از سپه سالار تا امجدیه؛

پدر دوومیدانی نوین ایران را بیشتر بشناسید

۱۳۹۷/۰۴/۲۳ - ۰۸:۵۰:۵۹
کد خبر: ۷۲۸۷۱۶
پدر دوومیدانی نوین ایران را بیشتر بشناسید
احمد ایزدپناه را بسیاری از ورزش دوستان هم نمی شناسند در حالی که او یکی از بنیان گذاران دو میدانی به صورت نوین و امروزی در ایران است.

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری برنا، احمد ایزدپناه سال 1298 هجری شمسی  از بنیان‌گذاران رشتهٔ ورزشی دوومیدانی نوین در ایران بود. او از سال‌های نخست سدهٔ ۱۳۰۰ با همراهی تعدادی دیگر از علاقه‌مندان به این رشته به برگزاری مسابقات دو و میدانی در مدارس و محلات شهر تهران همت گماشت[۱] و قهرمانان بسیاری را در این رشته به ورزش ایران معرفی کرد. ایزدپناه دو دوره (یک بار از سال‌های ۱۳۳۹ تا ۱۳۴۵ و بار دیگر از ۱۳۴۹ تا ۱۳۵۸) ریاست فدراسیون دو و میدانی ایران را بر عهده داشت و از او به عنوان پدر دو و میدانی ایران یاد می‌شود. او افزون بر دو و میدانی در رشته‌های دیگر ورزشی چون فوتبال، شنا و... نیز فعالیت داشت.

زندگی ورزشی

احمد ایزدپناه در سال ۱۲۸۹ در محلهٔ مسجد سپه‌سالار تهران به دنیا آمد. در دوران کودکی در همان محله بدون امکانات مخصوص و با وسایل ابتدایی و ابداعی مسابقات فوتبال یا دو برگزار می‌کردند. او در مرور خاطرات‌اش تماشای مسابقاتی نیمه‌رسمی با نام المپیک ایران در میدان مشق تهران در سال ۱۳۰۳ را به یاد می‌آورد که برادرش در آن رقابت‌ها در دو ماده صد متر و پرش طول برنده شد. احمد ایزدپناه پس از تماشای آن مسابقات با کمک شمس‌الدین شایسته و محمد شعاع معتمد شیرازی (مؤسس باشگاه شعاع در سال‌های آینده) در مسجد سپهسالار تشکیلاتی به راه انداختند که هدف آن برگزاری مسابقات دو و میدانی بین ورزشکاران محلات و مدارس تهران بود. مسابقاتی که به دلیل نبود امکانات اولیه همچون متر و کرونومتر به صورت ابداعی برگزار می‌شد و برای مثال معیار دوندگان و داوران پیمودن مسافت میان دو تیر چراغ برق محله بود.

ایزدپناه از سال ۱۳۱۱ در وزارت معارف شروع به کار کرد و مسئولیت دو و میدانی مدارس تهران را بر عهده گرفت. هم‌زمان در دانشکدهٔ افسری ارتش نیز به عنوان معلم ورزش استخدام شد. ایزدپناه در این دوره با همراهی گروهی از بنیان‌گذاران ورزش نوین در ایران از جمله میرمهدی ورزنده، ابوالفضل صدری، دکتر بیرجندی، منوچهر مهران، پادگورنی، حسین بنایی، شایسته، غلامحسین مفید، میرمهدی صفوی و… اولین مسابقه دو صحرانوردی و سایر مسابقات رسمی را سازماندهی و برگزار کردند. ایزدپناه در همان سال کانونی را با نام کانون ورزش ایران به همراه عباس مسعودی رئیس روزنامه اطلاعات، آقای افخمی، برادرش دکتر ایزدپناه، سیاسی، محمد ذوالفقاری، برادران امیرابراهیمی، محسنی و قهرمان قهرمانی تأسیس کردند که در گسترش فوتبال و دو و میدانی می‌کوشید. مسابقات این کانون در زمین کالج تهران برگزار می‌شد.

سال ۱۳۱۳ اولین اردوی آموزشی وزارت معارف به سرپرستی یک مشاور آمریکایی به نام گیبسون در منظریه تهران با حضور معلمین ورزش کشور برگزار شد. در این اردو نخستین سمینار دو و میدانی تشکیل شد و مواد دو و میدانی به معلمان آموزش داده شد تا این رشته در مدارس پایه‌ریزی شود. در آنجا احمد ایزدپناه بدون امکانات استاندارد و در استخری مخروبه که با کاه پر شده بود نحوهٔ دویدن و پریدن در مادهٔ پرش ارتفاع را به دیگران آموزش داد.

 

 

در اردوی منظریه همان سال شنای مدرن و غریق نجات نیز برای نخستین بار توسط معلمان کالج تهران آموزش داده شد و پس از آن احمد ایزدپناه به همراه سایر مربیان آموزش شنا را به دانشجویان دانشکده افسری در استخر اقدسیه که در اصل چیزی شبیه منبع آب با عمق ۶−۷ متر بود آغاز کرد. با کمک سروان قهرمانی اولین مسابقات واترپولو و شیرجه با سکوهای پرش ۳ متر، ۵ متر و ۷ متر که توسط مهندسین فراسوی ساخته شده بود در اقدسیه برگزار شد.

ایزدپناه در سال ۱۳۱۴ اولین مسابقه اسکی را با کمک تقی امامی، دکتر عبادالله بصیری، ایازی و دکتر فرزامی در لشگرک ترتیب دادند. او از همان سال به زورخانه می‌رفت و به برگزاری مسابقات کشی نیز علاقه‌مند شده بود. آنها نخستین مسابقه رسمی کشتی را در روزی که فینال مسابقات فوتبال کانون ورزش ایران بین دو تیم تمدن و شعاع برگزار می‌شد در زمین کالج ترتیب دادند. مسابقه کشتی بین مهدی قصاب و خسرو معصومی به داوری حاج سید حسن رزاز شجاعت پهلوان برگزار شد و محمدعلی فروغی رئیس‌الوزرا هم به تماشای این مسابقه کشتی آمد. از سال بعد مسابقات کشتی را در امجدیه و در تشک‌هایی که روی پیست ورزشگاه پهن می‌شد برگزار کردند چرا که کشتی پهلوانی تماشاچیان زیادی داشت و در زمین کالج به اندازه کافی جا نبود. اینگونه بود که مسابقات کشتی از گود زورخانه‌ها به روی تشک آمد. نوآوری دیگر کانون ورزش ایران برگزاری مسابقهٔ بوکس در زمین فوتبال در رینگی ساخته شده از چهار طناب بود.

برخی اقدامات  مرحوم احمد ایزد پناه را در ادامه می خوانید:

  • -- سال ۱۳۰۷ به عنوان معلم در آموزش وپرورش( اداره فرهنگ ) استخدام شد.
  • -- سال۱۳۰۸ نخستین مدرسه دوومیدانی ایران را به نام« ترغیب» درتهران تأسیس کرد.
  • -- سال۱۳۱۱ به منظورگسترش ورزش دوومیدانی« مجمع خیام» را راه اندازی کرد.
  • -- سال۱۳۱۱ درمسابقه دو صد متربا زمان ۱۱/۰۴ ثانیه قهرمان ایران شد.
  • -- سال۱۳۱۴همراه با تیم« توفان» به مقام قهرمانی فوتبال باشگاههای کشوررسید
  • --سال۱۳۱۸ به عنوان کارشناس ویکی از اعضای هیأت مدیره درنخستین کنگره ورزش قهرمانی ایران شرکت کرد، درآن ایام یکی ازاعضای گردانندگان اصلی ورزش دوومیدانی ایران بود.
  • -- سال۱۳۱۹ و۱۳۲۰ باتیم دارایی تهران قهرمان فوتبال باشگاههای ایران شد وبه عضویت تیم منتخب فوتبال کشور در آمد.
  • -- از سال۱۳۱۵ تا۱۳۳۴ همراه با« فوگل» مربی معروف سوئیسی مربیگری تیم ملی دوومیدانی را بر عهده داشت.
  • -- از سال۱۳۲۵ که فدراسیون دوومیدانی در ایران تأسیس شدبه عنوان یک مقام عالیرتبه به عضویت کادر هیأت رئیسه درآمدو۱۳ سال نایب رئیس این فدراسیون بود.
  • -- از سال۱۳۳۸ تا۱۳۴۵ به عنوان رئیس فدراسیون دوومیدانی ایران رهبری مادر ورزشهای ایران را به دست گرفت.
  • -- پس از ۴ سال دوری از میز ریاست دوومیدانی بار دیگر درسال۱۳۴۹ در پشت این میز نشست.
  • -- از سال ۱۳۵۱ تا۱۳۷۴ مشاور عالی فدراسیون دوومیدانی بود.

وی سرانجام پس از اینهمه تلاش وخدمتگزاری خالصانه وصادقانه، سحر گاه روز یازدهم اسفند ماه۱۳۷۵ در۸۹ سالگی بدرود حیات گفت.

یاد وخاطرش گرامی وروح بزرگش شاد باد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز