گزارش ورزشی هفته؛

لزوم حمایت حداکثری برای پایان دادن به طلسم ۴۴ ساله/ دود اختلافات بزرگان در چشم فوتبال ایران/ ناامیدی برای امیدها سم است!

۱۳۹۸/۰۷/۱۱ - ۰۵:۳۶:۲۴
کد خبر: ۹۰۶۴۳۱
لزوم حمایت حداکثری برای پایان دادن به طلسم ۴۴ ساله/ دود اختلافات بزرگان در چشم فوتبال ایران/ ناامیدی برای امیدها سم است!
تیم ملی فوتبال امید ایران کار دشواری برای صعود به المپیک 2020 توکیو دارد.

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری برنا؛ چندی پیش بود که گروه‌بندی تیم‌های حاضر در مسابقات انتخابی المپیک مشخص شد و یوزهای جوان ایران با کره جنوبی، چین و ازبکستان همگروه شدند.67 روز تا آغاز نخستین بازی ایران زمان باقی مانده است. بازی‌هایی که قرار است فرهاد مجیدی و یا هر شخص دیگری که سرمربی تیم باشد با آن دست و پنجه نرم کند و تلاش حداکثری در کنار نمایش یک فوتبال زیبا، حداقلی است که مردم از این تیم انتظار دارند.

*فدراسیون شفاف‌سازی کند

نمی‌توان از مربیان قبلی تیم ملی که دستیار کرانچار بودند، به راحتی گذشت. علی‌رغم اینکه بارها گفته‌ایم مقوله فرآیند انتخاب سرمربی تیم امید از سوی فدراسیون شفاف نبوده و کمیته ملی المپیک هم با این انتخاب مشکل داشت شاید صحبت‌های یک منبع آگاه درباره انتخاب شدن مجیدی به برنا جالب باشد. وی درباره این انتخاب گفت: خودتان هم می دانید این انتخاب تعجب زیادی را داشت و بسیاری از اهالی فوتبال به آن اعتراض کردند. در آن روز که این خبر پیچید به خاطر دارم رییس کمیته ملی المپیک با تاج خواست جلسه‌ای داشته باشد. همانگونه که می‌دانید فاصله این دو نهاد با هم چند دقیقه است، چون هردو در سئول قرار دارند، در حالی که صالحی امیری منتظر تاج بود در همین چند دقیقه خبر انتصاب مجیدی به‌روی خروجی سایت فدراسیون منتشر شد تا به قول معروف کار از کار بگذرد. به هرحال با انتخاب مجیدی به عنوان سرمربی امیدها به نوعی می‌توان گفت در حق او اجحاف شد. باخت در یک بازی دوستانه آنقدر بازخورد منفی داشت که حواشی تیم بیرون زد، از اختلاف با استیلی گرفته تا اینکه بسیاری از فوتبالی‌ها در توانایی‌های او شک کردند و بازی تدارکاتی نشان داد مجیدی استعداد خود در دنیای مربیگری را به خطر انداخته است. حالا که موضوع اختلاف با استیلی وجود دارد بهتر است فدراسیون فوتبال با علم به حمایت حداکثری کمیته ملی المپیک که آخرین بار سه شنبه همین هفته توسط دبیرکل این مجموعه بر آن تاکید مجدد شد، یکبار برای همیشه با شفافیت در این‌باره صحبت کند و برنامه این تیم در 2 ماه حساس پیش‌رو نیز مشخص شود.

همدانی: هر دو نفر کار خود را می‌دانند و حالا وقت تغییر نیست

یکی از مباحث مربوط به تیم ملی امید در مورد اختلاف استیلی و مجیدی است. ستار همدانی به برنا می‌گوید: با شناختی که از آقای استیلی دارم بعید می‌دانم مشکل جدی باشد، چون استیلی می‌داند وظیفه‌اش چیست و چه کار باید کرد؟ البته فرهاد مسئولیت سختی را پذیرفته و بدون اینکه بخواهم به موضوع زود بودن و یا دیر بودن حضور مجیدی حرفی بزنم در این‌ باره باید بگویم شرح وظایف مربی و سرپرست کاملا مشخص و واضح است و سرمربی همانگونه که تصمیم‌گیر است باید پاسخگو مسائل فنی نیز باشد. پس باید بگویم که حالا وقت تغییر نیست.

جلسه ناتمام دیروز سندی برای هزاران ادعای دیگر است

پس از انجام قرعه‌کشی مسابقات قهرمانی زیر 23 سال آسیا نگرانی‌ها درخصوص تیم امید و نتایج احتمالی این تیم بیشتر از قبل شد. از همین‌رو محمود شیعی، عضو هیئت رئیسه و کمیته فنی و توسعه فدراسیون فوتبال در نامه‌ای به مرتضی محصص، خواستار برگزاری جلسه‌ای اضطراری شد. یک منبع آگاه می‌گوید جلسه برگزار شده، با این حال مکان و زمان این جلسه و حتی افراد حاضر در آن نامعلوم بوده‌اند. ظاهراً قرار نیست درخصوص وضعیت تیم امید اطلاع‌رسانی صورت بگیرد و پاسخ نگرانی‌ها داده شود. پیرو حواشی تیم فوتبال امید و نتایج ضعیف تیم با سرمربیگری مجیدی در دو بازی دوستانه مقابل ازبکستان، کمیته فنی و توسعه فدراسیون جلسه‌ای برای بررسی وضعیت این تیم برگزار کرد. با این حال آخرین جلسه این تیم بدون خروجی و بدون تصمیم‌گیری بود و سکوت فدراسیون نیز ابهامات درخصوص وضعیت تیم امید را افزایش داد. حتی کار تا حدی پیش رفت که گفته شد از بین حمید استیلی و فرهاد مجیدی یک نفر باید تیم امید را ترک کند.

فرهاد جواب تلفن نمی‌دهد

جلسه دیروز گویا یک خروجی داشته، فرهاد پاسخگوی تلفن نیست. مجیدی یا به این نتیجه رسیده که قدم را در مربیگری اشتباه برداشته، یا منتظر است فدراسیون قید استیلی را بزند! در این‌باره نمی‌توان صحبت کرد اما اگر مجیدی براساس شنیده‌ها پاسخگو نیست فدراسیون معطل چیست؟!

تیم امید با این وضعیت صعود نمی‌کند

یکی از پیشکسوتان فوتبال که نخواست نامی از او برده شود درخصوص وضعیت تیم امید گفت: مدیران فدراسیون فوتبال فقط برای اینکه از سمت هواداران استقلال حمایت شوند و فدراسیون زیر سؤال نرود، این انتخاب را انجام داده‌اند. یک مربی پرسپولیسی و یک مربی استقلالی را می‌گذارند تا دو طرف را داشته باشند. این سیاست مدیران فوتبال ما در تمام سال‌ها بوده است. با این وضعیت آن روز که فرهاد را گذاشتند من فهمیدم فدراسیون گویا اولویتی برای این تیم قائل نیست. حالا هم که مجیدی بعد از باخت می‌گوید متوجه شده چه تصمیم غلطی گرفته است. فردا کاسه، کوزه‌ها را سر مجیدی خراب می‌کنند و می‌گویند تیم به این دلایل صعود نکرد. خدا می‌داند من که استقلالی هستم همان موقع گفتم دستیاران کرانچار نفرات بهتر و موجه‌تری هستند. شاهرودی 10 سال پیش مدرک a آسیا را گرفته، در چندین تیم مربیگری کرده و به قول ما لب خط هم ایستاده و از همه مهمتر بعد از یکسال و اندی بازیکنان را به خوبی می‌شناسد.

مجیدی زود به تیم ملی امید آمد

اصغر حاجیلو، محمد پنجعلی، مسعود اقبالی، محمود یاوری، ناصر ابراهیمی، اسماعیل حلالی، حسین بادامکی و ستار همدانی نفراتی بودند که پیرامون تیم امید با آنها صحبت کردیم و به غیر از حاجیلو که معتقد است مجیدی با دستیاران قوی می‌تواند تیم را به المپیک ببرد، باقی پیشکسوتان بر این باور بودند که این سمت برای مجیدی زود بود. البته حاجیلو می‌گوید فرهاد، استعداد و پتانسیل‌اش را دارد و ای‌کاش این‌گونه می‌شد که اگر او صلاح می‌دانست در زمان‌های مشخصی نظرات فنی استیلی را هم می‌شنید.

پنجعلی: استیلی مگر کم کسی است

کاپیتان پیشین سرخ پوشان گفت: شما یک بازیکن امید را به من نشان بدهید که آرزوی استیلی شدن و گلزنی در جام جهانی را نداشته باشد. پس انتخاب فردی که می‌تواند یک الگو برای آنها باشد در راس کادر مدیریتی تیم بسیار خوب بوده است. استیلی سابقه نشستن روی نیمکت باشگاه بزرگی مثل پرسپولیس را هم در کارنامه دارد. ما در گروه سختی هستیم و باید از حالا تیم تمرین داشته باشد.

انتخاب فرهاد چه اساسی داشت

مسعود اقبالی، کارشناس فوتبال کشورمان با اشاره به انتخاب فرهاد مجیدی به عنوان سرمربی تیم امید، تصریح کرد: وقتی کسی مثل مجیدی مربی تیم ملی می‌شود، باید دید آیا این جوان جویای نام در حد و اندازه این کار است؟ با وجود اینکه او سلبریتی و بازیکنی دوست داشتنی به خصوص برای استقلالی‌ها بوده، اما انتخاب مدیران ما چه پایه و اساسی داشته؟ وقتی برای تیم امید یک مربی جوانِ کم‌تجربه گذاشته‌اند، حداقل کنار او باید افرادی قرار بگیرند که به درستی کار کنند.

فرض را بر این می‌گیریم که خبر عدم پاسخگویی مجیدی یعنی قطع همکاری. اینکه تکلیف تیم امروز مشخص شود بهتر است تا فردا و نباید بازیکنان و سایر عوامل بویژه مردم که برای شکستن  طلسم44 ساله لحظه شماری می‌کنند را منتظر بگذاریم.

یحیی گل‌محمدی، وحید هاشمیان، مهدی مهدوی‌کیا و حسین فرکی چهار گزینه‌ای هستند که شنیده می‌شود کمیته ملی المپیک و البته خانواده فوتبال مشکلی با آنها ندارند. اما مشکل اینجاست که همه آنها درحال حاضر در یک تیم مشغول هستند و از خودگذشتگی می‌خواهد پذیرش مسئولیت این تیم. مهدوی‌کیا شاید بهترین گزینه در این میان باشد اما متقاعد کردن او کار ساده‌ای نیست.

بسیاری از شاخصه‌های فوتبال ایران نشان می‌دهد ما پتانسیل صعود به این آوردگاه بزرگ را داریم. تیم‌های پایه اگرچه همواره نقطه ضعف بزرگ فوتبال ایران بوده اما پدیده‌هایی مانند صیادمنش ما را به این نتیجه می‌رساند پتانسیل صعود را داریم و فدراسیون بهانه‌ای ندارد بابت بسیاری از مشکلات دوره‌های قبل. پتانسیل انسانی لازم را داریم و بهتر است بدانیم با فرستادن انرژی مثبت باید وظیفه خود را انجام دهیم.

استیلی: انتظار قرعه سخت را داشتیم

استیلی بعد از مشخص شدن گروه‌بندی در مصاحبه‌ای عنوان کرد که کار سختی پیش‌رو است اما توان صعود داریم. مدیرفنی تیم امید ایران در ارتباط با گروه بندی رقابت‌ها گفت: ما انتظارش را داشتیم که در گروه سختی قرار بگیریم چرا که در سید چهار قرعه‌کشی بودیم.

وی با تایید دشواری این گروه گفت: بله، این گروه، گروه سختی است و شاید سخت‌تر از این نمی‌شد اما به تیم و بچه‌ها امیدوار هستیم و ایمان داریم که آن‌ها قابلیت و توانایی شکست دادن حریفانشان را دارند. قبلا با زیر 23 ساله کره و همچنین چین بازی کرده بودیم و تازگی‌ها هم با ازبکستان مصاف داشتیم. از حریفان‌مان شناخت داریم و می‌دانیم که بچه‌ها توانایی عبور از آن‌ها را دارند.

مدیرفنی تیم امید افزود: ما در این مسابقات نباید اشتباه کنیم. دیگر فرصت اشتباهی نداریم و نباید اشتباهاتمان در بازی های گذشته را تکرار کنیم. موضوع مهم بعدی این است که از این به بعد حریفان تدارکاتی را متناسب با رقبایی که در جام ملت‌های آسیا داریم انتخاب کنیم طوری که به سبک چین، کره و ازبکستان نزدیک باشند.

مدیرفنی تیم امید درباره احتمال تغییر در کادرفنی تیم امید هم گفت: هیچ چیزی معلوم نیست و همه چیز منوط به نظر کمیته فنی است. قرار بود کمیته فنی جلسه‌ای را برگزار کند که این اتفاق نیفتاد و احتمالا جلسه دیگری بگذارند.

باشگاه‌ها در موفقیت تیم امید نقش کلیدی دارند

همه افراد بالا معتقدند تیم امید آنقدر بازیکن دارد که بتواند از گروه سخت صعود کند. سرمربی تیم هر که هست باید هرچه زودتر استارت کار را بزند. در این بین هر باشگاهی که‌ بازیکن به اردوی تیم ملی نفرستد باید با شدیدترین جریمه انضباطی روبرو شود. روشی که متاسفانه گویا کارآمد است. به هرحال عمده گله کادرقبلی عدم همکاری باشگاه‌ها بود که در سال المپیک اهمیت بالایی دارد. صعود به المپیک آنقدر خواستنی است که این مهم باید صورت بگیرد چون همه‌ بر این باوریم که صعود به المپیک‌ ارزشش را دارد.

نقش ویلموتس برای کمک به تیم ملی امید

اگرچه در قرارداد سرمربی بلژیکی تیم ملی فوتبال کمک به تیم امید نیز ذکر شده است اما اگر لازم باشد باید پاداش جداگانه‌ای برای او درنظر گرفته شود که به امیدها کمک کند. اینکه ما نتوانیم بعد از 44  سال به المپیک صعود کنیم از کمبود نیست. انصاف حکم می‌کند که این موضوع از بی‌تدبیری فدراسیون ایجاد شده است.

کلام آخر

بازخوانی عدم صعود به المپیک‌های قبلی توسط همه‌ از بازیکن تا مدیران اصلی فدراسیون می‌تواند در این مقطع جلوی خطاهای زیادی را بگیرد و بهتر است بدانیم در المپیک 2008 و به ویژه 2012 ما تیم‌های قدرتمندی داشتیم که همه بر صعود آنها صحه می‌گذاشتند. اما این مهم محقق نشد و با امید به خدا و تلاش بازیکنان و کادر فنی در کنار حمایت همه‌جانبه اهالی فوتبال و به ویژه رسانه‌ها در این دوره به المپیک صعود کنیم. به هرحال حدود دو ماه‌ تا مسابقات باقی مانده و ناامیدی نه‌ فقط برای بازیکنان بلکه برای افراد دخیل در این تلاش سمی است که پادزهر ندارد. نه تنها کمیته ملی المپیک، بلکه وزارت ورزش و عالی‌ترین مقام ورزش کشور هم بارها بر اهمیت حضور در المپیک تاکید کرده‌اند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز