گزارش ورزشی هفته؛

خودکشی یوزها از ترس مرگ/ بهانه‌هایی از جنس ناکامی/ خودتحریمی مسئولان فدراسیون کار دست کی‌روش و فوتبال ایران داد

۱۳۹۷/۱۱/۱۱ - ۰۵:۴۹:۲۷
کد خبر: ۸۰۶۶۸۱
خودکشی یوزها از ترس مرگ/ بهانه‌هایی از جنس ناکامی/ خودتحریمی مسئولان فدراسیون کار دست کی‌روش و فوتبال ایران داد
شاید اگر بخواهیم نقدی بر اوصاف تیم ملی فوتبال داشته باشیم بهتر است کی‌روش را با پاسخ فنی به باخت سنگین در مستطیل سبز رها کنیم.

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری برنا؛ بعد از باخت سنگین تیم ملی فوتبال به ژاپن که رکورد سنگین‌ترین باخت ایران در جام ملت‌ها را شکست، بسیاری در این روزها شروع به نقد عملکرد تیم ملی کرده‌اند و برخی هم با انصاف یا بدون آن شروع کرده‌اند به حمله به هرکسی که می‌خواهند، از کی‌روش گرفته تا تاج.

شاید اگر بخواهیم نقدی بر اوصاف تیم ملی فوتبال داشته باشیم بهتر است کی‌روش را با پاسخ فنی به باخت سنگین در مستطیل سبز رها کنیم. شکی نیست حداقل در بازی آخر کارشناسان فنی فوتبال هم می‌توانند با انصاف توان و عملکرد فنی تیم ملی را تفسیر و بی‌تردید مشکلات فنی تیم را به صورت شفاف بیان کنند.

ابتدا به این موضوع باید ورود کنیم که آیا تدارکات تیم ملی برای بازی‌های آسیایی کافی بوده است؟ بازی‌های تدارکاتی تیم ملی برای جام جهانی چطور بوده است؟ آیا فدراسیون فوتبال مشکل مالی برای تدارک تیم ملی داشت و آیا اصولا تیم ملی در تدرکات مشکل داشت؟ چرا مردم از عملکرد تیم  در جام جهانی راضی بودند اما در جام ملت‌ها خیر؟ در ضمن خبرگزاری برنا برخلاف برخی که فقط در ظاهر سنگ حمایت از تیم ملی را به سینه می‌زنند و در این روزها نیز ماله‌کشی نوینی را در دستور کار خود قرار داده‌اند تا با گریزهایی بچه‌گانه فشار بار روانی حذف از جام ملت‌ها را از روی اشخاص و فدراسیون بردارند قصد دارد در این مطلب به آنچه که یکی از دلایل اصلی عدم نتیجه‌گیری تیم ملی مربوط می‌شود بپردازد. خبرگزاری برنا اگر قرار بود منافع تیم ملی را در نظر نگیرد، خیلی پیش از این عملکرد مدیران فدراسیون فوتبال و حتی حاشیه‌های ناتمام کادر فنی تیم ملی را متذکر می‌شد و براحتی می‌توانست جواب خیلی از حرف‌ها را بدهد، اما مصلحت‌اندیشی در چارچوب حمایت از تیم ملی این اجازه را به ما نداد تا بتوانیم در چند ماه اخیر افراد را زیر بار انتقادات ببریم و فقط به آرامش تیم ملی فکر کردیم.

اما در پاسخ به سوالاتی که در بالا مطرح کردیم باید برخی نکات را گوشزد کنیم. عراق، عربستان و در پایان قطر تیم‌های خوبی در این دوره از رقابت‌ها نشان دادند و البته تدرکات خوبی هم برای این رقابت‌ها داشتند.

یکی از ایراداتی که برخی از منتقدین همواره به تیم ملی داشته‌اند، این بوده که تیم ملی بازی‌های تدارکاتی خوبی نداشته است، البته با نگاهی به 8 سال گذشته در می‌یابیم که اصولا کادر فنی تیم ملی با انجام بازی‌های تدرکاتی مشکل داشته است. فوتبال دوستان فراموش نمی‌کنند، در دوران جام جهانی با آب و تابی بیشتر و در دوران پیش از جام ملت‌ها با شدت کمتری برخی از همان رسانه‌ها که سنگ سرمربی تیم ملی را با شدت به سینه می‌کوبیدند انتقادات زیادی را به بهانه‌های واهی در مورد لغو یا برگزار نشدن بازی‌های دوستانه مطرح کردند. کاربه جایی رسید که پیش از جام جهانی کی‌روش در اظهار نظری عجیب این اتفاق رابه تحریم ربط دادو مدعی شد فقط به همین دلیل است که ما بازی دوستانه با تیم‌های مطرح نداریم!

اما بررسی خبر‌های مربوط به برگزار نشدن بازی‌های تدارکاتی تیم کشورمان نشان می‌دهد مهمترین عامل در راه بازی‌های بزرگ موضوع عدم مدیریت صحیح است و در اصل یک نوع خود تحریمی است که کار دست کی‌روش و تیم ملی فوتبال ایران داد. البته مدیران فدراسیون هرگز اجازه ندادند توپ در زمین‌شان بماند و آن‌را به بحث کمبود بودجه ربط دادند. این در حالی است که وزارت ورزش و جوانان بیشتر از بودجه مصوب به فوتبال کمک کرده است. آقایانی که فریاد می‌زنند فدراسیون یک مجموعه غیر دولتی است الان کجا هستند تا بشنوند فوتبال بیشتر از کوپنش پول دریافت کرده است. همواره فدراسیون اسپانسر داشته و برخلاف گفته‌های آقایان مشکل مالی نیست. فراموش نمی‌کنیم مسعود شجاعی در آخرین کنفرانس مطبوعاتی کی‌روش پیش از اعزام که از سوی برخی آقایان که در جهت باد مواضع خود را همیشه تغییر می‌دهند تحریم شده بود، پس از صحبت‌هایی که با مدیر رسانه‌ای تیم ملی داشت گفت: مسئولان به تیم ملی فوتبال بها نمی‌دهند. البته شجاعی در همان مصاحبه مطلبی را به زبان آورد که امروز ما آن را در کنار درآمد چند ده میلیاردی فدراسیون فوتبال می‌گذاریم. کاپیتان تیم ملی که گویی انتظار داشت هر روز یک مسئول سیاسی باید سر تمرین بیاید بعد از گله از مسئولان ورزشی به غیر از مدیران فوتبالی گفت: در هشت سال گذشته من شاهد درآمد 8 میلیون دلاری فدراسیون هستم، این پول کجاست! حالا ما این سوال را از آقای تاج می‌پرسیم و می‌گوئیم بودجه بیشتر از اندازه، درآمد میلیاردی و 8 میلیون دلار هم که فقط پاداش تیم ملی در بازی‌های رسمی بوده آیا در این چند سال کفاف چند بازی تدارکاتی با تیم‌های درجه یک فوتبال را نمی‌داد؟! تیم‌های درجه یک به کنار، خرج بازی با تیم‌های درجه دو اروپا را هم نداشتید!

خیر آقای شجاعی اتفاقا در سال جام جهانی به شما خیلی هم بها داده شده بیش از حدی که انتظار می رفت.

آنقدر سوال از مدیران فدراسیون فوتبال زیاد است که نمی‌دانیم کدام آن را مطرح کنیم. آقای تاج شما با فدراسیون فوتبال ژاپن تفاهنامه امضا کرده‌اید. خودتان عضو کمیته مسابقات و آقای کفاشیان نایب رئیس فدراسیون فوتبال آسیاست. ما برای جام ملت‌ها و قبل از جام جهانی چند بازی دوستانه با تیم‌های آسیایی داشتیم. بسیاری از کارشناسان معتقدند تیم ملی هیچ برنامه مشخصی برای بازگشت به بازی ندارد و این هم به این دلیل است که در بازی‌هایی که برگزار کردیم حریف قدری نبود که ما از آن یک‌بار عقب بیفتیم. اینکه نایب رئیسی کنفدراسیون فوتبال آسیا چه سودی برای فوتبال ایران داشته سوالی جدی است که آقای کفاشیان باید پاسخگو آن باشد. آیا در 2 سال گذشته ما یکبار هم نمیتوانستیم با ژاپنی‌ها بازی کنیم؟! فدراسیون فوتبال با مدیریت مهدی تاج به جای اینکه در این راه به سراغ دیپلماسی ورزشی برود و با استفاده از این امر و همچنین مقداری هزینه بیشتر، تیم‌های صاحب سبک را به برگزاری دیدار تدارکاتی مقابل شاگردان کارلوس کی‌روش ترغیب کند رو به سمت تیم‌های درجه 2 آسیایی و درجه 3 اروپایی آورد. طبق برخی شنیده‌ها فدراسیون فوتبال  قبل از جام جهانی به یک شرکت خارجی اعتماد کرد و این شرکت هم براساس منافع شخصی سراغ تیم‌هایی می‌رود که نام و نشان خاصی در فوتبال جهان ندارند  و این شد که ما در این هشت سال خبر بدی از بازی‌های تدارکاتی تیم ملی نشنیدیم.

چگونه است که فدراسیون‌های والیبال، شنا، بسکتبال، کشتی و بسیاری از رشته‌های دیگر از اردوی مشترک گرفته تا حضور در  تورنمنت‌های متعدد و بازی تدارکاتی با تیم‌های مختلف و معتبر خارجی برگزار می‌کنند و در این میان متمول‌ترین فدراسیون کشور سیرالئون، بولیوی، ترینیداد و توباگو و فلسطین را برای بازی دوستانه انتخاب می‌کند.

به هر حال هرگز کسی نگفت که بهترین کمپ‌های در اختیار گذشته برای تیم ملی فوتبال که کمپ‌های مجهز تیم لوکوموتیو مسکو در جام جهانی و اسپایر قطر پیش از جام ملت‌های آسیا توسط وزارت ورزش تهیه شد. در غیر این صورت خدا می‌داند در جام جهانی ملی‌پوشان فوتبال در کدام کمپ تمرین می‌کردند.

آنچه که پس از 8 سال حضور کی‌روش در فوتبال ایران می‌توان به آن اذعان کرد این است که 8 سال زمان کمی نیست برای شناخت افراد و برای اینکه با استدلال و مدرک بخواهی چیزی را ثابت کنیم. تیم ملی ایران در شرایطی وداعی تلخ با جام ملت‌های آسیا داشت که بی‌تردید اگر ما بازی‌هایی تدارکاتی بهتری انجام می‌دادیم به نتیجه می‌رسیدیم که تیم ملی برای بازگشت به بازی مشکل دارد و شاید حالا این حسرتی باشد که خود شخص کی‌روش نیز بخورد، اما حالا فایده‌ای برای فوتبال ایران ندارد.

در پایان باید به 2 نکته اشاره کرد نخست اینکه باز هم تاکید می‌کنیم دیپلماسی ضعیف فدراسیون فوتبال در کنار این موضوع که شاید کی‌روش دوست نداشت گل خوردن تیمش را ببیند، آفتی شد در این چند سال که ما در باد رتبه نخست رنکینگ فیفا در قاره کهن بمانیم و آن‌وقت در بازی ماقبل فینال بازیکنان شکستی بخورند که نتوانند بر رفتار خود هم تسلط داشته باشند.

نکته دوم این است که باید مشکلاتی از این دست برای یک‌بار حل شود. اگر مدیران فوتبال در بخش بین‌الملل می‌خواهند باز هم در تدارکات ضعیف عمل کنند، بهتر است مجمع این فدراسیون صندلی‌های ریاست را به اشخاصی بدهد که هم بدانند باید تا چه حد به سرمربی تیم ملی بها دهند، بلد باشند چگونه پاسخگو مطالبات مردم فوتبال‌دوست باشند، برای موفقیت در عمل برنامه داشته باشند و ضمن اینکه کمیته فنی فدراسیون به محض برگزاری جلسه معرفی نشود و بتواند نظر جمعی خود را بر کسی بنشانند. کمتر از 2 ماه به آغاز بازی‌های تیم امید در مرحله مقدماتی صعود به المپیک باقی مانده و بهتر است حداقل اجازه بدهیم این تیم بازی‌های تدارکاتی خوب خود را ادامه دهد، همان چیزی که مسئولان تیم امید می‌خواهند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز