کنترل بیماری استرپتوکوکوزیس در مزارع پرورش ماهی چهارمحال وبختیاری

۱۳۹۵/۰۳/۲۹ - ۰۳:۴۸:۱۵
کد خبر: ۴۱۸۷۵۵
کنترل بیماری استرپتوکوکوزیس در مزارع پرورش ماهی چهارمحال وبختیاری
مدیرکل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری از کنترل بیماری استرپتوکوکوزیس در مزارع پرورش ماهی استان خبر داد.

به گزارش برنا از شهرکرد؛ عبدالمحمد نجاتی درباره نحوه کنترل این بیماری اعلام کرد:با اجرای طرح خشکاندن مزارع پرورش ماهی برای کنترل بیماری VHS در استان،بیماری استرپتوکوکوزیس نیز کنترل شد.

وی اظهار داشت: این بیماری در سال 1392 تمامی مزارع رودخانه ای که دمای آب آن ها به بالای 12 درجه سانتیگراد رسیده بود را درگیرکرده بود.

وی گفت: درسال های 93 و 94 این بیماری حدود 60 درصد کاهش یافته بود که این موضوع باعث شده تا میزان مصرف آنتی بیوتیک را به شدت کاهش یافت.

به گفته نجاتی، آنتی بیوتیک شیوع بیماری را مهار می کند اما باکتری را به طور کامل حذف نمی کند.

وی، واکسیناسیون را نقش بسیار مهمی در افزایش مقاومت ماهی، بهبود ضریب تبدیل غذایی و بهترین دما را برای واکسیناسیون 8 الی 10 درجه سانتیگراد برشمرد و گفت: ضدعفونی استخر 48 ساعت قبل از خرید بچه ماهی از موارد کاهش آلودگی است.

به گفته وی ،استرپتوکوکوزیس بیماری باکتریایی است که توسط باکتری های گرم مثبت استرپتوکوکوس اینایی ولاکتوکوکوس گارویه در ماهی ایجاد بیماری می کند.

وی گفت: بی اشتهایی، سستی و بی حال، بیرون زدگی چشم تیرگی رنگ بدن، کدورت یا خونریزی در چشم ها، خونریزی در قسمت های آبشش، شنای نامتعادل را از علایم بیماری عنوان کرد.

به گزارش برنا، هم اینک 429 مزرعه پرورش ماهی مجاز و 10 مزرعه تکثیر ماهی سردآبی در چهارمحال و بختیاری فعال است.

چهارمحال وبختیاری با تولید سالانه 19هزار تن ماهیان سردابی رتبه نخست تولید را در کشور داراست.

طی دو سال گذشته شیوع بیماری 'وی اچ اس' در مزارع پرورش ماهی استان حدود 70 درصد مزارع را متضرر کرد و منجر به کاهش تولید ماهی در این استان شد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز