اشکالی مهمتر از اساسنامه؛

تماشاگران و لیدرهایی در نقش اعضای مجمع عمومی فدراسیون فوتبال!

۱۳۹۴/۱۰/۲۲ - ۲۳:۰۲:۲۰
کد خبر: ۳۵۹۳۴۶
تماشاگران و لیدرهایی در نقش اعضای مجمع عمومی فدراسیون فوتبال!
تغییرات کلی در اساس نامه صوت گرفته و در اختیار اعضای مجمع عمومی قرار گرفته است!

به گزارش سرویس ورزشی برنا، هوشنگ نصیرزاده، رئیس کمیته تدوین مقررات، بر این باور است همه تغییرات مبتنی بر خواست های فیفا و همچنین حرفه ای شدن فوتبال بوده، از جمله تغییرات افزایش سن کاندیداهای ریاست فدراسیون فوتبال به 70 سال و همچنین محول کردن ریاست کمیته ها به اعضای هیات رئیسه.

هوشنگ نصیرزاده برای اینکه خود را از پردازش اساسنامه جدید به سود روسای فعلی مبرا کند اذعان داشت بعد از برگزاری انتخابات فدراسیون فوتبال اداره کمیته ها باید در اختیار اعضای هیات رئیس قرار گیرد و او طبیعتا از این سمت کنار خواهد رفت.

همین بند جدید به نظر می رسد در خود اشکالاتی دارد. اگر هیچ یک از 9 عضو هیات رئیسه حقوقی نباشند چگونه می خواهند ارکان قضایی فدراسیون فوتبال را اداره کنند؟ (کمیته های انضباطی، اخلاق و استیناف)

اعضای مجمع عمومی فدراسیون فوتبال در سال های اخیر اصلا فعال و اکتیو نبوده و برابر اتفاقاتی که در فوتبال ایران افتاده منفعل بودند، در حالی که می توانستند با برگزاری مجمع عمومی فدراسیون فوتبال به علی کفاشیان تذکر بدهند یا او را استیضاح کنند. اتفاقات بدی که می توانست به برگزاری این مجمع منجر شود به دفعات رخ داده بود مثلا بازی دادن به بازیکن دو اخطاره که موجب حذف ناباورانه تیم امید از بازی های مقدماتی المپیک 2012 لندن شد. این همان کاری است که نمایندگان مجلس شورای اسلامی در قبال وزرا انجام می دهند. چگونه است که وزیر ورزش و جوانان برای توضیح در مورد عملکرد و اتفاقات رخ داده به مجلس فرا خوانده می شود اما رئیس فدراسیون فوتبال به هر شکلی عمل کند می تواند پیش رود؟

سوال اساسی اینجاست آیا اعضای مجمع عمومی اساسنامه فدراسیون فوتبال را می خوانند و شهامت این را دارند که رای به تغییر دهند؟

اگر میل به خواندن و شهامت به تغییر وجود داشته باشد حتی می شود اشکالات قانونی در زمان اجرای اساسنامه را نادیده گرفت اما تا به این جای کار که چنین چیزی حس نشده است.

در 8 سال اخیر حتی برای یک بار اعضای مجمع عمومی به علی کفاشیان به خاطر اشتباهاتی که داشته تذکر نداده اند و به نظر می رسد بیشتر اعضای مجمع عمومی موافق سیاست های علی کفاشیان هستند و می آیند که به تدابیر او رای مثبت بدهند!

به یقین چنین فدراسیونی هیچ گاه به مدینه فاضله نخواهد رسید و به یقین عقب تر از فدراسیون فوتبالی است که از سوی اعضای مجمع عمومی مورد پرسش قرار می گیرد.

حذف تیم امید به خاطر بازی دادن به بازیکن دو اخطاره فقط یکی از اتفاقات تلخ 8 سال اخیر بود! اگر اعضای مجمع عمومی نسبت به این اتفاقات حساس بودند علی کفاشیان و دیگر اعضای هیات رئیسه احساس خطر می کردند و کار خود را بهتر پیش می بردند و در نهایت فوتبال راه بهتری می رفت اما در همه این سال ها شاهد بودیم که اعضای مجمع تبدیل به تماشاگر شده اند و فقط تشویق می کنند! این شاید به خاطر منفعت هایی است که از حضور علی کفاشیان در فدراسیون فوتبال می برند. سفر به جام جهانی، اهدای امتیاز حضور در لیگ 2 به استان های فاقد تیم در لیگ برتر و لیگ یک از جمله امتیازاتی بوده که در سال های اخیر علی کفاشیان به برخی از اعضای مجمع و البته در قالب مصوبه اعضای هیات رئیسه فدراسیون فوتبال داده تا اشکال قانونی پیدا نکند! البته برخی از اعضای هیات رئیسه هم کسانی هستند که از این امتیازات نفع برده اند.

تکرار می کنیم در سال های اخیر دریغ از یک تذکر از سوی اعضای مجمع عمومی به علی کفاشیان. همان طور که اذعان شد اتفاقات تلخ کم نبودند. یکی دیگر از اتفاقات تلخی که منجر به نابودی باشگاه های قدیمی شد انتقال تیم های تهرانی به شهرستان ها بود! نمونه اش پاس تهران که فدراسیون فوتبال می توانست مانع از انتقالش شود همان طور که اتحادیه باشگاه های انگلیس اجازه نداد حتی نام پسوند باشگاه کریستال تغییر کند!

اعضای مجمع فدراسیون فوتبال حتی با علم به تخلفاتی که در تغییر اساسنامه و همچنین زمان طرح آن صورت گرفته هیچ واکنشی از خود نشان نخواهند داد. همه چیز به خیر و خوشی تمام می شود! فدراسیون فوتبال هم به بهانه استقلال و تاکید فیفا بر این مسئله نظارت مدیران بالا دستی را سلب کرده است. گویی فدراسیون فوتبال مبرا از هر خطایی هست! در حالی که دیدید به تازگی در فیفا چه تخلفاتی صورت گرفته و چه برخوردهایی با آنها انجام شده است.

***

هوشنگ نصیرزاده در خصوص اینکه آیا مردم در جریان این تغییرات هستند یا خیر، آن را یک مسئله داخلی دانست که به مردم ارتباطی ندارد. این در حالی است که در یک مملکت آزاد زندگی می کنیم و بارها این جمله را از زبان مسئولان می شنویم که «دانستن حق مردم است» و جالب اینکه همین آقایان مسئولان در فوتبال از طریق همین مردم کلی درآمد مسب می کنند و اگر همین مردم نباشند فوتبال کشور با مشکلات عدیده ای مواجه می شود ولی اکنون که قرار است یکی از مهمترین و اساسی ترین تصمیمات فوتبالی اتخاذ شود می گویند به مردم ارتباطی ندارد و آنها را نامحرم می دانند.

درست است که شاید برخی از مردم فوتبالدوست از اساسنامه و مفاد آن سر در نیاورند ولی این مجوزی نیست که آقایان دست به پنهان کاری بزنند و به شعور مردم توهین کنند!

چگونه در همه مسائل پیش پا افتاده و ساده پای مردم را وسط می کشید و اکنون در مهمترین موضوع می گوئید مردم حق ندارند؟!

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز