آیا واقعا امکان ابتلای مجدد برای دریافت کنندگان واکسن کرونا وجود دارد؟

۱۴۰۰/۰۲/۲۶ - ۲۲:۰۰:۳۸
کد خبر: ۱۱۷۹۶۴۸
رئیس مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت کردستان گفت: کسانی که واکسن کرونا دریافت کرده‌اند امکان ابتلای مجدد به این ویروس در آنان وجود دارد.

به گزارش برنا؛ قباد مرادی در خصوص واکسن کرونا گفت: دستیابی به این واکسن در کمتر از یک سال بعد از شیوع پاندمی در دنیا موفقیتی بی‌نظیر برای بشر بود؛ در خصوص هیچکدام از بیماری‌های دیگر این امکان هیچ وقت به این سرعت امکان‌پذیر نبوده است و در برخی بیماری‌های دیگر کمترین زمان تلاش تا دستیابی به واکسن پنج سال بوده است.

وی با بیان اینکه همچنان افراد واکسینه شده در برابر کرونا باید پروتکل‌های بهداشتی را رعایت و از تماس نزدیک با افراد دیگر اجتناب کنند، افزود: افراد واکسینه شده در مقابل بیماری کووید-۱۹ همچنان می‌توانند ناقل ویروس باشند.

رئیس مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت کردستان بیان کرد: در حقیقت، اکثر واکسن‌ها حتی اگر بتوانند از بروز علائم بیماری جلوگیری کنند ولی قادر به ایجاد محافظت کامل در برابر ابتلای به ویروس نیستند در نتیجه، افراد واکسینه شده می‌توانند ناآگاهانه ناقل عوامل بیماری‌زا و سرایت دهنده آن باشند و حتی گاهی آغازگر یک همه‌گیری تازه باشند.

دکتر مرادی با بیان اینکه تهیه و تولید واکسن کار ساده‌ای نیست، ذکر کرد: همانطور که برای اچ‌آی‌وی بعد از حدود ۴۰ سال هنوز این امکان میسر نشده است اما در زمینه کووید-۱۹ تاکنون و بعد از یک سال و نیم از پیدایش بیماری در دنیا نزدیک به  ۲۰۰ پروژه واکسن در دست اقدام است که حدود ۱۰ نوع از این واکسن‌ها مجوز مصرف گرفته‌اند که این موفقیتی عظیم برای بشر است.

به گفته این مقام مسئول، یافته‌های موجود نشان می‌دهد کسانی که واکسن استفاده کرده‌اند کمتر به بیماری مبتلا می‌شوند و اگر هم مبتلا شوند به شکل خفیفی درگیر خواهند شد و به ندرت به اشکال شدید بیماری در کوتاه مدت مبتلا می‌شوند.

مرادی تصریح کرد: اگر چه هنوز در خصوص زمان ماندگاری آنتی بادی تولید شده در اثر ابتلا و یا واکسیناسیون با قطعیت چیزی نمی‌توان گفت، با این حال اگر نزدیک به ۷۰ درصد مردم واکسینه شوند، انتظار پیک جدید و یا پیک‌هایی با ابتلا و بستری و مرگ و میر بالا وجود ندارد.

وی با بیان اینکه کسانی که واکسن کرونا دریافت کرده‌اند امکان ابتلای مجدد به این ویروس در آنان وجود دارد، گفت: در تعداد کمی امکان ابتلای مجدد وجود دارد، هر واکسنی یک میزان کارایی دارد به این معنی که اگر ۱۰۰ نفر واکسینه شوند، چند درصدشان در مواجهه با ویروس کرونا امکان ابتلا به بیماری دارند، برای تعدادی از واکسن‌های کرونا این عدد بالای ۹۰ درصد گزارش شده است و در اغلب واکسن ها که مجوز مصرف اضطراری گرفته‌اند، این میزان بالای ۶۰ درصد اعلام شده  است.

رئیس مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت کردستان خاطرنشان کرد: بر اساس شواهد موجود بعد از واکسیناسیون جوامع، میزان کارایی اغلب واکسن‌ها به مقدار گزارش شده نزدیک است حتی کسانی که بعد از دریافت واکسن به کرونا مبتلا می‌شوند اغلب فرم خفیف ابتلا به بیماری را می‌گیرند.

دکتر مرادی با اشاره به اینکه منفعت مصرف این واکسن‌ها برای افراد و جوامع، بیشتر از خطرات احتمالی آن است و به نظر می‌رسد با این نظارتی که روی واکسن‌ها می‌شود، اگر واکسنی موجب عارضه و مشکل جدی شود، حتماً ادامه مصرف آن منع خواهد شد، یادآور شد: سازمان‌های نظارتی در دنیا با دقت در حال کاووش و رصد عوارض واکسن هستند.

نظر شما