گزارش روز؛

عملکرد دور از انتظار تیم ملی در جام جهانی/ فوتسال برای جبران مافات نیاز به بازنگری دارد

۱۴۰۰/۰۷/۱۰ - ۲۳:۰۱:۰۲
کد خبر: ۱۲۴۰۶۱۹
عملکرد دور از انتظار تیم ملی در جام جهانی/ فوتسال برای جبران مافات نیاز به بازنگری دارد
تیم فوتسال ایران در مرحله یک چهارم نهایی جام جهانی فوتسال 2021 لیتوانی در مصاف با تیم ملی قزاقستان با نتیجه 3 بر 2 شکست خورد و با حذف ناباورانه از جام جهانی خداحافظی کرد.

به گزارش برنا؛ تیم ملی فوتسال ایران در مرحله یک چهارم نهایی جام جهانی فوتسال لیتوانی در مصاف با تیم ملی قزاقستان با نتیجه 3 بر 2 شکست خورد و از دور مسابقات کنار رفت. تیم ناظم‌ الشریعه پیش از این دیدار در مرحله گروهی از سد تیم‌های صربستان و آمریکا عبور کرده بود و در دیدار با آرژانتین قهرمان دوره قبل جام‌ جهانی هرچند نتیجه را 2 ‌بر یک به آرژانتین واگذار کرد اما با این شکست ایران دوم شد. در مرحله حذفی تیم ایران باید به مصاف ازبکستان و قزاقستان می‌رفت، تیم‌هایی که تاکنون موفق به شکست تیم‌ ملی کشورمان در بازی های رسمی نشده بودند اما با این حال تیم ملی پس از عبور از سد ازبکستان در یک بازی پایاپای مقابل قزاق‌ها تن به شکست داد و از رقابت‌ها حذف شد.

عباس ترابیان، پیشکسوت فوتسال، درباره عملکرد تیم ملی ایران در رقابت‌های جام جهانی لیتوانی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه ورزشی خبرگزاری برنا اظهار کرد: اتفاقی که امسال در جام جهانی رخ داد از آن دست اتفاق‌هایی بود که شاید کمی هم قابل پیش بینی بود اما نمی شد برای آن کاری کرد. فکر می‌کنم اکثر تیم‌ها به طور نسبی دچار این معضل شده بودند. تیم‌ها با وجود کرونا نتوانستند روند آماده‌سازی خوبی را سپری کنند به ویژه تیم ملی کشورمان، نه تمرینات آماده سازی زیادی را داشت و نه موفق شد بازی تدارکاتی زیادی را قبل از مسابقات داشته باشد تا با آمادگی لازم این تیم را در جام جهانی ببینیم.

او ادامه داد: از طرف دیگر بازیکنان ما به خاطر تعطیلات لیگ برتر دچار افت بدنی شده بودند. بازی های تدارکاتی یکی پس از دیگری لغو شدند که از نظر برنامه ریزی و آمادگی روحی تیم دچار چالش شد. کادر فنی در این مسابقات به دلیلی مشکلاتی که عنوان شد به نوعی مجبور شد به تجربه اکتفا کند و به همین خاطر 9 بازیکن حاضر در این رویداد شد همان 9 بازیکن دوره قبل، این مساله در فوتسال بسیار اهمیت دارد. وقتی بازیکنی 4 سال گذشته در دوره قبلی کنار تیم بوده حالا دیگر مسن شده و برای مسابقات، تیم واقعا زحمت کشید ولی توانایی لازم را نداشت. 

ترابیان عنوان کرد: 9 بازیکن ما دوره قبل بسیار خوش درخشیدند اما حالا نه اینکه نخواهند بلکه توانایی آن را نداشتند. روند آماده سازی تیم شبیه روندی نبود که یک تیم بخواهد در جام جهانی بازی کند. دفاع ما شکل واقعی خود را پیدا نکرده بود و بی توجهی بازیکنان باعث شد دو اخراجی داشته باشیم که شوک بود برای تیم تا جایی که بچه‌ها همه محتاط شده بودند. در مورد بحث پزشکی بازهم به تیم بی‌توجه شد چرا وقتی بازیکنی که دنده او شکسته را به مسابقات اعزام کنیم به امید اینکه بهتر می‌شود و به تیم کمک می کند؟ با همه تعریف ها واقعیت این است که بضاعت تیم ملی ایران همین بود.

ترابیان در خصوص انتقادهای مطرح شده به کادر فنی نیز گفت: در مورد کادر فنی تیم کم لطفی می‌کنند، برخی دوستان اگر روند تیم ملی را در همه این سال ها بررسی کنیم، عملکرد خوبی را با حضور محمد ناظم الشریعه داشتیم. دو قهرمانی آسیا و سومی جهان کارنامه بدی نیست و این بار هم باید همه جوانب را در نظر گرفت و سپس درباره آینده کادر فنی تصمیم گیری شود.

IMG_20210927_211534_853

مصطفی نظری، گلر سابق تیم ملی فوتسال، در این رابطه به خبرنگار برنا گفت: قبل از هر چیز به بازیکنان خسته نباشید می‌گویم. بازی‌های سختی را پشت سر گذاشتند. به هر جهت رقابت‌های جام جهانی رویدادی است که بهترین‌های جهان در آن حضور دارند و بازی در این مسابقات برای هر تیم و کشوری دشواری‌های خودش را دارد. بچه‌های ما هم از دید من تمام تلاش‌شان را به کار گرفتند. اگر بخواهیم بازی به بازی صحبت کنیم به نظرم از همان ابتدا انتظاری که از تیم داشتیم برآورده نشد.

او با اشاره به انتقادهای مطرح شده در مورد گلر تیم ملی گفت: از بازی صربستان تا آخرین دیدارمان مقابل قزاقستان، تیم ایران متاسفانه در کار دفاعی مشکل داشت. نمی‌دانم علت اصلی چه بود شاید هنوز کادر فنی نتوانسته بود قبل از مسابقات ساختار دفاعی خوبی را درست کند و یا هر دلیل دیگر ولی به‌رغم شایستگی که داشتیم حذف شدیم. به نظرم بهترین بازی ما مقابل تیم قزاقستان بود اما نتوانستیم این بازی خوب را در نهایت به سود خودمان به پایان برسانیم.

نظری افزود: علی صمیمی خیلی جوان بود که به تیم ملی دعوت شد و الان یک گلر با تجربه است. صمیمی در دوره‌های قبل خیلی بهتر از این دوره بود اما نمی‌توانیم همه نقص‌ها را به دروازه‌بان بگیریم. ما ساختار دفاعی خوبی نداشتیم. وقتی ما مشکل دفاعی داریم قطعا این مورد روی گلر هم تاثیر منفی خواهد داشت.

او در مورد عملکرد کادر فنی توضیح داد: الان خیلی صحبت در مورد کادر فنی  مطرح است که چرا ما در این سال ها جوانگرایی نکردیم. چرا باید جوان ترین بازیکن ما فقط 26 سال داشته باشد، این در حالی است که ما در لیگ بازیکنان مستعد زیادی داریم که می توانند به تیم ملی کمک کنند. در مورد کادر فنی نظر خاصی ندارم اما برای تیم تغییر و تحولات لازم است و 3 سال بیشتر به جام جهانی بعدی فرصت نداریم و باید از همین حالا کار را شروع کنیم حتی اگر در قهرمانی آسیا نتیجه نگیریم. به هر حال هر تغییر و تحولی تبعاتی هم دارد که باید قبول کنیم ولی در نهایت کار درست که جوانگرایی است را انجام دهیم.

سخن آخر 

شاگردان ناظم‌ الشریعه تا مرحله یک چهارم نهایی پیش رفتند اما با این حال از رسیدن به مرحله نیمه نهایی بازماندند، حذفی که هنوز هم برای دوستداران این رشته قابل باور نیست. تیم‌ ملی کشورمان حدود یک سال دیگر در مسابقات قهرمانی آسیا شرکت خواهد کرد. تیم‌ ملی عنوان قهرمانی دوره قبل را در کارنامه دارد و با این اوصاف انتظار می‌رود با تکرار این نتیجه تا حدی ناکامی خود در جام جهانی را جبران کند. اتفاقی که البته به یک بازنگری، برنامه‌ ریزی مناسب و آماده‌ سازی منسجم نیاز دارد. باید منتظر ماند و دید فدراسیون فوتبال در این زمینه چه تصمیمی را خواهد گرفت.

انتهای پیام/ 5

نظر شما