محسن قهرمانی در گفتگو با خبرگزاری برنا:

داوری ما در حال پوست‌اندازی و جوانگرایی است/ حاشیه‌ها روی نوع قضاوت‌ تاثیرگذار خواهد بود/ داوران حب و بغض ندارند

۱۳۹۸/۰۸/۱۸ - ۰۵:۲۴:۳۳
کد خبر: ۹۱۹۸۰۴
داوری ما در حال پوست‌اندازی و جوانگرایی است/ حاشیه‌ها روی نوع قضاوت‌ تاثیرگذار خواهد بود/ داوران حب و بغض ندارند
داور اسبق فوتبال گفت: نباید الان به جامعه داوری فوتبال خرده بگیریم.

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری برنا؛ محسن قهرمانی، داور پیشکسوت فوتبال، در گفتگو با خبرنگار برنا درخصوص عملکرد داورهای لیگ برتر در این 10 هفته بیان کرد: پیش از این‌که به کیفیت داوری‌ها بپردازیم باید به کیفیت فوتبال و مقایسه فنی لیگ امسال نسبت به سال‌های گذشته نگاهی داشته باشیم. متأسفانه از زمانی که لیگ برتر آغاز شده سال به سال شاهد کیفیت پائین‌تر آن هستیم و کیفیت پایین لیگ به لحاظ فنی، نوع و سبک بازی تیم‌ها قطعا روی داورها نیز تاثیر می‌گذارد. در این 10 هفته‌ای که از مسابقات گذشته، بازی‌های خوب و قابل قبول تیم‌ها به تعداد انگشتان یک دست هم نمی‌رسد و دلیل آن برمی‌گردد به کارشناسان مربیگری و در شرایط فنی مربیان می‌توانند نظر دهند، البته ما هم می‌توانیم نظر دهیم همانطور که مربی‌ها درمورد داوری نظر می‌دهند. فکر می‌کنم کسانی که صاحب سبک و کارشناسان معتبری هستند می‌توانند راجع به کیفیت و نوع بازی تیم‌ها صحبت کنند. قاعدتا وقتی کیفیت فنی تیم‌ها پایین باشد روی نحوه قضاوت هم تاثیر می‌گذارد، مثلا وقتی دو تیم فوتبال بازی نمی‌کنند و بیشتر به حواشی می‌پردازند قطعا حاشیه‌ها روی نوع قضاوت تاثیرگذار خواهد بود.

وی افزود: نمی‌توان گفت چون این شرایط در بازی‌ها وجود دارد، داورها باید به خودشان اجازه دهند که اشتباه کنند، داور باید سعی کند در هر دیدار شرایط خاص آن بازی را در نظر بگیرد و با توجه به آنالیزی که از دو تیم و نحوه بازی آن تیم دارد برای خودش یک استراتژی تعریف کند تا بتواند بهترین قضاوت را کند. بهترین قضاوت لزوما توأم با اشتباه نیست و باید سعی کند با کم‌ترین درصد اشتباه قضاوت را به انجام برساند اما زمانی که حواشی در مسابقات وجود دارد و تیم‌ها کار فنی خودشان را انجام نمی‌دهند، قطعا روی قضاوت تاثیر دارد.

قهرمانی اظهار داشت: اگر اهالی فوتبال فکر می‌کنند که کیفیت داوری نسبت به گذشته پایین‌تر است، دلیل بزرگ‌تری دارد، داوری ما در حال پوست اندازی و جوانگرایی است. ما داورهایی داشتیم که هر کدام حدود 15 تا 20 سال قضاوت کردند و از بدنه داوری خارج شدند. انتهای دوران طلایی سعید مظفری‌زاده، محسن ترکی، افشاریان، هدایت ممبینی، خودم و چند تا از داورانی که می‌توانستند بدنه داوری ایران را ترمیم کنند، همه حضور داشتیم و دست کمیته داوران برای بازی‌های حساس باز بود، مثلا برای هر بازی سخت 5-6 گزینه داشت. چندین داور ما از اول فصل به علت آسیب دیدگی حضور نداشتند و الان دو سه هفته است که به بدنه داوری تزریق شدند و به کمیته داوران مشاوره می‌دهند.

داور پیشکسوت عنوان کرد: روز به روز که جلوتر می‌رویم، قطعا درصد اشتباه داورها کم‌تر می‌شود و کسانی که به بدنه داوری تزریق شدند می‌توانند تا حدودی با کمکی که به داوری می‌کنند سطح استرس را به پایین بیاورند و با توجه به تجربیاتشان قضاوت‌های قابل قبولی داشته باشند. داوری ایران در حال جوانگرایی است، وقتی دو تیم جوانگرایی می‌کنند، ممکن است بازیکن جوان توپ گل را خراب کند یا پاس اشتباه دهد، داوران هم از این مسئله مستثنی نیستند و یک داور جوان صاحب تجربه نیست، باید قضاوت کند تا تجربه‌اش با توجه به شرایطی که اتفاق می‌افتد بیشتر شود.

وی ادامه داد: نباید الان به جامعه داوری خرده بگیریم، داوری ما در حال پوست اندازی است و کمیته داوران تمام تلاشش را برای رسیدن به این هدف که جوانگرایی است می‌کند تا در حداقل زمان اتفاق بیفتد. تیم‌ها باید صبوری و تحمل کنند که ما بتوانیم زودتر به آن شرایط برسیم. مثل گذشته که هر هفته کمیته داوران، برای چیدن داورهای خود می‌ماند که از کدام داور استفاده کند، الان کمیته داوران برای بازی‌های حساس و سخت مجبور است داور تکراری بگذارد. این موضوع یک مقدار نوع قضاوت را سخت می‌کند، این‌که یک داور در هفته‌های مختلف روی چند تیم باشد قطعا روی نحوه نگرش تیم‌ها و تماشاچیان تاثیرگذار است. پس باید به جوانان اعتماد کنیم که به امید خدا در طول فصل بتوانیم هر چه رو به جلو می‌رویم قضاوت‌های بهتری را داشته باشیم.

قهرمانی تصریح کرد: الان فوتبال ما از سطح داوری بالاتر نیست که بگوییم شاید داوری روی کیفیت فوتبال ما تاثیر گذاشته است. فوتبال ما هم در حال تغییر است و بازیکن‌های قدیمی رفتند و یک‌سری بازیکنان جدید آمدند. مثلا ارنج بازیکنان تیم ملی متفاوت است و تیم ملی هم این نگرش را به فوتبال ایران تزریق می‌کند.

داور پیشکسوت فوتبال در پایان در رابطه با قضاوت‌ داورهای بازی استقلال و تراکتور یا پرسپولیس و پیکان که داور در یک شرایط یکسان نسبت به بازیکن دو تیم قضاوت جداگانه‌ای داشت، گفت: من آن صحنه‌ها را ندیدم و فقط در فضای مجازی خواندم که کارشناسان چه گفتند. کارشناسان با چشم مسلح تصاویر را می‌بینند ولی با هم تضاد تشخیص دارند، یک داور در صدم ثانیه می‌بیند، تشخیص می‌دهد، تجزیه و تحلیل می‌کند، حکم می‌دهد و اجرا می‌کند، پس باید این مسئله را بگذاریم در اختیار داوری که در آن شرایط سخت، آن زمین و در آن موقعیت زمانی و مکانی قرار گرفته و این حق را برای آن داور قائل باشیم که نزدیک‌ترین فرد به لحاظ فنی و قضاوت در صحنه بوده و به تصمیمش احترام بگذاریم. چون خودم صحنه را ندیدم نمی توانم آنالیز کنم ولی صحبت‌های کارشناسان را خواندم. نباید یک کمیته و جامعه داوری را به خاطر یک یا دو تشخیص زیر سوال ببریم، داوران حب و بغض ندارند و براساس دیده‌ها، جای گیری و نوع تشخیص خود قضاوت می‌کنند.

نظر شما