برگ‌هایی از دفتر المپیک سی‌ویکم؛

عدالت گمشده و لحظات تاریخی ورزش ایران در ریو

۱۳۹۵/۰۶/۰۱ - ۰۹:۵۹:۳۱
کد خبر: ۴۴۸۹۸۱
عدالت گمشده و لحظات تاریخی ورزش ایران در ریو
کاروان امام رضا (ع) در ریو علی‌رغم همه کارشنکی‌ها لحظاتی تاریخی در ورزش ایران و جهان ثبت کرد.

به گزارش خبرنگار گروه ورزش خبرگزاری برنا، شکست رضا یزدانی مقابل ختاگ گازیموف آذربایجانی که با حق خوری آشکار داوران حاصل شد، چهارمین مدال مسلم هم از کاروان ایران گرفته شد تا شعارهای المپیک تحت تاثیر ناداوری‌ها در مهم‌ترین رویداد ورزشی جهان قرار بگیرد.

به یقین هرکسی آشنایی مختصری با کشتی آزاد و قوانینش داشت، ظلم بزرگ داوران در حق پلنگ جویبار را می‌دید و شاید بیش میلیون‌ها نفر دیشب این جمله را زیر لب با حرص جویدند:«حق‌مان را بازهم خوردند!»

این اتفاق تازگی نداشت، وقتی در نیمه نهایی اسلحه سابر شمشیربازی، در روز روشن حق مسلم مجتبی  عابدینی مقابل شمشیرباز آمریکایی پایمال می‌شود، وقتی دنیا اشک‌های بهداد سلیمی را پس از ناجوانمردی هیأت ژوری می‌بیند و بر حقانیت قوی‌ترین مرد جهان صحه می‌گذارد، وقتی امید نوروزی، قهرمان المپیک با رای عجیب داوران مقابل کشتی‌گیر گرجستانی شکست می‌خورد و از جدول مسابقات کنار می‌رود، روح المپیک و هدف آن زیر سئوال می‌رود.

روزی شکست و روز دیگر پیروزی، این فلسفه و داستان دیرین ورزش است اما زمانی که 4 مدال مسلم کاروان ایران از نمایندگان کشورمان دریغ می‌شود، 4 مدالی که می‌توانست از نظر روحی روی دیگر اعضای کاروان ایران هم تاثیر مثبت بگذارد، نمی‌توان نشست و گفت تقدیر چنین بود!

کسب این مدال‌ها، می‌توانست زمینه‌ای برای بهترین حضور ایران در ادوار المپیک باشد، هرچند با این همه حق خوری هم قهرمانان میهن‌مان، مدال‌های خوشرنگی از آوردگاه المپیک سی ویکم  دشت کردند و نشان دادند توان مقابله با همه دنیا را دارند. این موضوع در کشتی‌ حسن یزدانی با گدیوف روس به خوبی نمایان بود. تیم کشتی آزاد ایران با تمام مشکلاتی که برای ایجاد شد، برای نخستین بار به نایب‌قهرمانی المپیک رسید تا نتیجه درخشانی در ریو گرفته باشد. در وزنه برداری هم رستم و سهراب ما کاری کر دند کارستان تا یکی از بهترین نتایج این رشته در المپیک 2016 رقم بخورد.

کاروان ایران در ریو، نخستین مدال المپیکی زنان ایران را در همه ادوار المپیک کسب کرد تا کیمیا علیزاده با مدال برنز خود به قهرمانی طلایی در حافظه تاریخی مردم ایران بدل شود. حضور تیم والیبال ایران به عنوان تنها نماینده قاره پهناور و دفاع از حیثیت والیبال قاره کهن که با صعود تیم کشورمان به دور دوم توام شد، از دیگر موفقیت‌های حائز اهمیت کاروان ایران به شمار می‌آید. چه اگر در هندبال هم قطری‌ها روح ورزش را با خرید بازیکنان غیر بومی خدشه‌دار نمی‌کردند، ایران به عنوان مقتدرترین تیم هندبال آسیا، دومین ورزش تیمی خود را هم در ریو می‌دید.

حضور تیم داوری ایران در مسابقه فینال فوتبال المپیک ریو و قضاوت بی‌نظیر و کم‌نقص علیرضا فغانی، همراه رضا سخندان و محمدرضا منصوری برگ زرینی به دفتر افتخارات ورزش ایران اضافه کرد. فغانی به یقین حالا برترین داور آسیاست و همه دنیا به  احترام داور با جذبه ایرانی، کلاه از سر برمی‌دارند. بدون شک حضور تیم داوری ایران در فینال فوتبال و المپیک و قضاوت رقابت دو ابرقدرت فوتبال  دنیا، برای کسب ناب‌ترین طلای ریو، خود در حکم یک مدال خوشرنگ برای ایران است.

همچنین نباید از درخشش بانوان تیرانداز ایرانی که 2 بار به فینال رسیدند و با کسب  عنوان‌های ششم و هشتم المپیک، نگاه دنیا را به خود معطوف کردند، به سادگی گذشت. همچنین صعود حسن تفتیان، پسر باد ایران به نیمه‌نهایی دوی 100 متر مردان و نخستین حضور ایران در دوی ماراتن با محمدجعفر مرادی هم اتفاقات مهمی در تاریخ دوومدیانی کشورمان به حساب می‌آید.

المپیک سی و یکم با همه خوبی‌ها و بدی‌ها، اشک‌ها و لبخندها و لحظات تلخ و شیرینش به پایان رسید تا جهان ورزش 4 سال دیگر به انتظار بنشیند و برای روشن شدن مشعل المپیک در سرزمین آفتاب تابان لحظه‌شماری کند.

بدون شک با روند مثبتی که وزارت ورزش و جوانان، فارغ از هر نتیجه‌ای پیش رو گرفته است، ورزش ایران در بازی‌های آسیایی 2018 جاکارتا، جایگاه ویژه‌ای خواهد داشت و در المپیک 2020 توکیو هم باید شاهد اتفاقات تاریخی دیگری در ورزش  ایران و جهان باشیم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز