مدیرکل ثبت احوال استان کرمان:

ولادت در کرمان ۱۱ درصد کاهش یافت/امیرعلی و فاطمه محبوب‌ترین نام در بین کرمانی‌ها

۱۳۹۹/۰۳/۰۱ - ۱۲:۵۴:۲۵
کد خبر: ۱۰۰۵۴۱۷
ولادت در کرمان ۱۱ درصد کاهش یافت/امیرعلی و فاطمه محبوب‌ترین نام در بین کرمانی‌ها
مدیرکل ثبت احوال استان کرمان با اشاره به کاهش میزان ولادت‌ها در استان، گفت: «در سال گذشته ۴۷ هزار و ۱۹۰ ولادت در استان ثبت شد که ۱۱ درصد کاهش داشته است».

به گزارش خبرگزاری برنا از کرمان؛ محمد قاسمی در جلسه مشترک شورای راهبردی جمعیت و هماهنگی ثبت احوال استان کرمان با بیان این‌که جمعیت استان کرمان در پایان سال ۹۸ به سه میلیون و ۲۸۸ هزار نفر رسیده، اظهار کرد: «۳۵ هزار نفر در سال ۹۸ به جمعیت استان کرمان اضافه شده است».

وی با بیان این‌که در سال گذشته ۴۷ هزار و ۱۹۰ ولادت در استان ثبت شد که ۱۱ درصد کاهش داشته است و ۱۳ هزار واقعه فوت در سال ۹۸ داشتیم افزود: «۱٫۱ درصد نرخ رشد جمعیتی استان کرمان است».

مدیرکل ثبت احوال استان کرمان با بیان این‌که جمعیت بالای ۶۵ سال استان پنج درصد کل جمعیت استان را شامل می‌شود گفت: «استان کرمان بعد از استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان، کهکیلوئیه و بویراحمد، قم، گلستان و بوشهر هفتمین استان جوان کشور است».

وی با بیان این‌که در پنجره‌ی جمعیتی قرار داریم که اکثر جمعیت استان در سن فعالیت هستند، ادامه داد: «سن فعالیت سن ۱۵ تا ۶۴ سال است که ۶۸ درصد جمعیت ما را شامل می‌شود که می‌توانند به اقتصاد ما کمک کنند».

قاسمی افزود: «فراوانی نام‌گذاری پسران در استان کرمان امیرعلی، علی، ابوالفضل، امیرحسین و حسین بوده و نام‌های فاطمه، حلما، فاطمه‌زهرا، زهرا و رقیه بیشترین نامی است که بر دختران کرمانی گذاشته شده است».

وی با بیان این‌که بالغ بر دو میلیون و ۱۱۹ هزار نفر در استان مشمول دریافت کارت ملی هستند که از این تعداد یک میلیون و ۴۷۶ هزار نفر ثبت‌نام کردند گفت: «نیاز است که علل فوت توسط پزشکی قانونی به‌صورت کامل در اختیار ثبت احوال گذاشته شده تا در سیستم ثبت شود».

مدیرکل ثبت احوال استان کرمان بیان کرد: «درخواست داریم که نیروی ثبت احوال در پزشکی قانونی مستقر شده و بلافاصله فوت افراد ثبت شود و این مسئله از مراجعه‌ی مردم نیز جلوگیری می‌کند».

وی با بیان این‌که نیاز است شهرداری‌ها و دهیاری‌ها آرامستان‌ها را محصور کنند و متولی داشته باشند گفت: «در بسیاری از نقاط استان آرامستان‌ها محصور نیست و حتی متولی هم ندارند».

قاسمی با بیان این‌که ۵۰ درصد شناسنامه‌های استان کرمان تعویض شده و مکانیزه است افزود: «۲۰ دفتر پیشخوان در سطح شهر کرمان و استان خدمات ثبت احوال را انجام می‌دهند».

وی با بیان این‌که جمعیت یکی از شاخصه‌های اصلی پیشرفت هر جامعه‌ای است و در حال حاضر جمعیت جوان کشور در اکثریت است گفت: «افزایش جمعیت استان مورد توجه است و باید زیرساخت‌های لازم برای افزایش جمعیت در نظر گرفته شود».

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز