رئیس اتاق بازرگانی کرمان:

سازمان توسعه تجارت در ایجاد محدودیت های صادراتی پیشتاز شده است

۱۳۹۹/۰۷/۰۶ - ۱۰:۲۹:۴۵
کد خبر: ۱۰۶۴۶۵۷
سازمان توسعه تجارت در ایجاد محدودیت های صادراتی پیشتاز شده است
رئیس اتاق بازرگانی کرمان با اشاره به اینکه کارت بازرگانی تعدادی از صادرکنندگان در 31 شهریورماه گذشته تعلیق و در واقع منافذ صادراتی کشور بسته شده، گفت: سازمان توسعه تجارت ایران که باید متولی امر صادرات و حامی صادرکنندگان باشد، در ایجاد محدودیت های صادراتی پیشتاز شده است.

به گزارش خبرگزاری برنا از کرمان؛ سیدمهدی طبیب زاده در همایش گرامیداشت روز صنعت و معدن و تجلیل از صنعتگران و معدنکاران برتر استان با حضور استاندار کرمان، روسای کمیسیون های اقتصاد و صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی و رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران، افزود: اعطای تسهیلات صادراتی در سال جاری از طریق سامانه سپیدار صورت می گیرد که به دلیل آماده نبودن زیرساخت های لازم در این سامانه، صادرکنندگان نمی توانند تسهیلات دریافت کنند به طوری که در یکی از بانک ها از اسفند 98 تاکنون حتی یک پرونده از سامانه سپیدار به بانک ارجاع داده نشده است.

وی ادامه داد: از سوی دیگر بانک مرکزی اخیرا اعلام کرده هیچ بانکی حق ندارد به صادرکنندگانی که 100 درصد تعهد ارزی خود را رفع نکرده باشند، تسهیلات صادراتی بدهند که این به معنای توقف در صادرات است و این پرسش مطرح می شود که آیا این رفتار کمک به صادرات و صادرکننده و بازگشت ارز به کشور است؟ طبیب زاده، در خصوص تمدید کارت های بازرگانی بیان کرد: سامانه جامع تجارت بدون آمادگی در زیرساخت ها، برای تمدید کارت ها در نظر گرفته شده در حالی که حتی اگر صادرکننده برود و تعهد ارزی خود را کامل انجام دهد به دلیل مشکلات این سامانه باز هم نمی تواند کارت خود را تمدید کند.

رئیس اتاق کرمان، با اشاره به اینکه با تعلیق کارت های بازرگانی، صادرکنندگان رسمی، معتبر و کسانی که همیشه ارز را وارد کشور می کردند، نمی توانند صادرات داشته باشند، اظهار کرد: در چنین وضعیتی محصول صادراتی استان کرمان صادر نمی شود که مشکلات اقتصادی و اجتماعی در پی خواهد داشت و همچنین اگر صادرات نباشد تولید هم شکل نمی گیرد. وی از صنعتگران و معدنکاران استان کرمان که با وجود همه مشکلات و گرفتاری ها چراغ تولید را روشن نگه داشته اند، قدردانی کرد و گفت: سرپا ماندن تولید نه از تدبیر مسئولان تولید بلکه از روی دلسوزی، دلبستگی و علاقه فعالان این حوزه است که امیدواریم شرایط را برای آنها تسهیل کنند.

طبیب زاده، به برخی مشکلات در حوزه معدن اشاره و تصریح کرد: شورای معادن استان کرمان فاقد برخی اختیارات برای حل مشکلات بخش خصوصی است و امیدواریم اختیاراتی به این شورا داده شود که قرار نباشد برای کوچکترین مسئله ای به شورای عالی کشور مراجعه کنند. وی با تاکید بر حمایت از تولید در ستاد رفع موانع تولید ادامه داد: در نهادهای شبه قضایی نمایندگان بخش خصوصی برای دفاع از حقوق حقه بخش خصوصی ترس از برخورد دستگاه های نظارتی دارند که امیدواریم هماهنگی لازم صورت گیرد تا این نمایندگان با خیالی آسوده از بخش خصوصی دفاع کنند. رئیس اتاق کرمان ضمن طرح این پرسش خطاب به مسئولان و نمایندگان مجلس که کدام یک از قوانین را متناسب با شرایط فعلی کشور اصلاح کرده‌اید؟ بیان کرد: اتاق کرمان پیشنهاد تهیه لایحه قانون "اداره بنگاه ها در شرایط خاص" را اعلام کرده و در این زمینه به بررسی قوانین و مطالعه شرایط کسب و کار پرداخته و خواهد پرداخت.

نظر شما