گزارش ورزشی هفته؛

رشد و ترقی محسوس سرخابی‌ها در دولت تدبیر و امید/ بازگشت هیجان به هواداران و مستطیل سبز/ پرسپولیس و استقلال رقابت را معنا کردند

۱۳۹۸/۰۳/۰۲ - ۰۵:۳۳:۲۴
کد خبر: ۸۴۹۴۶۲
رشد و ترقی محسوس سرخابی‌ها در دولت تدبیر و امید/ بازگشت هیجان به هواداران و مستطیل سبز/ پرسپولیس و استقلال رقابت را معنا کردند
نگاهی به تاریخ رقابت‌های لیگ کشور نشان می‌دهد استقلال و پرسپولیس همواره در رقابت‌های داخلی رقابتی جذاب با هم داشته‌اند.

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری برنا؛ دو باشگاه استقلال و پرسپولیس لقب قدیمی‌ترین باشگاه‌های کشور و البته پرهوادارترین‌های ایران را یدک می‌کشند. باشگاه‌هایی که هرگاه در اوج بودند ما تیم ملی قوی و منسجم‌تری نیز داشتیم. در 4-5 سال گذشته به‌رغم خواست وزارت ورزش و جوانان برای واگذاری این دو باشگاه به بخش خصوصی (که در حال پیگیری است)، مسئولیت اداره این دو باشگاه برعهده دستگاه ورزش کشور گذاشته شده است.

رقابتی سنتی که دوباره اوج گرفت

نگاهی به تاریخ رقابت‌های لیگ کشور نشان می‌دهد استقلال و پرسپولیس همواره در رقابت‌های داخلی رقابتی جذاب با هم داشته‌اند. همان رقابتی که در روزهای قبل و بعد از دربی‌ها حرف شوخی و جدی هر محفلی می‌شود. اما علی‌رغم مسابقاتی مانند تخت‌جمشید و لیگ آزادگان که دو تیم سرخابی به طور معمول یکی اول و دیگری دوم می‌شد، در 18 دوره‌ای که از لیگ برتر گذشته شاهد چنین روندی نبودیم.

به طور مثال بعد از دوره اول که پرسپولیس اول و استقلال دوم شده بود در دوره دوم سرخابی‌ها در جایگاه سوم و نهم قرار گرفتند و اگر سالی یکی از این تیم‌ها قهرمان می‌شد دیگری فاصله زیادی با رقیب سنتی خود داشت. در لیگ پنجم استقلال قهرمان شد و پرسپولیس در رده نهم ایستاد.

آماری که نشان می‌دهد استقلال و پرسپولیس در اوج هستند

روند دو باشگاه سرخابی در 4 سال گذشته تحولی مثبت به خود گرفت، اگرچه هواداران از این دو تیم توقع بالایی دارند و به طور مثال هواداران استقلال فقط قهرمانی در لیگ آنها را خوشحال می‌کند، اما نگاهی به چهار سال گذشته چند نکته را مشخص می‌کند که شاید برای هواداران این دو تیم هم خالی از لطف نباشد. مهمترین نکته این است که دو تیم در آمار  سه هفته اخیر فصل قبل نتایج بسیار خوبی داشتند. تیم استقلال از 90 بازی خود 46 برد و 27 تساوی داشته و17 باخت،  پرسپولیس هم در 90 بازی گذشته 55 برد 26 تساوی و 9 باخت داشته است. یعنی بعد از پرسپولیس، استقلال در رده دوم برترین تیم ایران به لحاظ آماری قرار دارد. استقلال در 4 سال گذشته همواره تا هفته‌های پایانی جزو مدعیان قهرمانی بوده و در لیگ یک عنوان نایب قهرمانی و سه عنوان سومی دارد ضمن اینکه سال گذشته در جام حذفی به مقام قهرمانی دست یافتند.

مشکلات فراوانی که بسیار کم شد

درباره مشکلات متعدد گذشته دو باشگاه به سراغ دو پیشکسوت این باشگاه رفتیم. محمد پنجعلی، پیشکسوت باشگاه پرسپولیس، در این‌باره به خبرنگار برنا می‌گوید: متاسفانه تا چند سال پیش هر مدیرعاملی که می‌آمد زمان رفتن فقط از خودش بدهی به جا می‌گذاشت در حالیکه حالا وضعیت مالی شفاف‌تر شده است. علی جباری پیشکسوت باشگاه استقلال نیز در این‌باره می‌گوید: درآمد مالی باشگاه قابل قیاس با گذشته نیست و بحث حضور اسپانسر در باشگاه موضوع کمی نیست. البته مشکل اصلی فوتبال و موضوعی که بارها آقای سلطانی‌فر هم آن را مطرح کرده و مجدانه پیگیری می‌کند، بحث حق پخش تلویزیونی است که با حل شدن آن باشگاه‌ها به درآمدزایی خوبی می‌رسند. پنجعلی هم در این رابطه معتقد است نمایندگان مجلس اگر می‌خواهند به فوتبال کمکی کنند باید این حق باشگاه‌ها را طبق قانونی از صداوسیما بگیرند. البته مشکلات بسیار کم شده و امیدواریم با تدابیر مسئولان کمتر هم شود.

بدهی‌هایی که پرداخت شد

باشگاه‌هایی برای حضور در لیگ قهرمانان آسیا مجوز را از کمیته حرفه‌ای می‌گرفتند که براساس آن باید ورزشگاه و زمین تمرینی تیم‌های بزرگسالان و پایه، آکادمی، وضعیت مالکیتی، ساختاری و چارت تشکیلاتی و مدیریتی و دیگر موارد برای اخذ مجوز حرفه‌ای انجام شود که اینکار صورت گرفت و شاید مهمترین نکات در این میان برای دو باشگاه پرطرفدار سرخابی پرداخت ‌بدهی‌های ثابت شده دو تیم در کمیته تعیین وضعیت و کنفدراسیون فوتبال آسیا بود.

حضور تاریخی هر دو تیم در یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان آسیا

سال گذشته استقلال و پرسپولیس یک رکورد تاریخی را ثبت کردند. در مسابقات لیگ قهرمانان آسیا 2019-2018 هر دو تیم به جمع 8 تیم برتر قاره کهن صعود کردند، اتفاقی که تابه حال رخ نداده بود. محمد پنجعلی دراین‌باره می‌گوید: پرسپولیس در حالی در فصل گذشته به فینال لیگ قهرمانان آسیا صعود کرد که همه می‌دانیم تیم 13 یا 14 بازیکن بیشتر روی نیمکت نداشت و بازیکنان با تعصب و غیرت و با مدیریت و درایت برانکو به فینال لیگ قهرمانان آسیا صعود کردند.

آمار نزدیک در چهار فصل گذشته

جباری درباره آمار استقلال در چهار سال گذشته می‌گوید: استقلال سال گذشته قهرمان جام حذفی شد و در سه فصل اخیر نیز جزو مدعیان بوده است. اما باشگاه استقلال آنقدر پرافتخار است که هواداران فقط به قهرمانی فکر می‌کنند. به هر حال آبی‌پوشان مجوز حضور در لیگ قهرمانان آسیا را کسب کردند و باید برای حضور قدرتمند دراین رقابت‌ها خود را آماده کنند. در این میان پرسپولیس هم توانسته در سه فصل گذشته در قهرمانی هت‌تریک کند تا برانکو به عنوان یکی از قدرتمندترین مربیان تاریخ پرسپولیس نام خود را مطرح کند.

روزهای روشن‌تر در انتظار استقلال و پرسپولیس

همانگونه که در بالا اشاره شد، پروسه واگذاری استقلال و  پرسپولیس به بخش خصوصی زده شد و وزیر ورزش و جوانان نیز با جدیت این موضوع را پیگیری می‌کند. موضوعی که هر دو پیشکسوت سرخابی لزوم اجرای آن را تائید می‌کنند. پنجعلی در این باره می‌گوید: بی‌تردید با این کار باشگاه‌ها به سمت درآمدزایی قدم بر می‌دارند و چه بسا که مشکل پخش تلویزیونی هم با این کار حل و فصل شود. جباری در این رابطه معتقد است در واگذاری باید دقت داشت و شتابزده عمل نکرد، اما معتقدم استقلال دلسوز کم ندارد.

عبدالحمید خدری، عضو فراکسیون ورزش مجلس، با اشاره به حضور سرخابی‌ها در لیگ قهرمانان آسیا گفت: به نظر بنده عملکرد وزیر ورزش وجوانان در اداره استقلال و پرسپولیس بسیار خوب بوده، من به یاد ندارم تاکنون دو تیم از ایران همزمان در لیگ قهرمانان آسیا به مرحله یک چهام نهایی صعود کنند. پرسپولیس و استقلال نتایج خوبی داشتند و این یک نقطه  قوت است.

سخن پایانی

فوتبال این رشته نو شده در کشور ما روند حرفه‌ای شدن را طی می‌کند. تردیدی وجود ندارد که استقلال و پرسپولیس هیچ‌گاه در طول تاریخ لیگ در میان تیم‌های مدعی باهم حضور نداشته‌اند و این موضوع را باید به فال نیک گرفت. آنچه که در پایان می‌توان به آن اشاره کرد این است که به هر حال استقلال بدنبال حضور قدرتمند در فصل آینده است و مسئولان این باشگاه عزم خود را جزم کرده‌اند تا با کسب بهترین نفرات فصل آینده حداقل یک جام برای هواداران کسب کنند. پرسپولیس هم به دنبال مهیا کردن شرایط  استمرار وضعیت خوب این روزهای خود برای فصل آینده است. آمار در لیگ برتر نشان می‌دهد هر دو باشگاه در 4 فصل اخیر مدعی قهرمانی بودند و به لحاظ آماری در نتیجه‌گیری نیز موفق بودند. می‌توان امیدوار بود این دو باشگاه پرطرفدار روند موفقیت خود را در مسابقات داخلی به ویژه رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا ادامه دهند.

نظر شما