آخوندتبار: آینده‌ای روشن در انتظار ورزش بانوان است/ برای رسیدن به موفقیت از موقعیت‌های زیادی دست کشیدم

۱۴۰۰/۰۹/۰۵ - ۰۵:۲۴:۳۳
کد خبر: ۱۲۶۶۱۱۰
آخوندتبار: آینده‌ای روشن در انتظار ورزش بانوان است/ برای رسیدن به موفقیت از موقعیت‌های زیادی دست کشیدم
بازیگر سینما و تلویزیون گفت: برای رسیدن به موفقیت از موقعیت‌های زیادی دست کشیدم و این همان گذشتی است که بوکس به من آموخت.

تینا آخوندتبار، بازیگر سینما و تلویزیون و ورزشکار حرفه‌ای بوکس، درباره رشد ورزش زنان در ایران در یک دهه گذشته در گفت‌وگو با خبرنگار گروه ورزشی خبرگزاری برنا اظهار کرد: متاسفانه محدودیت در ورزش زنان از گذشته تا امروز در اکثر کشورها وجود داشته، حتی در کشورهای پیشرفته دنیا هم ابتدا با ورزش زنان مخالفت می‌شد اما با گذشت زمان این تابوها کم کم شکسته شد و شاهد فعالیت زنان ورزشکار در اکثر رشته‌های ورزشی در جهان بودیم. اخیرا المپیک توکیو برگزار شد و اتفاقا یکی از سیاست‌های این دوره از بازی‌های المپیک هم برابری ورزشکاران زن و مرد در مسابقات بود که نویدبخش روزهای روشن تری برای زنان است. تا جایی که به خاطر دارم کاروان ورزشی کشورمان هم این دوره بیشترین ورزشکار زن را داشت و حتی یکی از پرچمداران کاروان هم از بین ورزشکاران زن بود. اگر بخواهیم با سال‌های دور مقایسه کنیم طبیعی است ورزش زنان مورد توجه واقع شده که جای خوشحالی دارد اما قطعا این اندازه کافی نیست و هنوز هم می‌شود کارهای بیشتری برای رشد این حوزه انجام داد. ما در بخش زنان دستاوردهای زیادی داریم اگر کارنامه چند تن از ورزشکاران را مشاهده کنیم به وضوح پی به این مسئله خواهیم برد.

وی با اشاره به فعالیت خود در رشته بوکس گفت: بوکس رشته بی‌نهایت جذابی است ولی هنوز هم برخی آن را رشته‌ای مردانه می‌دانند. البته این چیز عجیبی نیست چون زمانی بود که کشتی و وزنه برداری هم جزو رشته‌های مردانه به شمار می‌رفت ولی حالا می‌بینیم که در وزنه‌برداری دختران ایران سهمیه المپیک می‌گیرند و در کشتی روی سکو می‌روند، بنابراین قطعا روزی می‌رسد که ورزش بوکس هم این جایگاه را در جامعه پیدا می‌کند. ما همواره عادت داریم بگوییم مسئولین و دولت مقصرند اما همیشه اینطور نیست. قطعا برای رشد و یا پا گرفتن هر ورزشی در کشور نیاز به حمایت مسئولان وجود دارد و در ورزش باید مخصوصا تبعیض‌های مثبت به سود زنان اعمال شود اما من فکر می‌کنم اگر ما در برخی رشته‌ها هنوز موفقیتی نداریم بخاطر عدم حمایت مسئولان نیست بلکه ما زنان به اندازه کافی خود را باور نکرده‌ایم. 

آخوندتبار اضافه کرد: ورزش بوکس واقعا زیباست. چیزهایی که ورزش بوکس به من اضافه کرد سینما نکرد به همین دلیل هرگز از کاری که کردم پشیمان نیستم. بوکس فقط مشت زدن نیست چرا که این کار را در سایر رشته‌های رزمی هم تا اندازه‌ای می‌توانی انجام دهی ولی در بوکس یاد می‌گیری تلاش کنی، گذشت کنی و این از همه با ارزش‌تر است چرا که باید از چیزهایی که سالها ساختی بگذری، من این کار را انجام دادم. سخت هم بود ولی خوشحالم و قطعا مسیر خودم را هم ادامه خواهم داد.

تینا+آخوند+تبار۲

بازیگر سریال دختران حوا با اشاره به تاریخ‌سازی دانیال‌شه‌بخش در مسابقات جهانی تصریح کرد: بوکس ما در حال حاضر در بخش مردان پیشرفت چشمگیری داشته اخیرا مدال جهانی را به دست آوردیم که بسیار مسرت بخش است. امیدوارم روزی برسد که پیگیری‌ها نتیجه بدهد و بوکس زنان هم راه اندازی شود. چون در چند سال اخیر بارها در این مورد صحبت شده ولی هنوز قطعی نشده است. در صحبتی که با مسئولان فدراسیون داشتم گفتم من حاضرم فرزند اول بوکس زنان ایران باشم تا مسیر را برای سایر دختران علاقه مند به این رشته هموارتر کنم. وقتی ما حرف از بوکس می‌زنیم صرفا حرف مان این نیست که حتما از همان ابتدا در مسابقات شرکت کنیم نه یک زن می‌تواند یک مادر قوی باشد و این قوی شدن حتما به معنای گرفتن مدال نیست. ما سال‌ها پیش شاهد بودیم بسکتبال بانوان به دلیل مشکل حجاب شرایط حضور در مسابقات برون مرزی را نداشت اما خوشبختانه این مشکل با رایزنی فدراسیون و وزارت ورزش برطرف شد. در وزنه برداری که به تازگی در ایران پا گرفته حرف و حدیث زیاد بود اما دیدیم که سهمیه المپیک هم به دست آمد. من مطمئن هستم روزی بوکس هم فعالیت خودش را آغاز خواهد کرد. من از حالا می‌گویم دوست دارم اولین کسی باشم که  هرچه در این سال‌ها در این مسیر تجربه کردم در اختیار ورزش زنان ایران قرار دهم. برخی از دوستان به من می‌گویند خارج از ایران هدفت را دنبال کن اما من متعلق به این خاکم و دوست دارم برای کشور خودم کار کنم و در مسیر رشد آن قدم بردارم. من سختی‌های زیادی کشیدم و از مواهب و موقعیت‌های زیادی دست کشیدم تا تمرین کنم، شاید برای هر کسی این اندازه گذشت از موقعیت‌ها امکان پذیر نباشد و این را توصیه نمی‌کنم و هرگز زندگی خودم را با شخص دیگری مقایسه نمی‌کنم فقط تاکید می‌کنم بدون تمرکز کردن و تلاش مستمر نمی‌توان موفق شد. 

وی در پایان با اشاره به اتفاقات اخیر رخ داده برای زهره کودایی بیان کرد: ضمن آرزوی موفقیت برای خانم کودایی عزیز، در این خصوص دوست دارم صحبتم را این‌طور شروع کنم، من به همه دختران و زنانی که می‌خواهند در ورزش پیشرفت کنند توصیه می‌کنم  تمام تمرکزشان روی خط پایان باشد. مسیر زندگی من هم بی‌شباهت به آنها نبوده‌، موانع و مشکلات زیادی سر راهم بوده اما سعی کردم ذهنم را معطوف خواسته‌ام کنم و فقط برای رسیدن به هدفم تلاش‌ کنم. به سایر ورزشکاران دختر ایران هم همین را می‌گویم فقط به مسیر خود فکر کنید تا راه موفقیت تان هموارتر شود.

خبرنگار: فریبا جلیل خانی

انتهای پیام//

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز