کاکولی پزون در شب بیست و هفتم ماه رمضان

۱۴۰۲/۰۱/۲۹ - ۱۰:۳۴:۴۹
کد خبر: ۴۲۵۶۳۳
کاکولی پزون در شب بیست و هفتم ماه رمضان
«کاکولی پزون» یکی از سنت های قدیمی استان چهارمحال و بختیاری در شب های قدر و بویژه در شب بیست و هفتم ماه رمضان است.

به گزارش خبرگزاری برنا ؛  «کاکولی پزون» یا «کاکولی پزان» یکی از سنت های قدیمی چهارمحال و بختیاری است که در شب های قدر و بویژه در شب بیست و هفتم ماه مبارک رمضان در سراسر این استان انجام می شود.

در این شب، هر خانواده با توجه به بضاعت مالی، و با نیت برآورده شدن حاجت و استجابت دعا، به پخت و نذر کاکولی پرداخته و این نذر را هنگام افطار در بین مردم روزه دار و همچنین احیاء کنندگان شب قدر توزیع می کنند.

زنان فامیل، بیشتر به صورت همیار گروهی کاکولی می پزند.

کاکولی نوعی نان است که خمیرش از شیر، آرد و خشکبار (گردو، کشمش و بادام) تهیه شده و بر روی این نان، زرده تخم مرغ، گل رنگ، زعفران و زیره افزوده و آن را در تنور می پزند.

در شهرکرد (مرکز استان) افرادی که کاکولی پخته اند آن ها را در صحن مطهر امام زادگان حلیمه و حکیمه خاتون (س) بین زائران، رهگذران و نمازگزاران روزه دار پخش می کنند.

کاکولی پزون در شب بیست و هفتم ماه رمضانیکی از دلایل پخت و توزیع کاکولی در شب 27 ماه مبارک رمضان این است که اولاً‍ جزء شب های قدر و شب نزول قرآن بوده و اطعام و توزیع نذورات بین روزه داران و نیازمندان دارای فضیلت می باشد و دیگر به شکرانه اینکه خانواده ها به خوبی و سلامتی این ماه مبارک را با عبادت و رضای حق به پایان رسانیده اند، چون ماه روزه رو به پایان است.

گفتنی است: در گوشه و کنار ایران اسلامی، آداب و رسوم خاص و متفاوتی برای مناسبت های مختلف سال نظیر ماه مبارک رمضان وجود دارد که هر کدام از این آیین ها و آداب و رسوم، برخاسته از فرهنگ عامه یا فولکلور و اعتقادات مردمان آن مناطق است.

در استان چهارمحال و بختیاری هم این آداب و رسوم ویژه همواره وجود داشته و چون ریشه در فرهنگ غنی و اصیل اسلامی دارد نه تنها در گذر زمان دچار خللی نشده، بلکه روز به روز بر عظمت آن افزوده شده و مردم با شوق هر چه تمام به آن ها توجه دارند.

در این میان، آداب و سنت های ماه مبارک رمضان، یکی از مصادیق فرهنگ عامه مردم مؤمن این دیار است که با غنای ویژه و ریشه های عمیق مذهبی، مورد توجه همگان قرار دارد.

نظر شما