار آمریکایی شد و با حذف کشتی گیر آمریکا شانس حضور در جدول بازنده ها را بدست نیاورد و در کل هفتم شد.

27

حالا کشتی فرنگی ایران برای المپیک توکیو با پنج نماینده خود علیرضا گرایی، محمدرضا گرایی، محمد هادی ساروی، علیرضا نجاتی و امین میرزازاده شرکت خواهد کرد. محمد بنا در این دوره نیز هدایت فرنگی کاران کشورمان ما را برعهده دارد. در واقع توکیو سومین المپیکی است که بنا هدایت فرنگی کاران را عهده دار است. بنا که در المپیک ریو نمایش خوبی از خود به جا نگذاشت قطعا در این دوره به دنبال جبران خواهد بود ولی با این حال باید منتظر ماند و دید می توان باز به توفیق المپیک لندن در توکیو هم دست پیدا کرد یا خیر.

تیم ملی کشتی آزاد ایران در المپیک ۲۰۱۶ ریو با تک مدال طلای حسن یزدانی، نقره کمیل قاسمی و برنز حسن رحیمی نتیجه ای به مراتب بهتر از کشتی فرنگی را رقم زد، نتیجه ای که اینبار از تیم جدید کادر فنی و در راس آن ها غلامرضا محمدی و محسن کاوه به عنوان سرمربی و مدیر فنی انتظار ‌تکرار و حتی بهتر شدن آن نیز وجود دارد. رضا اطری، مرتضی قیاسی، مصطفی حسین خانی، حسن یزدانی، محمد حسین محمدیان و امیر حسین زارع 6 آزادکار کشورمان در سی و دومین دوره بازیهای المپیک هستند که در این بین حسن یزدانی مدال طلای المپیک دوره قبل را در کارنامه دارد و این دوره نیز یکی از شانس ها مسلم سکوی نخست به شمار می رود. 5/5

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز