#نوروز۹۸؛

رکوردشکنی ورزشکاران جانباز و معلول در بازی های پاراآسیایی جاکارتا/ کاروان خودباوری و امید، امیدها را زنده کرد

۱۳۹۸/۰۱/۰۵ - ۰۵:۴۹:۱۲
کد خبر: ۸۲۶۹۷۴
رکوردشکنی ورزشکاران جانباز و معلول در بازی های پاراآسیایی جاکارتا/ کاروان خودباوری و امید، امیدها را زنده کرد
کاروان خودباوری و امید ایران در رده سوم جدول مدالی قرار گرفت و این بهترین رتبه ایران در ادوار بازی‌های پاراآسیایی به شمار می رود.

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری برنا؛ سال 97 بی تردید یکی از پرکارترین و البته بیاد ماندنی‌ترین سال‌های ورزش در ایران بود، اگرچه فوتبال با جذابیت‌هایش در سالی که گذشت افت و خیز داشت اما ایران در بازی‌های پاراآسیایی نشان داد به قدرتی نوظهور برای ایران با کسب عنوان سومی در مجموع و جهشی خیره کننده نسبت به دوره قبلی به پایان رسید. در پایان بازی‌های پاراآسیایی ۲۰۱۸، کاروان «خودباوری و امید» ایران در رده سوم جدول مدالی قرار گرفت که این بهترین رتبه ایران در ادوار بازی‌های پاراآسیایی است.

هشت روز کافی بود تا ورزشکاران ایران در بازی‌های پاراآسیایی قدرت خود را در قاره کهن به رخ بکشند و با مدال‌ها و رکوردزنی‌های خود در چهارمین دوره بازی‌های پاراآسیایی جاکارتا ۸ روز پر هیجان و البته به یاد ماندنی برای کشورمان پشت سر گذاشته شد، بالاخره با کسب 51 مدال طلا برای ورزشکاران معلول ایرانی به پایان رسید. ورزشکارانی که با نام کاروان خودباوری و امید راهی اندونزی شده بودند و شعار "با توکل و تلاش ما می‌توانیم" را به اثبات رساندند.به لحاظ افتخاراتی آنها جایگاهی بی سابقه را برای کشورمان رقم زدند و البته ضمن کسب افتخاراتی بی بدیل برای حریفان خود در توکیو خط و نشان کشیدند و از طرفی هم دل مردم را شاد کردند.

از همان رو اول که شاهین ایزدیار، جوانی که می‌توان سال‌ها توسط او مدال صید کنیم، اولین مدال طلا را در رشته شنا کسب کرد و وعده کسب ۶ مدال طلا تا پایان رقابت‌ها را داد یا رشته‌های تیمی که روزبه‌روز علاقه‌مندان به ورزش را پرامیدتر کردند تا امروز که تیم ملی بسکتبال با ویلچر با سخت کوشی به مدال طلا دست پیدا کرد، شاهد درخشش ورزشکارانی بودند که با وجود برخی کمبودها توانستند در دل مردم جای بگیرند.

با وجود حذف مسابقات فوتبال ۷ نفره و ۵ نفره در این دوره، بازهم رشته های تیمی همچون والیبال نشسته، بسکتبال با ویلچر و گلبال با کسب مدال طلا خوش درخشیدند.

در رشته‌های انفرادی هم که کاروان ایران پر بود از ستاره شاید درخشان‌ترین آنها شاهین ایزدیار با کسب ۶ مدال طلا در رشته شنا بود که به تنهایی بیش از ۱۰ درصد مدال‌های کاروان ایران را به دست آورد تا ساره جوانمردی که به عنوان پرچمدار ۲ مدال طلا کسب کرد و همچنین سیامند رحمان که همیشه علاوه بر کسب مدال طلا در وزنه برداری به رکورد خودش هم حمله کرد و موفق هم بود.

شاید مهمترین نکته از دید نگارنده این است که در طول مسابقات اکثر مردم اخبار کسب افتخارات ورزشکاران ایرانی را با دقت و جدیت پیگیری می کردند و در نهایت در روز پایانی با قهرمانی تیم ملی بسکتبال با ویلچر کار کاروان ایران در این رقابت‌ها در شرایطی به پایان رسید که ۵۱ مدال طلا، ۴۲ نقره، ۴۳ برنز و در مجموع ۱۳۶ مدال جلوی نام ایران در جدول مدال ها ثبت شده است.

این نتیجه جایگاه سومی ایران را برای اولین بار در بازی های پاراآسیایی تثبیت کرد؛ اگرچه ایران با کره جنوبی که فقط ۲ مدال طلا بیشتر کسب کرده و در رده دوم قرار گرفته، فاصله زیادی نداشت.

اول از همه بهتر است عملکرد کاروان ایران را با خودش یعنی در دوره قبلی مقایسه کنیم. در سال ۲۰۱۴ مشابه دوره اول این بازی ها در سال ۲۰۱۰ ایران به مقام چهارمی رسید. کاروان ایران در اینچئون ۳۷ طلا، ۵۲ نقره و ۳۱ برنز کسب کرد تا با مجموع ۱۲۰ مدال در رده چهارم قرار بگیرد.

در بازی های پاراآسیایی ۲۰۱۸ ایران به شکلی شگفت انگیزه در کسب مدال طلا موفق تر عمل کرده و به رکورد ۵۱ مدال طلا در جاکارتا رسیده و در مجموع هم ۱۶ مدال بیش از دوره قبلی ثبت کرده تا با فاصله زیادی بالاتر از ژاپن و در رده سوم قرار بگیرد.

چین که مثل همیشه حسابش از سایر کشورها جداست و با ۱۷۲ طلا، ۸۸ نقره و ۵۹ برنز و در مجموع ۳۱۹ مدال در رده نخست ایستاد. بعد از آنها کره جنوبی با ۵۳ طلا، ۴۵ نقره و ۴۷ برنز و مجموع ۱۴۵ مدال در رده دوم قرار گرفت.

نکته جالب اینکه ایران در شرایطی که لحظه به لحظه به تعداد مدال های طلای خود اضافه می کرد، برای ساعاتی حتی رده دوم را هم فتح کرد اما در نهایت این کره جنوبی بود که مثل دوره قبلی در جایگاه دوم قرار گرفت.

ایران در بازی‌های پارا آسیایی ۲۰۱۰ گوانگجو، با ۲۷ مدال طلا، ۲۴ نقره و ۲۹ برنز و در بازی‌های پاراآسیایی ۲۰۱۴ اینچئون با ۳۷ مدال طلا، ۵۲ نقره و ۳۱ برنز در رده چهارم جای گرفته بود.

دیدار معنوی افتخار آفرینان با رهبر انقلاب

بی جهت نبود رهبر انقلاب این عزیران را مورد تفقد قرار داد و در دیدار با آنها خطاب به این قهرمانان گفت: اعتماد به نفسی که شما در دفاع از اصالت‌های خودتان نشان دادید، خیلی مهم بود. یک نمونه‌اش این بود که پرچم‌داری کاروان شما را بانویی با چادر انجام داد؛ این یعنی شما یک‌تنه در مقابل تهاجم و ولنگاری روزافزون دنیا ایستادید و در عمل از دین و معارف و ارزش‌های ملی‌تان و لباس ملی‌تان یعنی چادر و از حجاب و عفافتان در یک میدان جهانی دفاع کردید.

این کار خیلی دل و جرات می‌خواهد؛ خیلی‌ها کم می‌آورند و توانایی ایستادگی مقابل هجوم توقعات بی‌پایان جبهه‌ی کفر را ندارند. من صمیمانه از شما خانم‌ها تشکر می‌کنم؛ این قدرت‌نمایی فرهنگی بود.

ورزش جانبازان و معلولین، به کار انداختن ظرفیت‌های پنهان موجود در انسان است. انسان‌ها یک ظرفیتی دارند که آن ظرفیت مغفول است. ما همه و در هر سنی به‌خصوص جوانان باید از شما یاد بگیریم؛ شما مدال گرفتید و قهرمان شدید و مظهر به کار انداختن ظرفیت‌ها بودید. شما در انگیزه بخشیدن به مردم برای ورزش کردن یک تأثیر مضاعفی دارید؛ انگیزه‌ای که شما می‌دهید دو برابر است.

تمجید همگان از افتخار آفرینی بی سابقه

علاوه بر تمجید رهبر معظم انقلاب،مسئولان، نخبگان ورزشی و از همه مهمتر مردم هم نسبت به این موضوع واکنش مثبت نشان دادند و نگاهی به صفحات مجازی افتخار آفرینان نشان می دهد آنها مورد استقبال کم نظیر مردم قرار گرفتند.

نوبندگانی: تبلیغ مثبتی برای نظام شد

محمدجواد جمالی نوبندگانی، نماینده فسا و عضو هیات رئیسه کمیسیون امنیت ملی مجلس، درباره نتیجه کاروان ایران در مسابقات پاراآسیایی جاکارتا به خبرنگار برنا گفت: خوشبختانه ما برای  اولین بار در آسیا سوم شدیم، این بازی‌ها چند مشخصه برای جمهوری اسلامی ایران داشت، اولین بار بود که بعد از چین و کره سوم شدیم و اگر چهار مدال طلای دیگر می‌گرفتیم، کره را هم پشت سر می‌گذا‌شتیم که خود این موضوع بسیار ارزشمند است و تبلیغ مثبتی برای کشور به شمار می‌رود.

وی افزود: واقعا نشان دادیم بعضی از رشته‌ها مدال آور هستند، مثل دوومیدانی و شنا، در المپیک‌ها به همین دلیل است که چین همه مدال‌ها را می‌برد چون یک نفر، شش، هفت مدال  برنده می‌شود در حالیکه تیم‌هایی مثل والیبال و بسکتبال چندین نفر هستند و یک مدال حساب می‌‌شود. در همین بازی‌ها، آقای شاهین ایزدیار شناگر ما،  6 طلا گرفت. به اندازه هفت تیم بازی گروهی. یکی دیگر از شاخص‌های آن هم این بود که آقای ایزدیار به عنوان برترین بازیکن این دوره انتخاب شد. این نشان داد که مسئولین ورزش از دور قبل تا این دوره کار کردند، هدفگذاری کردند و مشخص کردند، کدام رشته‌ها مدال‌آور است. خانم‌ها هم خیلی موفق بودند، بعضی از آنها در دو سه ماده مدال گرفتند و خیلی جالب بود.

عضو کمیسیون امنیت ملی در ادامه تصریح کرد: باید اشاره کنیم به بسکتبال با ویلچر آقایان که ژاپن را با اقتدار خوبی شکست دادند و قهرمان شدند. این‌ها نیز از نکات مثبت بود و امیدواریم در دوره بعدی بتوانیم  در جدول رده‌بندی کلی کره را پشت سر بگذاریم و به عنوان نایب قهرمانی قاره کهن دست پیدا کنیم. البته بنده  در اینجا مایل هستم از نقش مجلس بگویم؛ نمایندگان مردم در مجلس با تصویب جدایی کمیته ملی پاراالمپیک از کمیته المپیک، بودجه این دو مجموعه راجدا کرد و مسئولین به این موضوع اذعان دارند و خوشحالیم مجلس هم به اندازه خودش در این موفقیت در کنار دولت، وزارت ورزش و کمیته ملی پاراالمپیک سهم داشت.

کردستانی: این رتبه و مقام ماحصل تلاش تکتک ورزشکاران است

عشرت کردستانی، ملی‌پوش دوومیدانی کشورمان، که موفق شد در بازی های پاراآسیایی جاکارتا در ماده پرتاب وزنه بانوان کلاس F56/57 صاحب مدال شود درمورد سطح این دوره از مسابقات به خبرنگار برنا گفت: سطح رقابت‌ها بسیار بالا بود. تمام بهترین‌های آسیا در این دوره حضور داشتند. رقیب‌های من همان حریف‌های همیشگی از کشورهای چین و تایوان بودند. چون تعداد کلاس‌ها بالا بود تعداد رقبا هم زیاد بود ولی با وجود این شرایط و در فاصله کم تر از یک سال فعالیت در این رشته ورزشی با عنایت اهل بیت و توکل به خدا توانستم مدال طلا مسابقات را به دست بیاورم.

وی درباره جایگاه سومی ایران در بازی‌های پاراآسیایی جاکارتا عنوان کرد: این رتبه و مقام ماحصل تلاش تک‌تک ورزشکاران است. اتفاق بزرگی که با سختی و مشقت فراوان به دست آمد. خیلی از ما قبل از شروع بازی‌ها حتی امکانات لازم برای تمرین را هم در اختیار نداشتیم.

کردستانی در پایان افزود: اگر امکانات فراهم باشد ما در مسابقات پیش رو نیز دوباره توانایی خودمان را به نمایش می‌گذاریم. امیدوارم پس از این اتفاق‌های خوبی برای ورزش جانبازان و معلولین در جامعه رخ بدهد که باعث دلگرمی باشد. همه ما ورزشکاران از مسئولین تقاضا داریم که حقوق ورزشکاران پارالمپیکی راهم سطح ورزشکاران المپیکی کنند چون برای ادامه مسیر قهرمانی نیاز به حمایت ویژه تری داریم.

علیقارداشی: کسب عنوان سومی کار بسیار بزرگی بود

مهرداد علیقارداشی، رئیس فدراسیون تنیس روی میز، در مورد عملکرد کاروان اعزامی ایران در بازی‌های پاراآسیایی جاکارتا به خبرنگار برنا گفت: کسب عنوان سومی در این دوره از رقابت‌ها کار بسیار بزرگی بود که ورزشکاران ما آن را با افتخار و جوانمردی به دست آوردند. این اتفاق ارزنده را به جامعه ورزش و ملت عزیز ایران تبریک می‌گویم.

وی افزود: ورزشکاران پاراآسیایی پر تلاش ما ثابت کردند که با وجود تمام سختی‌ها بازهم می‌توانند افتخار آفرین باشند و در کنار کسب مدال، رکوردهای تاریخی را نیز به نام ایران به ثبت برسانند.

علقارداشی در پایان خاطرنشان کرد: این درخشش در تمام رشته‌های ورزشی کاملا مشهود بود. به اعتقاد من تیم تنیس روی میز ایران هم درکنار دیگر رشته‌های ورزشی این  دوره عملکرد خوبی داشت، در کل کسب 136 مدال کار سختی است ولی تیم ایران ثابت کرد که حتی دستیابی به جایگاه دومی هم غیر ممکن نیست و قطعا درسال‌های آینده این اتفاق شیرین هم رخ خواهد داد.

شعبانی بهار: کاروان ایران با اقتدار سوم شد

غلامرضا شعبانی بهار، رئیس فدراسیون تیروکمان پیرامون نتایج درخشان کاروان ورزشی کشورمان در بازی‌های پاراآسیایی جاکارتا، به خبرنگار برنا گفت: کاروان ورزشی ایران موفق شد با اقتدار در رتبه سوم این دوره قرار بگیرد. کسب 51 مدال طلا، 42 نقره و 43 برنز در رقابت‌های پاراآسیایی بسیار دشواری است که کاروان ورزشی ایران توانست به این افتخار دست پیدا کند.

وی در ادامه افزود: ورزشکاران پاراآسیایی کشورمان ثابت کردند با وجود تمام سختی‌ها بازهم می‌توانند افتخارآفرینی کنند. خوشبختانه زهرا نعمتی در این دوره  موفق شد مدال طلای بخش میکس تیرو کمان و مدال نقره در بخش انفرادی را برای کشورمان به ارمغان بیاورد هرچند که انتظار داشتیم در هر دو بخش مدال طلا را کسب کنند و در کل نتیجه مطلوبی بود.

این چند مصاحبه تنها بخشی از بازتاب مثبت و گسترده عمومی به این افتخار آفرینی بود، افتخاراتی که بی تردید باید شاهد ادامه آنها در پارالمپیک توکیو باشیم. به امید رکوردی جدیدی و اهتزاز بیشتر پرچم کشورمان در این میدان بزرگ.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز