نوروزنامه۹۹/ گزارش برنا از وضعیت سرخپوشان پایتخت در سال ۹۸؛

تداوم آقایی پرسپولیس در فوتبال ایران/ گذر دشوار سرخ‌پوشان از دوران پسا برانکو/ یحیی پروژه قهرمانی‌ها را تکمیل می‌کند

۱۳۹۹/۰۱/۰۸ - ۰۳:۴۹:۳۲
کد خبر: ۹۸۱۵۳۲
تداوم آقایی پرسپولیس در فوتبال ایران/ گذر دشوار سرخ‌پوشان از دوران پسا برانکو/ یحیی پروژه قهرمانی‌ها را تکمیل می‌کند
کمتر کسی در سال ۹۸ فکر می‌کرد پرسپولیس بتواند به روند خوب خود در سال‌های اخیر ادامه دهد و پس از برانکو همان نتایچ را بگیرد. پرسپولیس 61 امتیازی قهرمان لیگ هجدهم شد.

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری برنا؛ سال 1398 را باید سال تغییرات نیمکت‌ها در فوتبال ایران دانست. در میان تغییرات زیاد در تیم‌های بزرگ بی‌تردید باشگاه پرسپولیس با حضور سه سرمربی روی نیمکت رکوردی جهانی از خود به جا گذاشته است. چراکه تیم قهرمان لیگ و جام حذفی این میزان تغییر را در هیچ جای دنیا به خود نمی‌بیند. از مدیر گرفته تا بازیکن و البته سرمربی در پرسپولیس امسال رفت و آمد داشتند و هواداران یکی از پرطرفدارترین باشگاه‌های ایران و آسیا که حالا در فوتبال ایران یکه تازی می‌کند کم استرس نداشتند.

هت‌تریک قهرمانی و ادامه آرزوهای بزرگ

سپاهان نتوانست یک هفته مانده به پایان لیگ هجدهم از تساوی پرسپولیس در تهران استفاده کند و پرسپولیس موفق شد با برانکو تمامی رکورد‌ها را جابجا کند و برای سومین سال متوالی جام قهرمانی بر روی دستان سیدجلال بالا برود.  تیم‌های پرسپولیس و پارس جنوبی در هفته پایانی لیگ خلیج فارس در لیگ هجدهم که 26 اردیبهشت برگزارشد در جم به مصاف یکدیگر رفتند که در پایان این دیدار پرسپولیس موفق شد با یک گل حریف خود را شکست دهد و در جم جشن قهرمانی بگیرد.

دو جام در یک شب برای برانکو و سرخپوشان

در فینال جام حذفی سال 98 تیم‌های فوتبال پرسپولیس تهران و داماش گیلانیان که قرار بود از ساعت ۲۱ روز یکشنبه در ورزشگاه شهدای فولاد به مصاف هم بروند، به دلیل راه ندادن تماشاگران تیم داماش به ورزشگاه با حدود ۱۴۰ دقیقه تاخیر آغاز شد و در پایان با برتری یک بر صفر سرخپوشان به پایان رسید. علی علیپور در دقیقه (۲۲) برای پرسپولیس گل زد. با توجه به قهرمانی پرسپولیس در لیگ برتر و جام حذفی فصل ۹۸-۹۷ هیات رییسه یک قانون جدید در فوتبال ایران گذاشت و اعلام کرد مانند برخی کشورها کاپ سوپرجام را به تیم دبل کننده خواهیم داد و پرسپولیس با قهرمانی در حذفی دو جام را در یک شب به ویترین افتخاراتش اضافه کرد تا برانکو در سه سال 7 جام برای سرخ‌پوشان بدست بیاورد.

برانکو از پرسپولیس رفت

اگر از هر هوادار پرسپولیس در ابتدای 98 سوال می‌کردید امسال آیا تیم شما دچار تغییر سرمربی خواهد شد یا خیر بی‌تردید بسیاری می گفتند، تعییرات را برانکو صورت خواهد داد. اما چند هفته پس از هت‌تریک قهرمانی خبر رفتن برانکو مانند بمب در فوتبال ایران منفجر شد. بمبی که بعد از چند هفته با پیوستن او به باشگاه الاهلی عربستان به شکل دیگری منفجر شد و حالا همه منتظر بودند سرمربی جدید جانشین پروفسور محبوب شود.

شاید کمتر  کسی در سال ۹۸ فکر می‌کرد پرسپولیس بتواند به روند خوب خود در سال‌های اخیر ادامه دهد و پس از برانکو همان نتایچ را بگیرد. پرسپولیس 61 امتیازی قهرمان لیگ هجدهم شد. این سومین قهرمانی متوالی سرخپوشان در لیگ خلیج فارس بود. خوشحالی پرسپولیسی‌ها از هت‌تریک قهرمانی بسیار زیاد و البته همه اهالی فوتبال موفقیت‌های این تیم را مرهون حضور برانکو، حمایت هواداران و البته حفظ بازیکنان شاخص عنوان می‌کردند. صحبت‌های زیادی در مورد رفتن برانکو از پرسپولیس در بین دو فصل مطرح بود اما اگر بخواهیم خیلی مختصر در مورد رفتن برانکو از پرسپولیس صحبت کنیم باید بدانیم مرد محبوب سرخ‌ها در چند ماه پایانی هیچ مبلغی از پرسپولیس دریافت نکرده بود. نامه‌های برانکو برای پرسپولیس و ارائه لیست جهت لیگ نوزدهم نشان می‌داد پروفسور قصدی برای ترک پرسپولیس ندارد اما عدم پرداخت مطالبات او را به این سمت سوق داده بود. البته نمی‌توان موضوع پیشنهادهای اغواکننده برای سرمربی سابق تیم ملی ایران را نادیده گرفت، ضمن اینکه او در پایان رقابت‌های لیگ هجدهم و کسب سومین قهرمانی پیاپی وسایل خود را به صورت کامل از تهران به زاگرب فرستاده بود و در یک کلام دلیل رفتن برانکو پیشنهاد خوب خارجی و پول ندادن مدیران باشگاه بود.

دوران پسا برانکو

 به هر حال برانکو از پرسپولیس رفت و هواداران این رفتن را باور کردند. خبر حضور او بر روی نیمکت الاهلی عربستان در روز عید فطر روی خروجی خبرگزاری‌ها قرار گرفت. برخی افراد دراین مدت صحبت‌هایی را مطرح کردند که برانکو می‌دانست در لیگ نوزدهم نمی‌تواند با پرسپولیس نتیجه بگیرد و پرسپولیس را رها کرد و رفت و خود پروفسور نیز هر روز در مورد این مباحث حرف‌هایش را تکرار می‌کرد. حالا کار به جایی رسیده که برانکو از فیفا حکم گرفته است و انصاری‌فرد مدیرعامل وقت باشگاه نیز در این مدت چند نفر را به کرواسی فرستاد. اما همه آن‌ها دست خالی برگشتن چراکه خود آقایان هم می‌دانستند نمی‌توان ۵۰ درصد قرارداد را بخشید. برانکو برای پرسپولیس آنقدر بزرگ و محبوب شده بود که در سال ۹۸ و بعد از رفتن او برخی رسانه‌های قرمز از کلمات کلیدی مانند دوران پسا برانکو استفاده می‌کردند.

یک خرید و دو کامبک بین فصل

کنعانی‌زادگان در لیست برانکو حضور داشت مانند امیری و احمدزاده که بعد از عدم موفقیت در ترکیه و مجارستان ترجیح دادند به خانه قبلی برگردند. احمدزاده در این میان بیشتر روی نیمکت بود. تا حدی که مجبور شد نیم فصل برای بازی کردن از جمع سرخ‌پوشان جدا شود. خریدهای پرسپولیس در همین حدو اندازه بود و آنچه قدرت این تیم را زنده نگه داشت تمدید مهره‌های اصلی این تیم بود.

کالدرون آمد با برد دربی محبوب‌تر شد

 همه در انتظار معرفی سرمربی جدید بودند. مدیرعامل و اعضای هیئت مدیره باشگاه با افراد زیادی برای جانشینی برانکو مذاکره کردند. هر روز اسامی جدید و ارقام جدید در رسانه‌ها مطرح می‌شد. هواداران نیز نگران این بودند که پرسپولیس در دوران بعد از برانکو نتواند موفقیت‌های قبل را تکرار کند. گابریل کالدرون همبازی دیگو مارادونا اسطوره آرژانتینی به پرسپولیس آمد. مردی که سابقه بازی کردن در فینال جام جهانی را داشت و در فرانسه، سوئیس، عربستان، عمان، امارات و مربیگری کرده بود هدایت سرخپوشان پایتخت را برای لیگ نوزدهم عهده‌دار شد. او در اردوی ترکیه سروش رفیعی و شایان مصلح را در لیست مازاد گذاشت که بسیاری را متعجب کرد. به هر حال لیگ به صورت رسمی با بازی پرسپولیس و پارس جنوبی جم در تاریخ ۳۱ مرداد ۹۸ آغاز شد و نخستین بازی رسمی پرسپولیس با هدایت کالدرون با برد یک بر صفر سرخ‌پوشان به پایان رسید. دیداری که فصل آغازی برای درخشش رادوشوویچ بود. پرسپولیس کم‌کم با تغییراتی اندک نسبت به زمان برانکو جلو می‌رفت تا آخرین روز تابستان فرا رسید. بی‌تردید مهمترین خبر آخرین روز تابستان ۹۸ برتری پرسپولیس کالدرون مقابل استقلال استراماچونی بود. دیداری که یک گلزن جوان به نام مهدی عبدی به فوتبال ایران معرفی شد و حتی یک تیکه کلام گل بچه مدرسه‌ای و داستان‌های آن نیز شد حاشیه‌ای ماندگار. اما برد دربی توانست تاثیر خود در محبوب‌تر شدن کالدرون بین هواداران را درپی داشته باشد.

پرسپولیس با بردهای اقتصادی قهرمان نیم فصل شد

 اگرچه نسبت به زمان برانکو  اکثر هواداران معتقد بودند تیم شادابی گذشته را ندارد اما با درخشش انفرادی بازیکنانی مثل ترابی، نوراللهی و امیری در کنار خط دفاع منسجم با تاثیرگذاری بالا بردهای یک بر صفر تساوی‌های کمتری وجود داشت و جایش را به باخت داده بود، اما این پرسپولیس بیشتر از زمان برانکو برد کسب کرد. همه هواداران از این روند راضی بودند کم‌کم تنور لیگ داغ‌تر می‌شد و پرسپولیس بعد از هفته یازدهم که مقابل نفت مسجد سلیمان در آزادی تن به شکست داد دیگر نباخت. بازی تیم ملی امید در رقابت‌های انتخابی المپیک توکیو باعث شد رقابت‌های لیگ دچار وقفه شود و تکلیف قهرمان نیم فصل در هفته شانزدهم مشخص شود. یعنی نخستین بازی دور برگشت پرسپولیس در جم هم پارس‌جنوبی را برد و با دبل پیروزی مقابل این تیم به صورت رسمی قهرمان نیم‌ فصل مسابقات لیگ نوزدهم شد.

رفتن کالدرون، سوپراستار شدن رادو، نیمکت‌نشینی سیدجلال و بیرانوند

 در روزهایی که پرسپولیس آقایی خود را بر فوتبال ایران دیکته می‌کرد استقلال دچار تنش بزرگ با استراماچونی شده بود. بعد از جدایی استراماچونی، کالدرون هم که چند هفته منت پول نگرفتنش را گذاشته بود به تعطیلات نیم فصل رفت و البته هرگز برنگشت. کالدرون در جمع سرخ‌پوشان پایتخت موفق بود اما او با چند بازیکن محبوب از جمله سیدجلال، بیرانوند زاویه داشت. اگرچه سیدجلال حتی یکبار هم حاشیه نداشت و هرگز برخلاف مصلحت پرسپولیس حرفی نزد، اما بیرانوند تا این حد ساکت نبود. رادوشوویچ بعد از سه سال به یک سوپراستار تبدیل شد و هفت کلین شیت در دروازه پرسپولیس ثبت کرد. البته با توجه به نامزدی بیرانوند در انتخاب مرد سال آسیا برخی کلین شیت‌های رادو را هم حتی فدای این موضوع کردند. البته بشار رسن هم که کمی دیرتر به تیم اضافه شده بود در نقش یک نیمکت‌نشین ظاهر شد اما کمک توانایی خود را به مرد آرژانتینی دیکته کرد.

حضور دوباره گل‌محمدی روی نیمکت سرخپوشان

ماجرای جدایی کالدرون از پرسپولیس ابعاد مختلفی داشت. بی‌تردید تمام دلایل بازنگشتن کالدرون بازگو نشده است. انصاری‌فرد مدیرعامل وقت پرسپولیس در این‌باره گفت: بعد از پرداخت باقی مانده قسط بعد از جلسه بنده و هیات‌مدیره با مدیر برنامه‌های کالدرون نامه‌ای برای او ارسال شد که حاوی نکات‌ مهمی از جمله در نظر گرفتن‌ شرایط مالی ویژه برای او بود. اما کالدرون خواسته‌هایی مالی و غیرمالی مطرح کرد که برخی‌ از آنها بسیار عجیب، غیرقابل باور و بسیار فراتر از اخبار منتشره بود. پس از جدایی گابریل کالدرون از پرسپولیس، مدیران این باشگاه مذاکراتی را با گزینه‌های مختلف انجام دادند و در نهایت یحیی گل‌محمدی را به عنوان سرمربی جدید قرمزپوشان تهرانی معرفی کردند. گل‌محمدی که با باشگاه شهر خودرو قرارداد داشت، پس از چند دور مذاکره توافق شد که با پرداخت مبلغی به صورت قانونی قرارداد خود را فسخ کند تا مشکلی برای هدایت پرسپولیس‌ نداشته باشد.

خریدهای ناموفق خارجی

استوکس و اوساگونا پیش از این در فوتبال ایران بازی کرده بودند. البته برخی مخالف خرید استوکس بودند اما او با نظر انصاری فرد آمد و البته نشان داد مدیرعامل سابق پرسپولیس درباره او اشتباه فکر می کرد. اوساگونا هم نتوانست بازیکن تاثیرگذاری باشد و در 7 بازی نه گلی زد نا پاس گلی داد.

پرسپولیس همچنان در صدر جدول ماند

در حال حاضر  اختلاف ۱۰ امتیازی پرسپولیس با تیم دوم جدول نشان دهنده شرایط خوب تیم است. همه چیز مهیا است تا پرسپولیس چهارمین قهرمانی متوالی را جشن بگیرد.

 تغییرات مدیریتی و اشتباهات سلسله‌وار مدیران

باشگاه پرسپولیس در فاصله چند ماه سه اشتباه نابخشودنی در جذب بازیکن برای یک پست داشت و بابت اشتباهات مدیران خود میلیاردها تومان ضرر مالی کرد یا دچار مشکلات حقوقی و جدی شد.

ایرج عرب مدیریت قبلی باشگاه پرسپولیس بزرگترین اشتباه را زمانی مرتکب شد که اجازه داد ماریو بودیمیر بدون دریافت طلبش (قرارداد نیم فصلش که رقم 150 هزار دلار بود) ایران را ترک کند و خیلی راحت خواهان کل رقم قراردادش که نزدیک 500 هزار دلار بود، شود. مدیرعامل وقت پرسپولیس خیلی راحت می‌توانست دستمزد بودیمیر را بعد از یک نیم فصل پرداخت کرده و برای فسخ قرارداد سال دوم با او به توافق برسد اما خیلی بی‌اهمیت با این موضوع برخورد کرد تا فیفا در واکنش به شکایت بودیمیر پرسپولیس را محکوم به پرداخت کل مبلغ قرارداد بودیمیر کند.

ایرج عرب برای جانشینی بودیمیر اقدام به جذب جونیور براندئو برزیلی کردند. بازیکنی که به ادعای گابریل کالدرون گزینه نهم او بود. باشگاه پرسپولیس در این انتقال 250 هزار دلار دیگر ضرر کرد. اشتباهات سریالی مدیران باشگاه پرسپولیس در زمان محمدحسن انصاری‌فرد هم ادامه پیدا کرد. بعد از اینکه این باشگاه به طرز عجیبی کادرفنی خود را تغییر داد و با این کار ضرر چند میلیاردی دیگر به باشگاه وارد و پرونده‌های شکایتی از پرسپولیس را در فیفا بیشتر کرد، یک بازیکن خارجی دیگر هم بی‌دلیل جذب این باشگاه شد. صحبت از آنتونی استوکس است، بازیکنی که وقتی صحبت از حضورش در پرسپولیس شد افراد زیادی با مسئولان این باشگاه تماس گرفته و مسائل زیادی را راجع به این بازیکن مطرح کردند.

در کارنامه فوتبالی استوکس آنقدر مسائل حاشیه‌ای دیده می‌شد که کمتر باشگاهی در دنیا حاضر بود با این بازیکن ایرلندی حتی مذاکره کند اما مسئولان باشگاه پرسپولیس فقط 10 روز وقت گذاشتند که استوکس وارد دبی شده و با او مذاکره کنند. حتی پیش قرارداد او را هم زمانی پرداخت کردند که باشگاه اصلا شرایط مالی خوبی نداشت و همه بازیکنان و مربیان از وضعیت مالی خود گلایه داشتند.

یحیی گل‌محمدی هم اصراری به جذب استوکس نداشت و در نشست خبری بر این نکته تاکید کرد که پرداخت مطالبات بازیکنان واجب‌تر از جذب بازیکن خارجی است. استوکس نه تنها از نظر فنی باری از دوش پرسپولیس برنداشت بلکه بعد از چند هفته در سخت‌ترین و حساس‌ترین شرایط همراه سرخپوشان از دبی به ایران بازنگشت و بعد از چند روز خوشگذرانی در دبی به خاطر پرونده‌ای که در دادگاه اسکاتلند داشت هنگام بازگشت از دبی در فرودگاه لندن دستگیر شد.  این سرنوشت بازیکنی بود که بی‌دلیل و فقط برای چند ماه جذب شد و باز هم این باشگاه پرسپولیس بود که  به خاطر اشتباه مدیرانش از یک انتقال عجیب دیگر ضرر  دید.

مهم پرسپولیس است

بعد از رفتن انصاری‌فرد که به روشی غیر منتظره و عجیب در یک برنامه تلوزیونی استعفایش را اعلام کرد این سوال پیش می آید که او چرا از باشگاه رفت. شاید پاسخ این سوال را باید در چند کلمه اثبات کرد. انصاری فرد در این مدت چه میزان درآمد زایی برای باشگاه داشت؟ پرونده های شکایت از باشگاه پرسپولیس کمتر شد. چندین سفر بی سرانجام به کرواسی چه شد؟ چرا انصاری فرد به دلیل نبود یک نفر افتخار خدمت به باشگاه پرسپولیس را رد می‌کند و بعد هم می‌گوید نمی‌خواستند من جام قهرمانی را بالای سر ببرم. چرا انصاری فرد علی‌رغم مخالفت شدید هیات مدیره و البته عدم نیاز گل‌محمدی بازهم استوکس را به پرسپولیس آورد؟ پیروانی مدیر فنی بسیار خوب و کاربلدی است اما چرا او خلیل‌زاده را از تیم جدا کرد؟ بی‌تردید آنهایی که اخبار پرسپولیس را رصد می‌کنند جواب این سوالات را می‌دانند و نتیجه‌گیری بر عهده خوانندگان است.

 چطور می‌شود تیمی که مدام در زمین برنده می‌شود و قهرمانی برای هواداران میلیونی‌اش می‌آورد در داخل باشگاه مشکلات بزرگ دارد. مگر تیم‌های قهرمان نباید درآمدزایی داشته باشند پس چرا پرسپولیس که سال پیش تمام جام‌های اهدایی فوتبال ایران را کسب کرد بازهم  بدهی‌ میلیاردی دارد. هواداران منتظر هستند سال 99 پرسپولیس با کسب چهارمین قهرمانی پیاپی تمام رکوردهای فوتبال ایران را جابجا کنند. باید منتظر ماند وو دید بحران کرونا آیا می‌تواند پرسپولیس را در سال جدید تضعیف کند یا خیر؟ پرسپولیس جزو 4 تیم نهایی جام حذفی است و در آسیا نیز امکان کسب 12 امتیاز را دارد.

نظر شما