مکانیزم رقابت‌های والیبال انتخابی المپیک

۱۳۹۴/۰۷/۲۰ - ۱۴:۰۸:۳۳
کد خبر: ۳۲۸۹۴۵
مکانیزم رقابت‌های والیبال انتخابی المپیک
مکانیزم رقابت‌های والیبال انتخابی المپیک مشخص شد.

به گزارش سرویس ورزشی برنا، با صعود آرژانتین به مسابقات والیبال المپیک ریو 2016 تعداد تیم های راه یافته به این پیکارها به چهار تیم ( برزیلِ میزبان - امریکا – ایتالیا – آرژانتین) رسید و ونزوئلا نیز به عنوان تیم دوم امریکای جنوبی یکی از حریفان ایران در رقابت های انتخابی المپیک (توکیو – اردیبهشت 95) نام گرفت.

بر اساس اعلام فدراسیون جهانی والیبال و تایید کمیته بین المللی المپیک رقابت های انتخابی المپیک ریو در رده مردان به دو بخش: جهانی و قاره ای تقسیم می شود که نحوه انتخاب 11 تیم صعودکننده به مسابقات والیبال ریو 2016 (که به همراه برزیلِ میزبان 12 تیم حاضر در این مسابقات را تشکیل می دهند) به شرح زیر می باشد:

چهار قاره؛ چهار سهمیه

منظور از رقابت های قاره ای برگزاری یک دوره مسابقه انتخابی در قاره های اروپا، آفریقا، امریکای جنوبی، امریکای شمالی و مرکزی غیر از مسابقات قهرمانی این قاره هاست که می بایست در فاصله زمانی اکتبر 2015 تا مارس 2016 انجام شده و تیم اول هر تورنمنت نیز به عنوان تیم صعودکننده به المپیک محسوب می شود. تیم های دوم و سوم هر قاره نیز در رقابت های انتخابی المپیک در بخش جهانی (به نحوی که خواهد آمد) چیده خواهند شد تا بار دیگر شانس خود را برای المپیکی شدن امتحان کنند.

بر همین اساس رقابت های انتخابی امریکای جنوبی به میزبانی ونزوئلا از 7 تا 11 اکتبر برگزار شد که در نهایت آرژانتین به عنوان تیم اول این قاره به المپیک راه یافت و تیم های ونزوئلا و شیلی به مسابقات انتخابی جهانی سوق داده شدند.

رقابت های انتخابی اروپا با حضور هشت تیم طی روزهای 5 تا 10 ژانویه به میزبانی آلمان برگزار خواهد شد که غیر از میزبان، هفت تیم دیگر این مسابقات را بالاترین رتبه های آخرین رده بندی اختصاصی کنفدراسیون اروپا که طی دو هفته آینده اعلام می شود، تشکیل خواهند داد.

رقابت های انتخابی امریکای شمالی و مرکزی ژانویه 2016 به میزبانی کانادا و با حضور کانادا، کوبا، مکزیک و پورتوریکو به انجام خواهد رسید.

کنفدراسیون افریقا اگرچه هنوز زمان و مکان برگزاری رقابت های انتخابی قاره اش را اعلام نکرده ولی متعهد شده تا طی ماه های ژانویه تا مارس این مسابقات را برگزار کند.

ژاپنی های میزبان

بخش دیگری از پیکارهای انتخابی المپیک؛ مسابقات جهانی است که بنابر تصمیم اتخاذ شده به سه دوره رقابت تقسیم شده که هر سه دوره هم به میزبانی ژاپن برگزار می شود. ژاپنی ها با توجه به حمایت های مالی و فنی فوق العاده ای که در این سال ها از فدراسیون جهانی داشته اند، موفق به دریافت میزبانی این رقابت های مهم معتبر شده اند.

جام جهانی؛ دوسهمیه

جام جهانی والیبال که از هفدهم شهریور لغایت اول مهر ماه با حضور دوازده تیم برگزار شد، اولین تورنمنت انتخابی المپیک در سطح جهانی بود که دو سهمیه برای صعود به المپیک داشت و قسمت امریکا و ایتالیا شد.

جهانی بین قاره ای؛ یک سهمیه

تیم های: دوم و سوم افریقا – تیم سوم امریکای شمالی و مرکزی – تیم سوم امریکای جنوبی (شیلی) چهار تیمی اند که هفته آخر اردیبهشت 95 در ژاپن برگزار کننده یک مسابقه انتخابی بین قاره ای به صورت دوره ای برای کسب تنها سهمیه این گروه خواهند بود.

جهانی آسیایی؛ چهار سهمیه

تیم های دوم و سوم اروپا، تیم دوم امریکای جنوبی (ونزوئلا)، تیم دوم امریکای شمالی و مرکزی، ایران، استرالیا، ژاپن و چین هشت تیم حاضر در این گروه را تشکیل می دهند که از هفته آخر اردیبهشت ماه مسابقات خود را به صورت دوره ای با یکدیگر برگزار خواهند کرد. در پایان و با مشخص شدن رده بندی نهایی این تورنمنت، سه تیم برتر رده بندی به عنوان سه سهمیه جهانی؛ المپیکی خواهند شد و همچنین برترین تیم آسیایی از میان رده های چهارم تا هشتم این تورنمنت به عنوان سهمیه قاره آسیا به المپیک ریو 2016 راه خواهد یافت.

نظر شما