گزارش ورزشی هفته؛

ساختن پل پیروزی از شکست/ تدارک و برنامه‌ریزی مناسب لازمه موفقیت در المپیک/ بسکتبالیست‌های ایران رویا را به واقعیت تبدیل کردند

۱۳۹۸/۰۶/۲۱ - ۰۶:۰۹:۰۵
کد خبر: ۸۹۶۶۰۶
ساختن پل پیروزی از شکست/ تدارک و برنامه‌ریزی مناسب لازمه موفقیت در المپیک/ بسکتبالیست‌های ایران رویا را به واقعیت تبدیل کردند
شاگردان شاهین‌طبع موفق شدند با شکست آنگولا ناکامی روزهای نخست جام‌جهانی را جبران و با برتری مقابل فیلیپین رویای حضور در المپیک را پس از 12سال به واقعیت تبدیل کنند.

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری برنا؛ تیم‌ ملی بسکتبال کشورمان در رقابت‌های جام جهانی 2019 چین با نتایج تقریبا ضعیفی که در مرحله مقدماتی جام جهانی مقابل تیم‌های تونس، اسپانیا و پورتوریکو به دست آورد صعود به المپیک را برای هواداران این رشته دور از ذهن به تصویر کشید اما در ادامه رقابت‌ها، شاگردان شاهین‌طبع موفق شدند با شکست آنگولا ناکامی روزهای نخست جام جهانی را جبران و با برتری مقابل فیلیپین رویای حضور در المپیک را پس از 12سال به واقعیت تبدیل کنند.

با چاشنی شانس المپیکی نشدیم

آرمان زنگنه، ملی‌پوش بسکتبال، درمورد صعود به المپیک به برنا می‌گوید: حضور در المپیک آرزوی هر ورزشکاری است و امیدوارم فصل خوب را پشت سر بگذارم و بتوانم اعتماد کادرفنی را برای حضور در میان بازیکنان نهایی جلب و تمام تلاشم را برای حضور در المپیک خواهم کرد و ان‌شاءالله به این مهم دست پیدا کنم. ما پس از 12سال توانستیم به المپیک صعود کنیم و این اتفاق بسیار بزرگی است. فراموش نکنیم 12 تیم برتر دنیا در المپیک حضور دارند و حالا به جمع 12 تیم صعود کردیم و به امید خدا و با تلاش بچه ها و کادرفنی بتوانیم بازی‌های خوبی را در توکیو انجام بدهیم.

مهران شاهین‌طبع، سرمربی تیم‌ملی، معتقد است: قبول ندارم با چاشنی شانس به المپیک رسیدیم. قطعا در بازی میان نیجریه و چین نماینده آفریقا برای ما که بازی نکرد، آنها خودشان می‌خواستند صعود کنند و برای خودشان بازی کردند و ما برای خودمان به زمین رفتیم. به بچه ها گفته بودم باید با اختلاف 16 پوئن ببریم و وقتی این اتفاق می‌افتد شانسی در آن دخیل نیست. بسکتبال همین است که شما نمی‌توانی چیزی را پیش‌بینی کنید. خواسته‌های ما برای المپیک مشخص است. قبلا بارها درخواست داشتیم اما کم‌توجهی شد. هیچ کدام از خواسته‌های من فردی نیست و همه می دانند دنبال چه چیزی هستیم. امیدوارم تا المپیک بتوانیم تغییراتی را ایجاد کنیم. باید لیگ منسجم و مرتب که هر تیمی 50 الی 60 بازی انجام دهد داشته باشیم. اردوی تدارکاتی و بازی با تیم های بزرگ را می‌طلبیم تا بتوانیم نفرات باکیفیتی را داشته باشیم و به المپیک برویم.

تدارکات خوب نیاز اصلی آسمان‌خراش‌ها قبل از المپیک

پیش از حضور در رقابت‌های جام جهانی تیم‌ملی بسکتبال تدارکات خوبی را در اروپا پشت سر گذاشت و نتایج دل خوش کننده‌ای را هم به دست آورد و همین موضوع باعث شد جامعه بسکتبال به کسب نتیجه و صعود به المپیک 2020 بیشتر از همیشه امیدوار باشد ولی بدون شک نه بازی ضعیف تیم‌ملی در مرحله مقدمانی از ذهن‌ها پاک می‌شود و نه صعود خاطره انگیز به المیپک پس از شکست فیلیپن از ذهن دوستداران این رشته از یاد خواهد رفت. برد و باخت‌هایی که هم کادرفنی، هم امکانات در اختیار تیم‌ملی و هم اشتباهات برخی بازیکنان در طول مسابقات در آن دخیل بودند. با این حال همه می‌دانیم که صعود به المپیک برای آسمانخراش‌ها پایان راه نیست و حالا که پس از 12 سال انتظار شاهد حضور بسکتبال در مهمترین آوردگاه ورزشی خواهیم بود انتظار می‌رود زمینه‌های لازم از مشخص کردن وضعیت کادرفنی گرفته تا انتخاب بازیکنان کم حاشیه و حتی برنامه‌ریزی منظم برای انجام بازی‌های تدارکاتی برای درخشش دوباره تیم‌ملی را فراهم کنیم.

عنایت‌الله آتشی، کارشناس بسکتبال، درباره این مورد به برنا گفت: کاملا مشخص است ما در بازی‌های اول‌مان خوب نبودیم البته که این اتفاقات در ورزش طبیعی است. اما چیزی که مهم است این است که تیم ما پس از کسب این نتایج در مرحله مقدماتی روحیه و انگیزه خود را به خوبی حفظ کرد و توانستند با بازی حساب شده پایان خوشی را برای بسکتبال رقم بزند.

او درباره عملکرد کادرفنی اظهار کرد: به نظرم کادرفنی برگشت خوبی به بازی داشت. پس از سه باخت پیاپی و آن هم هجمه برای مرحله دوم خوب جلو آمد و در نهایت نتیجه آن را دیدیم. حالا اینکه بخواهیم با همین کادرفنی به المپیک برویم بستگی به سیاست و شرایط فدراسیون دارد. فدراسیون در این زمینه کمیته دارد که افراد شاخصی در آن حضور دارند و قطعا بهترین تصمیم را می توانند بگیرند. البته در کنار فدراسیون بستگی به خود کادرفنی هم دارد که با شرایط حال حاضر بخواهند با تیم ادامه دهند یا خیر؟

یک بازی خوب، یک بازی بد، معیار سنجش بازیکن نیست

فرزاد کوهیان، کارشناس بسکتبال و مربی تیم‌ملی، می‌گوید: تیم‌ملی به لحاظ کیفی خیلی خوب کار کرد و نتیجه خیلی خوب هم در پایان حاصل شد. امیدوارم در ادامه نیز روند مسیر خوبی را طی کنیم تا بتوانیم هم دل هواداران تیم‌ملی را شاد کنیم و هم از آبروی بسکتبال ایران در المپیک دفاع کنیم.

وی درمورد تاثیر حضور بازیکن‌هایی چون صمد نیکخواه و حامد حدادی نیز گفت: اینکه یک بازیکن در یک بازی خوب نبود و در یک بازی خوب بازی کند معیار درستی برای سنجش عیار آن فرد نیست. به نظر من تک‌تک بازیکنان برای رسیدن به مرحله زحمت کشیدند و از جان مایه گذاشتند. قطعا یکی از لازمه‌ حضور موفق تیم در میادین انجام بازی‌های تدارکاتی خوب و سنگین است چون به خوبی در این دیدارها می‌توان نقاط ضعف و قدرت تیم را محک زد. اینکه بخواهیم الان برنامه دقیقی برای المپیک داشته باشیم کمی زود است چرا که تیم تازه برگشته ولی بدون تردید باید در این خصوص هرچه زودتر دست به کار شد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز