۳۵۰‍ مورد زنده گیری مار در شهر کرمان

۱۳۹۹/۰۴/۰۸ - ۰۷:۳۲:۴۸
کد خبر: ۱۰۲۱۱۵۲
۳۵۰‍ مورد زنده گیری مار در شهر کرمان
مدیر عامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کرمان از انجام ۳۵۰ مورد زنده گیری انواع مار طی سه ماه ابتدای سال جاری در شهر کرمان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری برنا از کرمان؛ رضا میرزایی ضمن اعلام این خبر گفت: با توجه به اینکه در سه ماه ابتدای سال جاری ۳۵۰ مورد زنده گیری انواع مار‌ها در منازل شهروندان و محیط شهری به وسیله آتش نشانان شهر کرمان انجام گرفته است لازم است شهروندان در خصوص نحوه محافظت از خود در برابر مار‌ها و همچنین اقدامات اولیه در مقابل مار گزیدگی را بدانند.

او با تاکید بر لزوم آشنایی شهروندان با انواع مار‌ها افزود: مار‌های سمی دارای سر مثلثی بزرگتر از عرض بدن، مردمک چشم بیضی شکل و فرو رفتگی در بین دو چشم هستند، در مار‌های سمی دندان‌های نیش از سایر دندان‌ها بزرگتر و به خوبی قابل تشخیص است، آن‌ها دارای دم کوتاه و معمولا پوستی رنگین و پر از خط و خال هستند.

میرزایی بیان داشت: مار‌های غیر سمی داری سر گرد یا بیضی هستند و از قسمت میانی بدن تا دم باریک می‌شوند و مار‌های نیمه سمی همه مشخصات مار‌های غیر سمی را دارند و تنها تفاوت آن‌ها با مار غیر سمی دم متوسط شان است که کوتاه‌تر از مار‌های غیر سمی و بلندتر از مار‌های سمی است.

او تصریح کرد: شهروندان توجه داشته باشن اگر در طبیعت چادر زده اند، درب آن بسته باشد، همچنین شیشه و در‌های اتومبیل را باز نگذارند.

میرزایی گفت: با توجه به بارش‌های اخیر و رویش علف‌های بسیار در طبیعت از تردد غیر ایمن در مکان‌هایی که فاقد دید کافی و یا دارای گل و گیاه فراوان هستند پرهیز شود و شهروندان برای کوه نوردی و پیاده روی در طبیعت از کفشهای ساقه بلند مانند چکمه و پوتین استفاده کنند.

مدیر عامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهر کرمان با اشاره به اینکه هر مار گزیدگی را باید جدی گرفت و سمی تلقی کرد افزود: چنانچه شخصی دچار مار گزیدگی شد از شکافتن و مکیدن محل گزش یا تزریق مواد شیمیایی و دارویی در محل گزش خودداری شود.

او همچنین بر لزوم پرهیز از قرار دادن کیسه یخ در محل گزش تاکید و بیان کرد: در صورت مار گزیدگی ابتدا باید سعی در آرامش بیمار شود و ضمن بی حرکت نگه داشتن عضو دچار مار گزیدگی آن ناحیه از بدن در سطح پایین‌تر از قلب نگه داشته شود.

میرزایی تصریح کرد: باید نسبت به دور کردن بیمار از محل آسیب و انتقال او در سریعترین زمان به نزدیکترین مرکز درمانی مناسب حتی در غیاب علائم مار گزیدگی اقدام شود.

او از شهروندان خواست: در صورت رویت مار در منزل و محیط اقامت از برخورد تهاجمی با مار پرهیز کنند و با حفظ خونسردی با شماره ۱۲۵ سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی تماس بگیرند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز