معاون استاندار چهارمحال و بختیاری:

طرح تفکیک زباله از مبدأ در روستاهای استان انجام شود

۱۳۹۵/۰۴/۲۳ - ۰۲:۲۸:۵۶
کد خبر: ۴۳۰۲۲۷
طرح تفکیک زباله از مبدأ در روستاهای استان انجام شود
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار چهارمحال و بختیاری گفت: دهیاران نسبت به انجام طرح تفکیک زباله در روستاها اهتمام بیشتری داشته باشند.

به گزارش برنا از شهرکرد ؛  گودرز امیری اظهار کرد: دهیاران چهارمحال و بختیاری باید برای توسعه روستاها و تحقق خواسته‌های مردم مطالبه‌گری داشته باشند چراکه مطالبه‌گری منجر به توجه بیشتر به آن‌ها می‌شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار چهارمحال و بختیاری با تأکید بر رعایت ضوابط و مقررات سازمان نظام‌مهندسی ساختمان در ساخت‌و سازهای روستایی بیان کرد: اساس ساخت و سازها باید بر اساس اصول مهندسی باشد تا پایداری ساختمان‌ها در برابر حوادثی مانند زلزله افزایش یابد از همین رو لازم است طرح‌های ساختمانی توسط مهندسین سازمان نظام‌مهندسی تهیه و اجرا شوند.

این مسؤول در خصوص واگذاری اراضی ملی به مردم، بیان کرد: شاید روش‌هایی که برای این هدف مدنظر دهیاران و روستانشینان است عملی نباشد ولی کشت درختان مثمر در اراضی شیب‌دار یکی از این راه‌ها است که منجر به کسب درآمد برای روستاییان نیز می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: امسال کشت درختان مثمر و گیاهان دارویی در 7 هزار و 100 هکتار از اراضی چهارمحال و بختیاری در برنامه سازمان جهاد کشاورزی این استان قرار دارد و مردم می‌توانند از این فرصت استفاده کنند و به کشت گیاهان دارویی و درختان مثمر بپردازند.

امیری با اشاره به اینکه نهال درخت و بذر گیاهان دارویی به صورت رایگان در اختیار متقاضیان این کار قرار می‌گیرد، تصریح کرد: به ازای هر هکتار کشت درختان مثمر 200 میلیون ریال و برای هر هکتار کشت گیاهان دارویی 100 میلیون ریال تسهیلات قرض‌الحسنه در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد.

این مسؤول ادامه داد: کشت گیاهان دارویی و گل محمدی به منظور تهیه اسانس و صادر نمودن آن به خارج از کشور بسیار درآمدزا است از همین رو باید فرهنگ‌سازی لازم در این زمینه توسط مسؤولان انجام شود.

وی به اجرایی شدن طرح تفکیک زباله از مبدأ به صورت پایلوت در برخی از روستاهای چهارمحال و بختیاری اشاره و گفت: با توجه به اینکه نیمی از زباله‌های تولید شده در روستاها خشک و انجام طرح تفکیک زباله نیز کاری درآمدزا است دهیارانی که توان انجام این طرح را دارند می‌توانند این کار را در روستاهای خود شروع کنند و در پایان نیز مقداری از هزینه به آن‌ها پرداخت می‌شود.

این مسؤول با اشاره به اجرای شبکه جمع‌آوری فاضلاب در روستاها، خاطرنشان کرد: هر روستایی که اجرای شبکه آب و فاضلاب را با مشارکت مردم متعهد شود، هزینه تصفیه‌خانه آن را تقبل می‌کنیم.

امیری با بیان اینکه توسعه صنایع دستی در روستاها گامی برای خوداشتغالی و درآمدزایی است، ادامه داد: اگر خانواده‌ای مصالح مورد نیاز برای یکی از رشته‌های صنایع دستی را تهیه کند تضمین خرید کالا از آن خانواده را می‌دهیم و اگر خانواده قادر به تهیه مصالح مورد نیاز کار خود نباشد با در اختیار قرار دادن مصالح به آن‌ها در ازای کار انجام شده دستمزد پرداخت می‌شود.

وی پرداخت یارانه را بدترین روش توانمندسازی فقرا دانست و تأکید کرد: اولین تأثیر پرداخت یارانه افزایش تورم و اثر بعدی آن افزایش افراد زیر خط فقر در جامعه است از همین رو باید به دنبال یک منبع درآمد پایدار برای مردم بود تا توانمندی و خدمات‌رسانی به آن‌ها افزایش پیدا کند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز