نوروزنامه ۹۹/ یادداشت نوروزی وزیر ورزش و جوانان؛

مرور سال قدیم و آرزو برای سال جدید/ درخشش جوانان، اقتدار ورزشکاران

۱۳۹۹/۰۱/۰۱ - ۰۶:۵۱:۰۴
کد خبر: ۹۷۹۵۰۵
مرور سال قدیم و آرزو برای سال جدید/ درخشش جوانان، اقتدار ورزشکاران
دکتر مسعود سلطانی فر - وزیر ورزش و جوانان

پایان سال قدیم و آغاز سال جدید، شاید فرصت مناسبی باشد تا به اعمال و رفتار و عملکردمان نگاهی بیاندازیم، آن را هم برای خودمان مرور و هم برای مردم تشریح کنیم تا همگان در مورد عملکرد ما قضاوت کنند. این مرور و بررسی هم می تواند مردم را در جریان دستاوردها قرار دهد و هم یک یادآوری برای ماست که بتوانیم در سال جدید اقداماتی که در سال قدیم انجام شده را در سال جدید ادامه دهیم و کارهای روی زمین مانده سال گذشته را سال آینده به سرانجام برسانیم.

سال 98 جوانان نقش مهم و بزرگی در عرصه های اجتماعی و ورزشی ایفا کردند، میزان مشارکت اجتماعی آنها افزایش قابل توجهی داشت تا جایی که تعداد سازمان های مردم نهاد جوانان در همین سال به سه هزار سمن رسید. جالب است بدانید در آغاز دولت تدبیر و امید تنها 50 سمن جوانان در کشور فعالیت می کردند و مردم از خدمات این مشارکت اجتماعی محروم بودند. کافی است به عملکرد سمن های جوانان در اتفاقات سالی که گذشت نگاه کنید تا متوجه شوید چقدر این مشارکت توانسته بار بزرگی از روی دوش مردم و کشور بردارد. در ماجرای سیل ابتدای سال که بیش از 25 استان کشور را در برگرفت و مردم را گرفتار کرد، سمن های جوانان در اقصا نقاط کشور پای کار آمدند و برای کاستن از مشکلات مردم همه توان خود را به کار گرفتند. آنها چه از نظر امدادرسانی، چه از بعد تامین مایحتاج روزانه مردم گرفتار در سیل، چه از حیث آموزش های بهداشتی برای سیل زدگان و چه از جایگاه اجرای برنامه های سرگرمی برای کودکان و نوجوانان سیل زده، پیشتاز بودند و اقدامات موثر و بزرگی انجام دادند تا جایی که تحسین همه مردم و مسوولان را برانگیختند. همین اقدامات در ابعادی دیگر در زلزله آذربایجان هم تکرار شد و سمن های جوانان همراه نیروهای امدادرسان بودند.

کرونا با همه نگرانی هایی که برای مردم عزیز ایجاد کرد اما جلوه های جدیدی از تاثیرات سازمان های مردم نهاد جوانان را به نمایش گذاشت. این جوانان با از خودگذشتگی و ایثار، شبانه و زمانی که مردم در استراحت بودند به ضدعفونی معابر عمومی و روزها به تولید و تامین و پخش مواد بهداشتی، اعم از مواد ضدعفونی و ماسک و دستکش پرداختند. اعضای سمن های جوانان برای مردمی که به توصیه مسوولان وزارت بهداشت در خانه مانده بودند هم برنامه داشتند و چندین سازمان مردم نهاد جوانان ما، برنامه های متنوعی برای سرگرمی مردم در سریعترین زمان ممکن تولید کردند.

عملکرد درخشان سمن های جوانان فقط معطوف به این موضوعات نبود بلکه آنها به دور از سیاست زدگی های مرسوم در طول یک سال گذشته در توسعه فناوری های نوین نقش بزرگی بر دوش گرفتند و در بحث ایجاد اشتغال و کارآفرینی عملکرد پرافتخار و قابل توجهی برجای گذاشتند و لازم می دانم از این فرزندان جوانم تقدیر و تشکر کنم.

سال 98 حوزه های دیگر جوانان هم عملکرد قابل اتکایی داشتند، در این یک سال یک میلیون جوان وام ازدواج گرفتند که با یک حساب سرانگشتی مبلغی کلان به حساب تازه عروس ها و تازه دامادان واریز شده است، همچنین مشاوره رایگان ازدواج رشد قابل قبولی پیدا کرد و توانست جای خود را در موضوع مهم ازدواج باز کند. خانه های جوان در سراسر کشور توسعه یافت و به محلی برای اندیشه، فکر، خلاقیت و ابتکار تبدیل شد.

ورزش کشور هم سال پرافتخاری را پشت سرگذاشت، سال 98 به لحاظ انجام رقابت های کسب سهمیه المپیک، سالی بسیار مهم و سرنوشت ساز بود به همین دلیل ورزشکاران، مربیان و فدراسیون های ورزشی همه هم و غم خود را صرف این موضوع کرده بودند و در نتیجه این تلاش ها ورزشکاران کشورمان موفق شدند 51 سهمیه المپیک را در سال 98 کسب کنند که در نوع خود افتخارآمیز است، در کنار همه ورزشکاران عزیزی که در ورزش های انفرادی با کسب سهمیه کام مردم را شیرین کردند، صعود دو تیم والیبال و بسکتبال به المپیک حلاوت خاصی داشت. ضمن اینکه انشاالله در ماه های آینده و پس از رفع خطر کرونا، ورزشکاران دیگرمان هم شانس کسب سهمیه و افزایش سهمیه ورزشکاران کشورمان دارند تا حضوری پرقدرت در المپیک 2020 توکیو داشته باشیم.

سال 98 همزمان با تحریم های ظالمانه علیه مردم عزیزمان، برخی ایادی آمریکا تلاش کردند با تحدید ورزش کشورمان، فشار اجتماعی و روانی مردم را افزایش دهند که دیپلماسی مناسب ورزش مانع این کار شد، تلاش های زیادی از سوی رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای منطقه صورت گرفت تا ورزش ایران در تعلیق و تحدید قرار گیرد ولی ما همه تلاش مان را برای جلوگیری از این اتفاقات به کار گرفتیم و توانستیم مانع این اقدامات سیاسی و غیرورشی شویم. در کنار فشارهای سیاسی در جریان رقابت های انتخابی المپیک، حتی شاهد دخالت سیاست در ورزش در حوزه فوتبال و لیگ قهرمانان آسیا بودیم و برخی کشورهای منطقه تلاش کردند با محروم کردن تیم های چهارگانه فوتبال کشورمان از میزبانی لیگ قهرمانان آسیا، شور و انرژی هواداران سرزمینمان را بگیریم. یک مقاومت قابل ستایش در کشور شکل گرفت و همه اهالی فوتبال اعم از باشگاه ها، فوتبالیست ها و پیشکسوتان  و مهمتر از همه هواداران فوتبال شرط حضور در این رقابت ها را میزبانی تیم های کشورمان دانستند. ما هم با ایمان به این ایستادگی ملی، فعالیت های دیپلماتیک ورزش را فعال کردیم. شخصا چندبار با رئیس کنفدراسیون فوتبال آسیا صحبت کردم و با تاکید بر حق میزبانی ایران خواستار جلوگیری از اقدامات سیاسی در کنفدراسیون فوتبال آسیا شدم ضمن اینکه در نامه ای مفصل تضمین امنیتی در مورد برگزاری این رقابت ها در ایران را ارائه کردم. یک تیم هم متشکل از معاون ورزشی قهرمانی وزارت ورزش و جوانان، سرپرست دبیرکلی فدراسیون فوتبال و مدیران باشگاه های ایرانی حاضر در لیگ قهرمانان آسیا به مالزی اعزام شدند و با دبیرکل کنفدراسیون آسیا مذاکره کردند و در نهایت موفق شدند میزبانی را به کشورمان برگردانند. نتیجه همراهی مقاومت و دیپلماسی در ورزش،  نه تنها جلوگیری از جریمه 11 میلیون دلاری تیم های باشگاهی کشورمان بود و از حقوق فوتبال ملی محافظت شد بلکه نشاط و شادابی ورزشی در کشور حفظ و با پیروزی های غرورآفرین دو باشگاه استقلال و شهرخودرو در مرحله حذفی، غرور ملی تقویت شد.

سال 98 کشور درگیر محدودیت های جدی مالی بود ولی پروژه های عمرانی روی زمین نماند. در این سال علیرغم تحریم ها و محدودیت ها، در همه استان های کشور پروژه های عمرانی به بهرداری رسید و هیچکدام از پروژه های ورزشی روی زمین نماند و بیش از 700 پروژه ورزشی در سراسر کشور به بهره برداری رسید. ضمن اینکه با توجه به اینکه سال 98، سال کسب سهمیه المپیک بود و فدراسیون های ورزشی برای اردوهای آمادگی نیاز به منابع مالی داشتند، حمایت های لازم از آنها انجام گرفت و همه مبالغ مورد توافق به آنها پرداخت شد.

ورزش همگانی کشور هم سال پر رونقی را سپری کرد و ضمن گسترش ورزش در محیط های شهری پروژه بزرگ مسابقات روستایی "خوشه چین" در همه روستاهای کشور برگزار شد و به مرحله کشوری رسید و در نهایت برندگان خود را شناخت. مسابقات خوشه چین قطعا یکی از اقدامات مهم وزارت ورزش و جوانان در عرصه سلامت جامعه روستایی است و تلاش شد اولین دوره آن با کمترین نقص برگزار شود. همچنین در این سال المپیاد استعدادهای برتر کشور در مقطع سنی 12 تا 15 سال برگزار شد که می تواند پایه های ورزش قهرمانی کشور را تقویت و آینده ورزش کشور را بیمه کند.

ورزش بانوان هم سال مهمی را پشت سرگذاشت، نگاه ویژه وزارت ورزش و جوانان به ورزش بانوان در سال 98 هم ادامه یافت و تلاش کردیم شرایطی همسان برای ورزشکاران مرد و زن فراهم کنیم که خوشبختانه در این زمینه گام های مهمی برداشته شد. همچنین در سالی که گذشت بانوان نه تنها با حضور در رقابت های سالنی همچون والیبال و بسکتبال توانستند بازی تیم های ملی کشورمان را از نزدیک تماشا کنند بلکه با همراهی و همکاری همه نهادهای ذیصلاح، حضور بانوان در رقابت های ملی فوتبال شکل رسمی به خود گرفت و پس از سه حضور آزمایشی در سال 97، اینبار در سال 98 با بلیت فروشی و اختصاص تعداد صندلی های بیشتری نسبت به قبل، زنان و دختران کشورمان بازی تیم ملی  مقابل کامبوج را از نزدیک تماشا کردند. این روندی است که ادامه خواهد داشت و در سال 99 نیز شاهد حضور بانوان تماشاگر در بازی های ملی خواهیم بود.

ورزش و جوانان کشورمان سال مهمی را پشت سرگذاشتند، اقدامات اصلاحی مهمی در حوزه مدیریتی افتاد، تلاش کردیم در مدیریت جوانگرایی کنیم و مدیران جوان را جایگزین مدیران بازنشسته و مدیران بازنشسته را در موقعیت مشورت قرار دهیم. در سال 99 این اقدامات اصلاحی ادامه خواهد یافت. سال پیش رو در ورزش سال مهمی است و انشاالله ورزشکاران کشورمان در رقابت های المپیک و پارالمپیک دل مردم را شاد خواهند کرد.

در پایان لازم می دانیم درود بفرستم به روان پاک شهید دلاور کشورمان، سپهبد سلیمانی و همرزمانش و گرامی بدارم یاد و خاطره پهلوان ارزشمند کشورمان، سیامند رحمان و همه درگذشتگان ورزش کشورمان را و همچنین سال را نو را به همه مردم به ویژه جوانان عزیز و ورزشکاران پرافتخار تبریک بگویم و آرزو کنم سال جدید سالی پر از موفقیت و افتخار برای کشورمان باشد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز