احسانی: دانش افزایی یکی از ارکان رشد و توسعه فوتبال است

۱۳۹۴/۰۴/۱۴ - ۱۲:۰۹:۳۴
کد خبر: ۲۹۷۳۲۱
احسانی: دانش افزایی یکی از ارکان رشد و توسعه فوتبال است
رئیس کمیته آموزش فدراسیون فوتبال گفت: با توجه به امکانات سخت افزاری محدود، در بحث آموزش تاکنون خوب پیش رفته ایم.

به گزارش سرویس ورزشی برنا، دوره های مربیگری حرفه ای که به میزبانی تهران برگزار می شود از نظر شرکت کنندگان و مدرسان راضی کننده نیست. محمد احسانی؛ رئیس کمیته آموزش درباره  اینکه این کمیته  چه برنامه ای دارد تا امکانات و تجهیزات بهتری در اختیار شرکت کنندگان قرار دهد، گفت: متاسفانه امکانات دست ما نیست و سخت افزار ضعیفی را در اختیار داریم. اگر بخواهیم طبق استاندارهای جهانی دوره های خود را برگزار کنیم باید از لحاظ سخت افزاری قوی تر شویم. فدراسیون فوتبال و کمیته آموزش، تمام تلاش خود را برای برگزاری دوره های آموزشی به بهترین نحو ممکن بکار می گیرند اما برای در اختیار داشتن امکانات سخت افزاری، باید نگاه ملی باشد و دولت نیز در این راستا کمک بسزایی به ما کند.

وی در ادامه بیان کرد: از لحاظ نرم افزاری پیشرفت خیلی خوبی داشته و مربیان خوبی را تربیت کرده ایم، اما همانطور که گفتم مشکل سخت افزاری ریشه ای بوده و باید با برنامه ریزی و بودجه لازم، کمپ های اختصاصی را احداث کنیم.
 
احسانی درباره اینکه چرا دوره های آموزشی حرفه ای، در استانهای کشور برگزار نمی شود، گفت: وقتی در تهران مشکلات سخت افزاری بیداد می کند، چطور می توان در استانها که امکاناتشان محدود تر است، دوره های حرفه ای برگزار کرد؟
 
وی درباره میزان اهمیت برگزاری سمینار ها و گردهمایی های بین المللی در جهت رشد مربیان و مدرسان ایرانی در ادامه بیان کرد: برگزاری سمینارها و گردهمایی های بین المللی به روند رو به رشد و توسعه بحث مربیگری کمک بسیاری می کند. یکی از روش های جدید علمی، برگزاری دوره های دانش افزایی است. در اقصی نقاط دنیا دیگر به مدرک گرایی اهمیتی نمی دهند و با انجام دوره های آموزشی و دانش افزایی به فکر ارتقا دانش مربیان هستند. ما نیز از این قاعده مستثنی نبوده و مرتبا دوره های آموزشی و دانش افزایی خود را در تهران و استانهای کشور برگزار می کنیم.
 
وی ادامه داد: البته برخی از استانها در برگزاری کلاسهای توجیهی و دانش افزایی عملکرد مطلوبی نداشته و باید برای این موضوع به فکر چاره باشیم. اما برخی از استانهای کشور بسیار فعال هستند و روند خوبی را طی کرده اند. در واقع دانش افزایی یکی از ارکان رشد و توسعه در امر آموزش محسوب می شود. در خصوص برگزاری گردهمایی و سمینارهای بین المللی نیز بدون شک حضور مدرسان خارجی باعث می شود تا آخرین علم به روز مربیان برتر دنیا را در اختیار داشته باشیم. بر همین اساس با ترویج اطلاعات و در اختیار گذاشتن آن به مربیان، می توان شاهد رشد بیش از پیش در عرصه آموزش بود.
 
احسانی در خصوص اینکه برگزاری دوره  های آموزشی برای بانوان نسبت به آقایان چرا محدودتر است؟ گفت: به دلیل محدودیتی که در ورزش بانوان وجود دارد، متاسفانه در بخش بانوان دوره های مختلفی را نمی توانیم برگزار کنیم. یکی از علتهای محدودیت بحث فرهنگی و اجتماعی است که باعث شده تا دوره های کمتری را برگزار کنیم. ما برای برگزاری یک دوره آموزشی طبق استانداردهای فیفا و کنفدراسیون آسیا پیش می رویم. برای برگزاری یک کلاس باید حداقل 18 و حداکثر 24 شرکت کننده حضور داشته باشند. زمانی که یک استان 5 مربی هم ندارد، چطور می توانیم مرتبا دوره های آموزشی، دانش افزایی و در نهایت دوره های پیشرفته برگزار کنیم؟ متاسفانه به دلیل همین محدودیتها در زمینه تربیت مربی باتوجه به ضعف های تیم های فوتبال و فوتسال بانوان در رده های تیم های ملی با مشکلات زیادی مواجه هستیم. ما باید محدودیت ها را رفع کرده و مربیان در بخش بانوان را به استانداردهای AFC  و  FIFA نزدیکتر کنیم.
 
رئیس کمیته آموزش در پاسخ به این سوال که نسبت به سال گذشته چند درصد به تعداد مدرسان و مربیان ایران اضافه شده است، خاطر نشان کرد: در سه سال اخیر بین 50 تا 60 درصد مربی الیت در کنفدراسیون فوتبال آسیا اضافه شده اند. ما تمرکز خود را در بخش کیفی سازی مربیان گذاشته ایم تا با در اختیار داشتن مربیان برتر و زبده، شاهد رشد فوتبال ایران باشیم. از نظر کمی بر روی مربیان بسیار خوب کار شده و در قسمت آقایان کاملا اشباع شده ایم و با توجه به حضور خوب و حداکثری مربیان، به سمت کیفی سازی پیش می رویم تا به اهداف خود که همانا گسترش و توسعه فوتبال است برسیم.
 
احسانی در ادامه از تدوین برنامه های کمیته آموزش برای استاندارد سازی و یکسان شدن دانش مربیان در لیگ خبر داد و گفت: دانش افزایی یکی از اهداف ما برای یکسان سازی بحث آموزش در میان مربیان است. برنامه های مختلفی را برای برگزاری دوره های مربیگری حرفه ای، دروازه بانی؛ بدنسازی و فوتبال پایه طراحی کرده و به مرحله اجرا رسانده ایم تا بتوانیم با یکسان شدن دانش مربیان شاهد رشد و ارتقا سطح کیفی مربیان در لیگ و در نهایت فوتبال کشور باشیم.
 
وی در پاسخ به این سوال که آیا برای آموزش از راه دور برنامه ای دارید، گفت: برنامه های آموزشی، CD و DVDهای آموزشی مختلفی را در بخش های مختلف در اختیار استانها قرار می دهیم تا مربیان با مراجعه به هیاتهای فوتبال، از پکیج های آموزشی استفاده کنند. همچنین در سایت رسمی فدراسیون فوتبال نیز با همکاری روابط عمومی برخی مطالب آموزشی را منتشر کرده ایم که علاقه مندان بتوانند استفاده بهینه ای از این موضوع داشته باشند. معتقدم باید با کمک روابط عمومی فدراسیون و تعاملات بیشتر در بخش مباحث آموزشی، فعالیتهای مختلفی را انجام داد تا با در دسترس بودن اطلاعات، مراجعه کنندگان به راحتی موارد آموزشی را که می خواهند، در اختیار داشته باشند.
 
رئیس کمیته آموزش درمورد اینکه آیا برای آموزش در حین فصل برنامه ای دارید که به صورت خاص در یک بحث که خلا آن در مسابقات احساس می شود، کار کنید؟ گفت: کمیته آموزش برنامه های تحقیقاتی خود را در خلال برگزاری مسابقات و همچنین در تعطیلی لیگ پیگیری می کند. کارگروهی را در پژوهشگاه تربیت بدنی تشکیل داده ایم و تحقیقات ویژه ای را در بخش آموزش انجام می دهیم تا با پیدا کردن مشکلات و معضلات مربیان و تیم ها در لیگ، با برگزاری دوره های تخصصی، آن را رفع کنیم. به عنوان مثال در مسابقات لیگ شاهد عمکلرد ضعیفی از سوی دروازه بانان تیم ها بودیم. بر همین اساس دوره های آموزشی دروازه بانی را برگزار کردیم. در بخش بدنسازی بازیکنان با مشکل مواجه بودند که با برگزاری دوره های پیشرفته بدنسازی ویژه فوتبال، این مشکل را تا حدودی رفع کرده ایم.
 
احسانی در پایان درباره اینکه آیا کمیته آموزش برنامه ای برای احداث آکادمی اختصاصی آموزشی دارد، گفت: بله. برنامه های کامل و دقیقی در اختیار داریم اما متاسفانه نبود بودجه باعث می شود که نتوانیم کمپ اختصاصی آموزشی داشته باشیم.  اگر قرار است طبق استانداردهای جهانی پیش برویم و در سطح جهان فعالیت کنیم،  باید کمپ اختصاصی داشته باشیم که متاسفانه در بحث بودجه بسیار ضعیف هستیم و یکی از عوامل مهم نبود منابع مالی برای احداث کمپ اختصاصی آموزشی است.
نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز