اولویت نخست گسترش آشنایی پزشکان و فیزیوتراپیست‌ها با پزشکی فوتبال است

سیف برقی: برای داوران فوتبال و فوتسال کلاس‌های روانشناسی در نظر گرفته ایم

۱۳۹۵/۰۴/۲۲ - ۰۹:۴۳:۳۷
کد خبر: ۴۳۰۰۰۱
سیف برقی: برای داوران فوتبال و فوتسال کلاس‌های روانشناسی در نظر گرفته ایم
رئیس کمیته پزشکی فدراسیون از برگزاری 4 دوره آموزشی به منظور ارتقای سطح عملکرد و دانش پزشکان،فیزیوتراپیست‌هاواهالی فوتبال با پزشکی فوتبال خبر داد.

به گزارش گروه ورزش خبرگزاری برنا و به نقل از سایت رسمی فدراسیون فوتبال، دکتر توحید سیف برقی رئیس کمیته برنامه های پیش بینی شده این کمیته برای آغاز لیگ را به شرح زیر مطرح کرد:

*اولویت نخست گسترش آشنایی پزشکان و فیزیوتراپیست ها با پزشکی فوتبال است

دکتر سیف برقی گفت: از 5 لغایت 8 مردادماه کلاس چهار روزه ای در محل آکادمی ملی فوتبال خواهیم داشت. این کلاس با حضور پزشکان، فیزیوتراپیست ها و سایر گروه های درمانی پزشکی و به منظور آشنایی آنها با پزشکی فوتبال برگزار می شود. لازم به توضیح است انجام خدمت در بیمارستان های پزشکی ورزشی برای کسانی که در این کلاس شرکت می کنند و با مدرکی که از سوی فدراسیون فوتبال اخذ می شود، تسهیل خواهد شد. همچنین اطلاعات این افراد جزو بانک پزشکان ورزشی کشور قرار خواهد گرفت که بدین وسیله نیز می توانند در لیگ های فوتبال و فوتسال به تیم های مختلف باشگاهی و ملی خدمت رسانی کنند.

*یکی از دغدغه های ما در مسابقات، همکاری با پزشکانی بود که با حوزه اختصاصی فوتبال آشنایی نداشتند

وی افزود: از موضوعات مهمی که در این کلاس مورد بحث و بررسی قرار می گیرد می توان به آسیب، تغذیه، دوپینگ، روانشناسی، آشنایی با ورزش درمانی و ... اشاره کرد. هدف ما از برگزاری این دوره بدین دلیل بود که در مسابقات با پزشکانی همکاری کنیم که در زمینه فوتبال آشنایی لازم را داشته باشند. 

*به منظور پیشگیری از خطرات احتمالی در مسابقات حساس، افسران پزشکی تربیت خواهیم کرد

رئیس کمیته پزشکی خاطرنشان کرد: همزمان با برگزاری آخرین روز دوره "آشنایی پزشکان و فیزیوتراپیست ها با فوتبال" یعنی 8 مرداد 95، کلاس یک روزه دیگری را درنظر گرفته ایم تا در آن افسران پزشکی فوتبال تربیت شوند. این کلاس با حضور 20 نفر از پزشکانی که با حیطه فوتبال سالهای زیادی در ارتباط بوده و آشنایی کامل با پزشکی فوتبال دارند و همچنین فارغ التحصیل و متخصص پزشکی ورزشی هستند، برگزار می شود. هدف ما از تربیت افسران پزشکی، استفاده از آنان در برخی از مسابقات حساس فوتبال در سراسر کشور است تا در زمینه پیشگیری از خطرات احتمالی کمک کنند. پیش از این نیز شاهد آن بودیم که حضور افسر پزشکی در مسابقات بسیار مهم و تأثیرگذار بوده است. 

*از لحاظ پزشکی یک مسابقه با توجه به عوامل محیطی، امکانات ضعیف ورزشگاه یا تعداد زیاد تماشاگران در رده حساس قرار می گیرد

سیف برقی گفت: قطعاً حضور این پزشکان در تمام مسابقات امکان پذیر نیست. بر همین اساس طبق برنامه ریزی انجام شده برخی از مسابقات را با خطرات متوسط به بالا تقسیم بندی کردیم و این خطرات می تواند شامل عوامل محیطی همچون گرمازدگی و آلودگی هوا، امکانات ضعیف ورزشگاه و یا تعداد زیاد تماشاگران باشد. از مهمترین وظایف این افسران نظارت بر اتاق کنترل دوپینگ، اتاق پزشکی، آمبولانس های حاضر در مسابقات و عملکرد کمیته های پزشکی استان ها است. همچنین آموزش های لازم در خصوص استفاده از دستگاه های احیای قلبی – ریوی و حاملان مصدومین به آنها داده می شود. افسران پزشکی در برخی مواقع می توانند با نیروهای امنیتی در جهت پیشگیری از خطرات ناخوشایند در مسابقات فوتبال و کنترل اورژانس ها و استرسی که در یک مسابقه وجود دارد، همکاری های لازم را داشته باشند. با توجه به برنامه ریزی ها و حمایت رئیس فدراسیون فوتبال از اواسط مسابقات لیگ برتر می توانیم از پتانسیل افسران پزشکی در جهت رفع مشکلات استفاده کنیم.

*برای داوران فوتبال و فوتسال کلاس های روانشناسی در نظر گرفته ایم

وی در ادامه افزود: طبق ارزیابی هایی که سال گذشته از 150 داور لیگ برتر، لیگ دسته یک و دو انجام شد؛ کلاس های روانشناسی برگزار خواهیم کرد. این ارزیابی ها با همکاری انجمن علمی روانشناسی ورزشی با کمیته پزشکی، براساس پرسشنامه های استاندارد جهانی از نیمرخ شخصیتی داوران مورد بررسی قرار گرفته و به دنبال آن 6 کارگاه با عناوینی همچون کنترل عصبانیت، کنترل اضطراب، کنترل خشم، افزایش تمرکز و ... در نظر گرفته شده است. 
 
*کارگاه های روانشناسی مربوط به داوران پس از اعلام آمادگی کمیته داوران برگزار می شود
رئیس کمیته پزشکی تأکید کرد: اطلاعات بدست آمده از نظرسنجی ها را به صورت محرمانه در اختیار رئیس کمیته داوران گذاشته ایم و منتظر هستیم تا زمان برگزاری کلاس های مذکور برای داوران را به ما اعلام کنند. پیش بینی ما این است که این دوره های نصف روزه احتمالاً نیمه اول لیگ برگزار شود. نفرات حاضر در 6 کارگاه براساس ضعفی که در پرسشنامه آنها تشخیص داده شده در کارگاه حضور خواهند داشت. 
 
*در دوره ای دیگر آخرین دستاوردهای پزشکی فوتبال به پزشکان شاغل در باشگاه ها و تیم های ملی منتقل می شود
وی در پایان افزود: برای اوایل نیمسال دوم کلاس یک روزه ای را به منظور آشنایی پزشکان شاغل در باشگاه ها و تیم های ملی با آخرین دستاوردهای پزشکی فوتبال نیز درنظر گرفته ایم.
نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز