فرگوسن ۳۰ سال پیش سرمربی شیاطین شد؛

مردی از جنس افتخار

۱۳۹۵/۰۸/۱۶ - ۱۶:۰۹:۴۱
کد خبر: ۴۷۹۳۰۹
مردی از جنس افتخار
30 سال قبل الکس فرگوسن به عنوان سرمربی تیم منچستریونایتد معرفی شد.

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری برنا، 30 سال پیش در چنین روزی الکس فرگوسن  به عنوان سرمربی شیاطین سرخ معرفی شد. الکساندر چپمن فرگوسن مربی نامدار فوتبال بریتانیایی و مربی سابق باشگاه منچستریونایتد است. دیوید مویس در ۹ مه ۲۰۱۳ (۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۲) جانشین وی شد.

در ۸ مه ۲۰۱۳ فرگوسن اعلام کرد که از سمت مربیگری تیم منچستر یونایتد بازنشسته می‌شود، او به عنوان یکی از بهترین مربیان تاریخ شناخته می شود و در طول ۲۶ سال مربیگری خود ۳۸ جام به دست آورد که شامل ۱۳ بار قهرمانی لیگ انگلیس و دو بار قهرمانی لیگ قهرمانان اروپا بوده است.

وی در دسامبر ۳۱ 1941 در محله گووان شهر گلاسکو متولد گردید. سال ۱۹۵۷ به شکل پاره وقت شاگرد کارخانه آچارسازی گلاسکو بود و به عنوان یک بازیکن آماتور به تیم کوئینز پارک پیوست.

سال ۱۹۶۰ به شکل پاره وقت به تیم سنت جانستون ملحق شد. در سال ۱۹۶۴ آچارسازی را رها کرد و به عضویت تیم دانفرملین درآمد. سال ۱۹۶۷ با ۶۵ هزار پوند به رنجرز پیوست و در  ۱۹۶۹ با ۲۰ هزار پوند به تیم فالکرک ملحق شد.

سال ۱۹۷۳ به تیم ایریونایتد رفت. ۱۹۷۴ در ماه سپتامبر به عنوان مربی ایست استرلینگ منصوب شد اما ۳ ماه بعد از سنت میرن سر درآورد. سپس از سنت میرن اخراج اما به عنوان جانشین، به جای بیلی مک‌لیل معرفی شد.

سال ۱۹۸۰ با قهرمانی در لیگ اسکاتلند همراه ابردین اولین افتخار مربیگری‌اش را کسب کرد. سال ۱۹۸۱ با ابردین نایب قهرمان لیگ اسکاتلند شد. سال ۱۹۸۲ ابردین با پیروزی ۴ بر یک قهرمان جام حذفی اسکاتلند شد.

سال ۱۹۸۳ ابردین این بار یک بر صفر رنجرز را شکست داد تا جام حذفی را حفظ کند و رئال مادرید را در گوتنبرگ ۲ بر یک مغلوب کرد تا جام برندگان اروپا را به خود اختصاص دهد. سال۱۹۸۴ ابردین با پیروزی ۲ بر یک مقابل سلتیک قهرمان جام حذفی و سپس لیگ اسکاتلند شد. آلکس فرگوسن نشان افتخار امپراتوری بریتانیا را دریافت کرد.

سال ۱۹۸۵ در پی مرگ جک استین در خلال بازی مقدماتی ولز با اسکاتلند فرگوسن مربی موقت تیم ملی اسکاتلند شد. سال ۱۹۸۶ اسکاتلند در همان دور اول از جام جهانی حذف شد. این تیم در ایام مربیگری فرگوسن ۳ پیروزی، ۴ مساوی و ۳ باخت کسب کرد و ۸ گل به ثمر رساند و ۵ گل دریافت کرد. در ۶ نوامبر، فرگوسن ابردین را رها کرد تا به عنوان جانشین ران اتکینسون معزول هدایت منچستر یونایتد را به دست بگیرد.

سال ۱۹۹۰ اولین جام خود در اولدترافورد را با پیروزی یک بر صفر مقابل کریستال پالاس در دیدار تکراری فینال جام حذفی به دست آورد. سال ۱۹۹8 منچستر یونایتد در [بارسلون] ۲ بر ۱ از سد[بایرن مونیخ] گذشت تا جام برندگان اروپا را به دست آورد.

سال۱۹۹۲ با پیروزی منچستر یونایتد مقابل ستاره سرخ بلگراد سوپر جام اروپا به الدترافورد آمد. همچنین با پیروزی یک بر صفر منچستر یونایتد مقابل ناتینگهام فارست این تیم برای اولین بار جام اتحادیه را در دوره مربیگری فرگوسن به دست آورد اما رؤیای منچستر برای قهرمانی لیگ برتر با سبقت گرفتن لیدز یونایتد در آخرین هفته بر باد رفت.

سال ۱۹۹۳ انتظار ۲۶ ساله منچستر برای قهرمانی لیگ برتر خاتمه یافت. فرگوسن ماه ژانویه با خرید روی کین از ناتینگهام فارست با قیمت ۷۵٫۳ میلیون پوند رکورد نقل و انتقالات این کشور را شکست.

سال ۱۹۹۴ منچستریونایتد چهارمین تیم قرن و ششمین تیم در کل تاریخ فوتبال انگلستان شد که در یک فصل قهرمانی در جام حذفی و لیگ برتر را با هم جشن می‌گرفت. شیاطین سرخ در فینال جام حذفی چلسی را ۴ بر صفر شکست دادند.

سال ۱۹۹۵منچستر در لیگ پس از بلکبرن نایب قهرمان شد و جام حذفی را به اورتون واگذار کرد. دوباره فرگوسن با خرید اندی کول از نیوکاسل یونایتد با قیمت ۶ میلیون پوند رکورد نقل و انتقالات را جابجا کرد.

سال ۱۹۹۶ منچستر یونایتد اولین تیم تاریخ فوتبال انگلستان شد که ۲ بار هر ۲ جام لیگ و حذفی را فتح کرد. شاگردان فرگوسن در لیگ برتر از نیوکاسل سبقت گرفتند و در جام حذفی لیورپول را یک بر صفر شکست دادند.

سال ۱۹۹۷ فرگوسن قصد داشت با تصاحب جام قهرمانان اروپا خود را همسنگ «سرمت بازبی» سازد اما منچستر در مرحله نیمه نهایی به بورسیا دورتموند باخت.

سال ۱۹۹۸ فرگوسن و یارانش یأس آورترین تاریخ منچستر را بدون کسب جامی پشت سر گذاشتند. هر ۲ جام برتر و حذفی را آرسنال ربود و موناکو در مرحله یک چهارم نهایی منچستر را حذف کرد. فرگوسن برای تقویت خط دفاعی تیمش یاپ استام را با قیمت ده و نیم میلیون پوند از آیندهوون خرید تا بار دیگر رکورد نقل و انتقالات را بشکند.

سال ۱۹۹۹ فرگوسن شکوهمندترین فصل تاریخ منچستر یونایتد را با تصاحب ۳ جام اروپا و حذفی و لیگ برتر رقم زد. این مربی در ماه مه قراردادی امضا کرد که تا سال ۲۰۰۲ در منچستر باقی بماند. در ۱۱ ژوئن در مراسم جشن تولد ملکه الیزابت دوم، نشان شوالیه را دریافت کرد.

در ۱۱ اکتبر مراسم و مسابقه‌ای به مناسبت گرامی‌داشت حضور موفق او در الدترافورد با حضور ستارگان کنونی و اسبق منچستر برگزار شد. در ۳۰ نوامبر منچستر با پیروزی یک بر صفر مقابل پالمیراس روی تک گل روی کین جام تویوتا را فتح کرد تا اولین تیم انگلیسی شد که این جام بین قاره‌ای را به خانه می‌برد. در ماه دسامبر فرگوسن به عنوان بهترین مربی سال جهان جایزه ویژه بی‌بی‌سی را دریافت کرد و تیمش به عنوان بهترین تیم سال شناخته شد.

سال ۲۰۰۰ فرگوسن در این فصل منچستر را به ششمین قهرمانی‌اش در لیگ برتر با اختلاف ۱۸ امتیازی نسبت به آرسنال رهنمون کرد. در ۸ مه فاش کرد که پس از انقضای مربیگری‌اش در سال ۲۰۰۲ منچستر را تنها می‌گذارد اما همچنان می‌خواهد در اداره باشگاه نقش داشته باشد.

سال ۲۰۰۱پس از تنها یک خرید عمده فابین بارتز دروازه‌بان فرانسوی تیم فرگوسن به استیلای خویش بر فوتبال انگلستان ادامه داد و هفتمین قهرمانی لیگ را در ۹ سال اخیر با اختلاف ۱۵ امتیازی کسب کرد. فرگوسن همچنین اولین مربی‌ای شد که با یک تیم انگلیسی فاتح ۳ جام متوالی لیگ می‌شود.

در ۱۸ مه فرگوسن اعلام کرد که پس از دوره مربیگری‌اش به طور کامل منچستر یونایتد را ترک خواهد کرد اما در ۱۳ ژوئیه یک روز پس از خرید خوان سباستین ورون با مبلغ ۲۸ میلیون پوند از لاتزیو با شکستن مجدد رکورد نقل و انتقالات باشگاه منچستر اعلام کرد که فرگوسن پس از اتمام قراردادش با این تیم در ماه مه سال ۲۰۰۲ به عنوان مشاور و سفیر به مدت ۵ سال در الدترافورد باقی خواهد ماند.

سال ۲۰۰۲ در ۵ فوریه باشگاه منچستر یونایتد بیانیه‌ای صادر کرد تا اعلام کند در حال مذاکره با فرگوسن برای تمدید قرارداد مربیگری‌اش است. در ۲۷ فوریه منچستر تأکید کرد که فرگوسن قراردادش را یک روز پس از پیروزی ۵ بر یک مقابل نانت فرانسه در لیگ قهرمانان اروپا به مدت ۳ سال دیگر و تا سال ۲۰۰۵ تمدید کرده‌است. دیوید بکهام علت باقی‌ماندن او را بر ۳ دلیل دانست: (۱) به خاطر علاقه فراوان به ورون (۲) بازیابی قدرت منچستر یونایتد (۳) برگزاری فینال لیگ قهرمانان اروپا در سال ۲۰۰۳ در ورزشگاه الدترافورد. منچستر در ۲ مارس کاپیتان روی کین را متقاعد کرد تا قراردادش را تا ۳ سال دیگر یعنی تا سال ۲۰۰۶ تمدید کند.این تیم در سال ۲۰۰۲ لیگ برتر را به آرسنال داد و در جام قهرمانان اروپا در مرحله نیمه‌نهایی مغلوب لورکوزن شد و در جام حذفی نیز حذف شد.

سال ۲۰۰۳ در ماه مه منچستر یونایتد در فینال جام حذفی مغلوب لیورپول شد. همچنین در لیگ برتر با پشت سر گذاشتن آرسنال برای هفتمین بار قهرمان لیگ برتر انگلستان شد. همچنین منچستر در جام اتحادیه با شکست از لیورپول در دیدار فینال با نتیجه ۲ بر صفر به عنوان نایب قهرمانی این جام رسید. منچستر یونایتد در آغاز فصل توانسته بود جام خیریه را از آرسنال برباید.در لیگ قهرمانان اروپا هم منچستر یونایتد در مرحله یک چهارم نهایی مغلوب رئال مادرید شد و از دور رقابت‌ها حذف شد.

سال ۲۰۰۴ در این سال منچستر یونایتد در آغاز جام خیریه را به خانه برد. آنها تیم آرسنال را در ضربات پنالتی و با درخشش تیم هاوارد دروازه بان تازه‌وارد این تیم را شکست دادند. در لیگ برتر این بار پس از تیم‌های آرسنال و چلسی در رده سوم ایستاد. در جام حذفی نیز در بازی فینال ۳ بر صفر میلوال را برد و قهرمان شد. در لیگ قهرمانان اروپا در یک هشتم نهایی مغلوب پورتو با مربیگری خوزه مورینیو شد و از گردونه مسابقات حذف شد.

سال ۲۰۰۵ این سال آغاز فشارها بر فرگوسن را دامن زد. در لیگ برتر پس از چلسی و آرسنال سوم شد. در جام اتحادیه حذف شد. در جام حذفی در فینال مغلوب آرسنال شد و بالاخره در لیگ قهرمانان اروپا در مرحله یک هشتم نهایی مقابل میلان حذف شد.

سال ۲۰۰۶ قهرمان جام اتحادیه انگلستان شد و در لیگ برتر دوم شد. سال ۲۰۰۷ قهرمان لیگ برتر انگلستان شد. سال ۲۰۰۸ منچستر یونایتد به مانند سال ۱۹۹۹ همزمان قهرمان لیگ برتر انگلستان، لیگ قهرمانان اروپا و جام باشگاه‌های جهان شد.

سال ۲۰۰۹ قهرمان جام اتحادیه انگلستان و لیگ برتر انگلستان شد و در جام قهرمانی باشگاه‌های اروپا به مقام نائب قهرمانی رسید سال ۲۰۱۰ این فصل برای فرگوسن و منچستر یونایتد چندان درخشان نبود آنها هر چند در ابتدای سال ۲۰۱۰ جام اتحادیه انگلستان را با پیروزی ۲ بر ۱ برابر استون ویلا به دست آوردند ولی در لیگ برتر در رده دوم قرار گرفتند و قهرمانی را به چلسی واگذار کردند و در جام باشگاه‌های اروپا و در دور یک چهارم نهایی توسط بایرن مونیخ حذف شدند

سال ۲۰۱۱ در این فصل منچستر قهرمانی لیگ برتر و قهرمانی جام خیریه را با پیروزی مقابل چلسی کسب کرد. همچنین در فینال جام باشگاه‌های اروپا با شکست در مقابل بارسلونا نایب قهرمان شد و در جام حذفی نیز در نیمه نهایی نتیجه را به همشهری اش منچستر سیتی واگذار کرد و حذف شد.

سال ۲۰۱۲ در هفته نهم فصل۱۲–۲۰۱۱ نتیجه‌ای عجیب درشهرآورد منچستر پدید آمد وطی آن منچستر سیتی موفق شد بانتیجه۶ بر ۱ منچستر یونایتد را شکست دهد الکس فرگوسن در پایان بازی این نتیجه را بدترین نتیجه تاریخ زندگی خود دانست

سال ۲۰۱۳ بعد از بیستمین قهرمانی در لیگ برتر، فرگوسن از سرمربیگری منچستر یونایتد کناره‌گیری کرد و بازنشستگی خود را اعلام نمود. پس از بازنشستگی الکس کتاب خاطرات خود را منتشر نمود که رکورد فروش کتاب‌های غیر داستانی را شکست. کتاب زندگینامه الکس فرگوسن توسط انتشارات ماهواره ، صانعی و البرز روانه بازار کتاب شد. زندگینامه فرگوسن رکورد کتاب‌های ورزشی ایران را شکست زندگینامه فرگوسن در کمتر از یک هفته به چاپ دوم رسید.

323990_171

فرگوسن در دو هزار و صد و پنجاه و چهار بازی رسمی مربیگری کرد که این بازی‌ها در 4 تیم باشگاهی و تیم ملی اسکاتلند به ثبت رسید. بازی دو هزار و صد و پنجاه و پنجم فرگی که آخرین بازی دوران مربیگری او است، یکشنبه در خانه وست برومویچ آلبیون به ثبت خواهد رسید.

چهل و نه جام در تمام دوران مربیگری‌،  سیزده قهرمانی در لیگ برتر انگلیس و پنج قهرمانی در جام حذفی انگلیس به همراه منچستریونایتد کسب کرد. دو قهرمانی در لیگ قهرمانان به عنوان سرمربی منچستریونایتد و دو قهرمانی دیگر با این تیم در جام برندگان جام اروپا. ده قهرمانی در جام خیریه (سوپرجام انگلیس) به همراه منچستریونایتد. سه قهرمانی در لیگ برتر اسکاتلند.  یک قهرمانی در لیگ دسته اول اسکاتلند و یک قهرمانی دیگر جام اتحادیه این کشور به دست آورد.

323992_129

وی تاکنون چهار قهرمانی در جام حذفی اسکاتلند و چهار قهرمانی دیگر در جام اتحادیه انگلیس، دو قهرمانی در سوپرجام اروپا با منچستریونایتد و دو قهرمانی در رقابت‌های جام بین قاره‌ای(جام باشگاه‌های جهان.)،  بیست فصل متوالی به پایان رساندن لیگ برتر انگلیس در سه رده نخست جدول رده بندی به همراه منچستریونایتد، تنها سه باخت در کل حرفه مربیگری‌ در منچستریونایتد مقابل اورتونِ دیوید مویس که جانشین فصل آینده او در یونایتد خواهد بود. کل دستیارانی که سرالکس فرگوسن در دوران مربیگری‌اش در منچستریونایتد داشته است 7 نفر بودند.

 تعداد مربیانی که منچسترسیتی در دوره مربیگری فرگوسن در یونایتد عوض کرد. 134910تعداد دقایقی که فرگوسن به عنوان مربی روی نیمکت یونایتد نشست. 531،150،000 مبلغی که یونایتد در دوره مربیگری فرگوسن خرج بازیکنانش کرد (به پوند). 317،740،000-مبلغی که یونایتد در دوران مربیگری فرگوسن از محل فروش بازیکنانش به دست آورد.

 49کل کارت‌‌های قرمزی که شاگردان فرگوسن در منچستر دریافت کردند.2764  تعداد گل‌هایی که منچستریونایتد در 27 فصل مربیگری‌ فرگوسن به ثمر رساند.4  تعداد دفعاتی که فرگوسن در یونایتد با خرید بازیکن رکوردشنی کرد (روی کین، اندی کول، خوان ورون و ریو فردیناند).

نظر شما