نوروزنامه۹۹/ شاهین ایزدیار در گفتگو با خبرگزاری برنا:

دوست داشتم آشپز می‌شدم/ کسب مدال تنها چیزی است که به من انگیزه می‌دهد/ هدفم موفقیت در توکیو است

۱۳۹۹/۰۱/۰۱ - ۰۸:۲۱:۱۰
کد خبر: ۹۷۹۵۵۳
دوست داشتم آشپز می‌شدم/ کسب مدال تنها چیزی است که به من انگیزه می‌دهد/ هدفم موفقیت در توکیو است
قهرمان پاراشنای ایران گفت: اگر ورزشکار نمی‌شدم و در عرصه ورزش قهرمانی فعالیت نمی‌کردم، قطعا آشپز می‌شدم و آشپزی را انتخاب می‌کردم.

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری برنا؛ شاهین ایزدیار معروف به پسر طلایی ایران عضو تیم‌ ملی شنای معلولان است که توانست در بازی‌های پاراآسیایی 2018 جاکارتا 6 مدال طلا و یک نقره کسب کند. ایزدیار تاکنون اولین و تنها فردی است که توانسته نماینده ایران در مسابقات پارالمپیک در رشته شنا باشد و به فینال مسابقات راه پیدا کند و در حال حاضر تنها هدف او کسب مدال در بازی‌های پارالمپیک 2020 توکیو است.

*چطور وارد رشته شنا شدید؟

من هم مانند تمام مردم برای آموزش دیدن در کلاس‌های عمومی ثبت نام کردم اما کم کم ادامه دادم و به اصرار پدر و مادرم شروع به تمرین کردم. پس از مدتی با پشتکار خودم به این رشته علاقه پیدا کردم و به صورت کاملا حرفه‌ای رشته شنا را ادامه دادم.

*سطح این رشته در ایران چطور است؟

سطح رشته پاراشنا در ایران بسیار ضعیف است، هم از لحاظ علمی و هم از نظر سخت‌افزاری بسیار شرایط نامناسب و غیراستانداردی داریم.

*در حرفه مربیگری هم فعالیت دارید؟

نه، چون در حال حاضر به صورت حرفه‌ای شنا می‌کنم و تمرینات سنگینی داریم، نمی‌توانم همزمان در عرصه مربیگری هم فعالیت داشته باشم.

*سال 1398 برای شما چطور گذشت؟

سال 98 بسیار بد گذشت و فکر نمی‌کنم برای هیچ ایرانی سال خوبی بوده باشد. در سال 98 اتفاقات و مشکلات بسیار زیادی در کشورمان به وجود آمد که برای همه مردم ناراحت‌کننده بود.

*اگر ورزشکار نمی‌شدید، در چه حرفه‌ای فعالیت می‌کردید؟

اگر ورزشکار نمی‌شدم و در عرصه ورزش قهرمانی فعالیت نمی‌کردم، قطعا آشپز می‌شدم و آشپزی را انتخاب می‌کردم چون این حرفه را خیلی دوست دارم.

*پس از دوران قهرمانی قصد دارید در چه زمینه‌ای فعالیت کنید؟

پس از پایان دوران قهرمانی و خداحافظی از ورزش حرفه‌ای خیلی دوست دارم در عرصه مربیگری فعالیت کنم و تجربه دورانم را در اختیاز جوانان و ورزشکاران دیگر قرار دهم تا بتوانند افتخارآفرینی کنند.

*درآمدی از ورزش قهرمانی دارید؟

اگر به مسابقات اعزام شویم و در آن رقابت‌ها موفق به کسب مدال شویم، مبلغی به عنوان پاداش به ما تعلق می‌گیرد. تنها درآمد ما از ورزش فقط از همین طریق است و درآمد دیگری از این راه ندارم.

*زیرساخت‌ها و پتانسیل‌های خوبی در کشور برای موفقیت در رشته پاراشنا داریم؟

پتانسیل‌های بسیار خوب و بااستعدادی در سطح کشور داریم، زیرساخت‌های ما اصلا مناسب نیست و به این رشته بها داده نمی‌شود که بخواهیم در آینده از این استعدادها و پتانسیل‌ها استفاده کنیم.

*کدام شهرهای ایران را برای زندگی بیشتر دوست دارید؟

شهرهای شمالی ایران را خیلی دوست دارم و فکر می‌کنم زندگی در این شهرها بسیار زیبا است. شهر مشهد را هم خیلی دوست دارم، البته شهر کرج را نیز دوست دارم چون پیش خانواده‌ام هستم.

*بهترین ورزشکار و قهرمان ایرانی از نظر شما کیست؟

ما ورزشکاران و قهرمانان بسیار خوبی داریم که هم از لحاظ پهلوانی و فروتنی اول هستند و هم از نظر قهرمانی عملکردهای بسیار درخشانی داشتند.

*الگو شما در رشته شنا کیست؟

الگو من در این رشته، مایکل فلپس شناگر آمریکایی است که موفق به کسب 8 مدال طلا فقط در یک المپیک شده و لقب بزرگ‌ترین قهرمان تاریه المپیک را از آن خود کرده است.

*چه هدفی در رشته دارید؟

خداراشکر تا به حال به تمام اهداف خود در ورزش قهرمانی رسیده‌ام، آخرین هدف من در ورزش قهرمانی کسب مدال در پارالمپیک است. امیدورام این اتفاق در المپیک 2020 توکیو برای من بیفتد و بتوانم یک مدال خوش‌رنگ برای کشورم به دست بیاورم.

*مردم نسبت به رشته شما چه دیدگاهی دارند و کسب مدال در بازی‌های آسیایی جاکارتا چه تاثیری در نگاه مردم نسبت به رشته شنا داشت؟

خداراشکر پس از کسب مدال در بازی‌های جاکارتا نگاه مردم هم نسبت به خودم و هم از آن مهم‌تر نسبت به رشته شنا بسیار مثبت شد و متوجه شدند که این رشته بسیار پر مدال است. حتی روی دیدگاه مسئولین نیز تاثیر گذاشت تا به این رشته بیشتر اهمیت دهند.

*در ناامیدی‌ها چه چیزی باعث امیدواری و انگیزه در شما می‌شود؟

کسب مدال در شرایطی که ناامید هستم، تنها چیزی است که به من انگیزه و قدرت می‌بخشد.

*اگر مدال طلای المپیک داشته باشید، آن را به چه کسی تقدیم می‌کنید؟

انشاالله اگر مدالی در پارالمپیک کسب کنم، آن را به پدر و مادرم قدیم خواهم کرد.

*در حال حاضر دغدغه اصلی شما در زندگی چیست؟

در شرایط کنونی دغدغه اصلی من و فکر می‌کنم تمام ورزشکاران رفتن کرونا از ایران و شروع دوباره تمرینات است. امیدوارم هرچه زودتر این ویروس در کشور ریشه‌کن شود تا بتوانیم دوباره تمریناتمان را به صورت مداوم و مستمر از سر بگیریم.

*در سال 99 چه آرزویی دارید؟

آرزو می‌کنم در سال 1399 بتوانم موفق به کسب مدال و سکو در پارالمپیک 2020 توکیو بشوم. این اتفاقی است که من را در سال جدید بسیار خوشحال می‌کند.

*چه آرزویی برای مردم ایران در سال 1399 دارید؟

امیدوارم سال 99 برعکس سال 98 برای تمام مردم ایران بسیار خوب باشد و همه مردم سالم، سلامت و خوشبخت کنار یکدیگر زندگی کنند.

نظر شما