علی اشکانی در گفتگو با خبرگزاری برنا:

فرنگی‌کاران نتیجه تاریخی کسب کردند/ جوانان فعلی تا دو المپیک دیگر می‌توانند مدال‌آوری کنند

۱۳۹۸/۰۸/۱۷ - ۰۸:۵۰:۲۱
کد خبر: ۹۲۱۱۹۰
فرنگی‌کاران نتیجه تاریخی کسب کردند/ جوانان فعلی تا دو المپیک دیگر می‌توانند مدال‌آوری کنند
سرمربی سابق تیم ملی کشتی فرنگی بزرگسالان ایران گفت: انتظارمان حضور تیم روی سکو بود اما قهرمانی نتیجه بسیار خوب و تاریخی برای کشتی فرنگی به شمار می‌رود.

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری برنا؛ علی اشکانی، سرمربی سابق تیم ملی کشتی فرنگی، پیرامون قهرمانی امیدهای ایران در مسابقات جهانی به خبرنگار برنا گفت: ابتدا جا دارد خدا را شاکر باشیم که تیم به این عنوان خوب دست پیدا کرد. با توجه به این وضعیت سخت مالی و فشارهای گوناگون مانند قرعه‌های سخت که متاسفانه برخی اوقات دستچین می‌شود، تیم ملی کشتی فرنگی موفق شد مقام بسیار خوب و تاریخی کسب کند و این هم حاصل تلاش یک تیم پشتیبانی و همت کادر فنی و خود بچه ها بود.

وی افزود: کشتی گیرانی که در این رقابت‌ها مدال گرفتند در سطح نوجوانان و جوانان پله پله بالا آمدند و چه بسا بازدهی فعلی را پیش از این نداشتند و آن زمان از ما انتقاداتی می‌شد که چرا این بچه‌ها در رده سنی نوجوانان قهرمان نشدند. قبل از اعزام می‌توانستیم روی سکو رفتن این تیم را پیش بینی کنیم اما قهرمانی به نظر من دستاورد بسیار خوبی برای این بچه‌ها بود.

دارنده مدال نقره جهان که پیش از این نیز سمت سرمربیگری تیم‌های ملی نوجوانان و جوانان را در کارنامه داشت و با برخی از ملی پوشان فعلی کار کرده بود در بخش دیگری از صحبت‌هایش اظهار داشت: امیدوارم همین روند فعلی برای این جوانان آینده دار با جدیت پیگیری شود و آنها بتوانند کم‌ کم به تیم ملی بزرگسالان تزریق بشوند و در آینده با شایستگی صاحب دوبنده تیم ملی شوند. من معتقدم حضور آقای سوریان کنار این تیم در این رقابت‌ها علاوه بر حضور نایب رئیس فدراسیون، به لحاظ روانی نیز به دلیل فنی بودن خودش و افتخاراتی که داشت، تاثیر بسیار مثبتی روی بچه‌ها گذاشت و همچنین تلاش‌های شبانه روزی آقای افشین بیابانگرد نتیجه داد، به ویژه در روز دوم که روز بسیار سختی بود و کسب سه مدال طلا برای تیم ملی اهمیت بالایی داشت.

اشکانی در ادامه در پاسخ به این سوال که نظرش پیرامون نتایج ملی پوشان ایران در مسابقات المپیک پیش رو چیست، عنوان کرد: به اعتقاد من ما جوانانی داریم که می توانند تا دو المپیک دیگر برای ما مدال آوری کنند. تمام کشورها و نه فقط ما بعد از المپیک ها پوست اندازی داریم. هر دو المپیک یعنی یک پروسه هشت ساله یک کشتی گیر می تواند در اوج باشد. الان قدرت‌هایی مثل روسیه و گرجستان در المپیک توکیو تیم حدودا قدرتمند و با تجربه ای دارند، اما تیم‌هایی مثل اوکراین و کوبا تغییر و تحول داشتند و نفرات اکثرا جوانی را به المپیک خواهند فرستاد. در حال حاضر بعد از المپیک 2016 برزیل تیم ملی ما یک پوست اندازی کاملی داشت. آن سال‌هایی که سرمربی تیم ملی بودم، تلاش کردیم از بین برترین نفرات نوجوان و جوان برای تیم‌های ملی بزرگسالان پشتوانه‌سازی کنیم و خیلی خوشحالم که این روند پشتوانه سازی پیگیری شود. بازیکنانی مانند دلیلی خانی و ناصرپور کشتی گیران بودند که در رده سنی نوجوانان نتوانستند به مدال در مسابقات بین المللی که با بنده اعزام شدند دست پیدا کنند. باعث افتخار است که این جوانان آنقدر پشتکار، استقامت و تلاش به خرج دادند تا بتوانند به همین مقام های بالا دست پیدا کنند به طور مثال برای میثم دل‌خانی واقعا خوشحال شدم. او در مسابقات آسیایی مقام پنجم را کسب کرد و بسیاری آن برهه این انتخاب را اشتباه می دانستند اما در این مسابقات در لحظات پایانی مدال طلا را به دست آورد و نشان داد که اشتباهی صورت نگرفته و اعتماد به جوانان می ‌تواند بازهم امیدبخش و آینده نگرانه باشد.

سرمربی سابق تیم ملی کشتی فرنگی درباره عدم حضور در فدراسیون فعلی، در حالی که مسئولان فدراسیون تاکید دارند در فدراسیون روی تمامی پیشکسوتان باز است و آیا او به نوعی دور از گود نشسته است، این گونه پاسخ داد: به هرحال کم و بیش در چند باشگاه فعالیت می کنم ضمن اینکه دوستانی که هم اکنون در فدراسیون کشتی هستند، افرادی از خانواده بزرگ همین رشته هستند که مشکلی هم میان وجود ندارد و بالعکس آقای دبیر از دوستان قدیمی و هم دوره ای های من بودند و خاطرات خوب زیادی با هم داریم و آنچه که مهم است نتیجه گرفتن تیم ها و پشتوانه سازی و داشتن برنامه‌ای مدون برای آینده کشتی است. بنده معتقدم آقای دبیر مدیری توانمند است و می‌تواند در فدراسیون اقدامات مثبتی داشته باشد. برای تک تک ملی پوشان ایران در رقابت های آینده به ویژه بازی‌های المپیک آرزوی موفقیت می‌کنم.

نظر شما