اقتدار فرهنگی لازمه‌ دیپلماسی فرهنگی است؛

صالحی‌امیری: ورزش عرصه انتقال پیام‌های فرهنگی و توسعه فرهنگی است/ فرهنگ پهلوانی را می‌توانیم در جهان به نمایش بگذاریم

۱۳۹۸/۰۷/۱۵ - ۱۱:۰۷:۴۱
کد خبر: ۹۰۸۲۸۷
صالحی‌امیری: ورزش عرصه انتقال پیام‌های فرهنگی و توسعه فرهنگی است/ فرهنگ پهلوانی را می‌توانیم در جهان به نمایش بگذاریم
رییس کمیته ملی المپیک گفت: امروز می‌توانیم از طریق رسانه‌ها روزانه صدها هزار پیام فرهنگی منتقل کنیم. بنابراین نقش تولید فرهنگی برای انتقال پیام‌های فرهنگی تاثیر بسیار زیادی دارد‌.

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری برنا، سیدرضا صالحی‌امیری، رییس کمیته ملی المپیک امروز در جلسه‌ای که با عنوان دیپلماسی ورزشی در محل آکادمی المپیک برگزار شده بود با اشاره به اهمیت این موضوع اظهار داشت: این تقویم استراتژی ۲۰ ساله ورزش قهرمانی ایران است با رویکرد ۱۴۲۰ تا ما بتوانیم تصویر روشن از ورزش ایران در المپیک‌های ۱۴۲۰ در آسیا و جهان داشته باشیم. این کمیسیون ترکیبی از کمیته ملی المپیک، وزارت ورزش و فدراسیون‌ها است و ما در ایران هیچ گونه مرزبندی میان نهادهای حاضر در ورزش نداریم، محور ورزش ایران وزارت ورزش است و همه فدراسیون‌ها و کمیته ملی المپیک و پارالمپیک در کنار وزارت ورزش و در مسیر تعالی و توسعه ورزش قهرمانی حرکت می‌کنیم.

وی در ادامه افزود: بحث امروز در مورد دیپلماسی فرهنگی است. نکته اول، اساسا ما در تعریف قدرت دو تعریف داریم، قدرت سخت و فدرت نرم. وقتی می‌گوییم جنگ نرم یعنی داریم از پدیده‌ای به نام دیپلماسی، رسانه و تکنولوژی صحبت می‌کنیم. در سطح بالاتر از داشته‌های یک کشور صحبت می‌کنیم که می‌تواند آن کشور را به تعالی برساند. در گذشته قدرت در سلاح، سرزمین و نفت تعریف می‌شد. امروز مفهوم قدرت در اعتماد، رضایت، مشارکت، تکنولوژی و رسانه است.

صالحی‌امیری گفت: مولفه‌های قدرت امروز از حوزه سخت به حوزه نرم انتقال پیدا کرده است. قدرت نرم بر پایه اشتراکات استوار است و قدرت سخت بر پایه تهدید. منشا قدرت در نگاه ما خدا، مرجع قدرت مردم و منبع قدرت وحی است. اما در قدرت سخت منشا قدرت حاکم مستقل، مرجع نظامیان و منبع آن عوامل حاکم هستند. نظام جهانی امروز جهان قدرت نرم را به رسمیت می‌شناسد. در زبانی ساده دیپلماسی فرهنگی هنر اجرای سیاست‌های فرهنگی است و مهارت استفاده از ظرفیت‌های یک کشور تبادل فرهنگی بین ملت‌ها است. محصول دیپلماسی فرهنگی صلح جهانی است. در دیپلماسی فرهنگی مخاطب ملت‌ها هستند اما در دیپلماسی سیاسی مخاطب دولت‌ها هستند. دیپلماسی سیاسی ناپایدار است و با تغییر دولت‌ها تغییر می‌کند. اروپایی‌ها می‌گویند ما در قرن ۲۱ نه دوست و نه دشمن دائمی نداریم و دوست و دشمن ما منابع ما هستند.

وی خاطرنشان کرد: ما در عصر دیپلماسی فرهنگی اشکال مختلفی از دیپلماسی مثل کتاب، فیلم، ورزش، علمی، موسیقی، زبان و فرش همه محورهای دیپلماسی فرهنگی هستند. کره در دیپلماسی فیلم و فرانسه در دیپلماسی موسیقی موفق بودند، انقلاب ما فرهنگی است اما الان عملکرد دیگران فرهنگی است. دیپلماسی زبان داریم که فرانسوی‌ها توانستند طی چندین سال زبان خود را به تمام دنیا بکشانند‌. دیپلماسی علمی داریم که ناشی از نفود علمی در کشورهای دیگر است که غربی‌ها در این عرصه موفق هستند. دیپلماسی ورزشی داریم که چین با بازی پینگ پنگ در عرصه فعال بوده است. دیپلماسی کتاب داریم مانند هری‌پاتر که توانسته در دنیا ایجاد یک فضای جدید بکند. دیپلماسی‌های زیادی داریم و حتی فرش یک روش برای انتقال فرهنگی است.

رییس کمیته ملی المپیک ادامه داد: اقتدار فرهنگی لازمه‌ی دیپلماسی فرهنگی است، ایران از نظر ظرفیت فرهنگی میتواند قدرت دیپلماسی فرهنگی در منطقه یا حتی عرصه جهانی باشد. متاسفانه تصویری که از کشور ما در جهان نمایان شده، ایران هسته‌ای و نفتی است. درحالی که اگر ما بتوانیم این نوع نگاه را نسبت به ایران عوض کنیم و تصویر جدیدی از ایران فرهنگی به جهانیان نشان دهیم، می‌بینیم که چه فضایی را در جهان می‌توانیم اشغال کنیم. فرهنگ ایرانی یعنی در دایره همین سرزمین اما ایران فرهنگی در خصوص این منطقه حرف می‌زنیم. ایران یک تمدن قدیمی است و نظریه بوم شناسی جدید بوم شنایان اعتقاد دارند نقطه آغاز زیست بشر از این منطقه بوده است‌.

وی افزود: مطمئن باشید در عرصه دیپلماسی فرهنگی ما رقیبی در دنیا نداریم و آثار آن‌ها قابل مقایسه با ما نیست فقط آن‌ها توانستند آثار بیشتری از ما ثبت کنند اما ما یک میلیون آثار داریم که فقط ۳۶ هزارتای آن را ثبت کردیم. ایران یک سرمایه‌دار بزرگی است که حتی قدرت ثبت آثار خود را ندارد‌. رمز ماندگاری فرهنگ ایرانی در حقیقت بسیار تعیین کننده در دیپلماسی فرهنگی است.

صالحی امیری در ادامه گفت: اما دیپلماسی ورزش که یکی از ابعاد دیپلماسی فرهنگی است بیشترین تاثیر را دارد. فلسفه منشور المپیک در حقیقت تعامل میان دولت‌ها است. این ۵ حلقه در هم تنیده یعنی ایجاد مشارکت ۵ قاره منهای رنگ، پوست، نژاد و مذهب. در دیپلماسی ورزشی تلاش بر این است که پیام فرهنگی از طریق ورزش منتقل شود. حضور کشتی‌گیران آمریکایی در تهران و تبریز پیام‌های روشن و جذابی به آن‌ها انتقال داده شد. ورزش عرصه انتقال پیام‌های فرهنگی و توسعه فرهنگی است.

وی اظهار داشت: محور مهم در دیپلماسی ورزشی، توریسم ورزشی است. اگر ما بتوانیم با برگزاری رویدادهای ورزشی با کشورهای دیگر تقابل فرهنگی داشته باشیم. کشورهای مثل چین، قطر، کره و ژاپن با برگزاری مسابقات مختلف زبان فرهنگی قوی‌تری از ما دارند. وقتی یک رویداد در یک کشور برگزار می‌شود آثار، صنایع و ارزش‌های فرهنگی دیده خواهند شد. ورزش زبان گفتگوی ملت‌ها است.

رییس کمیته ملی المپیک در پایان گفن: تکنولوژی‌های جدید تاثیر زیادی در دیپلماسی ورزشی دارند. امروز می‌توانیم از طریق رسانه‌ها روزانه صدها هزار پیام فرهنگی منتقل کنیم. بنابراین نقش تولید فرهنگی برای انتقال پیام‌های فرهنگی تاثیر بسیار زیادی دارد‌. اگر قهرمانان ما بتوانند فرهنگ پهلوانی را به نمایش بگذارند، می‌توانند وسیله‌ی انتقال فرهنگی باشد.

نظر شما