رئیس سازمان جهاد کشاورزی کرمان:

فرسودگی ماشین‌آلات کشاورزی راندمان تولید را کاهش داده است

۱۳۹۹/۰۷/۱۴ - ۰۸:۴۱:۴۷
کد خبر: ۱۰۶۸۷۲۶
فرسودگی ماشین‌آلات کشاورزی راندمان تولید را کاهش داده است
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان گفت: ناوگان ماشین‌آلات کشاورزی استان کرمان به‌شدت فرسوده است و این امر راندمان تولید را خیلی پایین می‌آورد.

به گزارش خبرگزاری برنا از کرمان؛ عباس سعیدی در نشست با مجمع نمایندگان استان کرمان با بیان این‌که کرمان دومین استان عشایری کشور با ۱۱۰ هزار نفر جمعیت عشایری است، افزود: «پنج درصد از اراضی استان کرمان، اراضی کشاورزی است و ۳۳ درصد بیابان‌های کشور نیز در استان کرمان قرار دارد».

وی بیان کرد: «شش‌ونیم میلیون تن تولیدات محصولات کشاورزی استان کرمان است که ارزش کل محصولات بیش از ۴۵ هزار میلیارد تومان است».

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان با اشاره به این‌که ۳۳ درصد جمعیت استان در بخش کشاورزی شاغل هستند، افزود: «بیش از ۳۰۰ هزار نفر در این بخش مشغول به کار هستند و ما رتبه‌ی اول کشور را در تولید پسته، خرما، کنجد و ... داریم».

وی اظهار کرد: «در بخش کشاورزی استان محصولات کم‌بازده و آب‌بَر داریم که برنامه‌ریزی کردیم سطح زیرکشت این محصولات کاهش و میزان محصولات دارای ارزش اقتصادی و کم‌آب افزایش یابد که کار آسانی نیست و زمان‌بَر است و نیاز به زیرساخت‌هایی دارد».

سعیدی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در بخش کشاورزی گفت: «کشت‌های گلخانه‌ای از ۶۰ هکتار در سال ۹۲ به ۲۵۸ هکتار افزایش یافته اما یکی از مشکلات در این زمینه پرداخت تسهیلات بانکی است».

وی بیان کرد: «سیستم نوین آبیاری تا پایان سال ۹۲، ۴۳ هزار هکتار بود که به ۹۰ هزار و ۵۰۰ هکتار رسیده و محدودیتی در پرداخت تسهیلات این بخش نداریم اما مشکل، خرده‌مالکان هستند».

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان با بیان این‌که در تولید بذر در استان خودکفا هستیم، گفت: «ارتقاء راندمان تولید در محصولات اساسی و استراتژیک محقق شده و تولید گندم از سه تن در هکتار به ۴.۸ تن رسیده است».

وی با اشاره به افزایش ضریب مکانیزاسیون در بخش کشاورزی از ۰.۹ درصد به ۱.۶ درصد افزود: «در حال حاضر تقاضا بالاست اما تراکتور نیست به طوری که هزار نفر متقاضی تراکتور در استان کرمان داریم که برخی واجد شرایط نیستند اما بیش از نیمی از این عدد متقاضی واقعی است».

سعیدی بیان کرد: «ناوگان ماشین‌آلات کشاورزی استان کرمان به‌شدت فرسوده است و این امر راندمان تولید را خیلی پایین می‌آورد».

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان با اشاره به اجرای طرح‌های کنترل آفات گفت: «آفات زنجره‌ی خرما، کرم خراط، مگس مدیترانه‌ای و ملخ صحرایی از مشکلات بخش کشاورزی استان کرمان است و در مبارزه با آفات اعتبارات بسیار جزئی استانی داریم که جوابگو نبوده و نیازمند اعتبار هستیم».

وی با اشاره به ساماندهی فروشندگی‌های سموم کشاورزی و پروانه‌دار شدن این واحدها اظهار کرد: «در سم و کود قیمت‌ها به‌شدت افزایش پیدا کرده و موجب نارضایتی کشاورزان شده است».

سعیدی در بخش دیگری از سخنانش بیان کرد: «ظرفیت سردخانه‌های استان کرمان از ۱۶۳ هزار تن در پایان سال ۹۲ به ۳۲۷ هزار تن رسیده و با تکمیل واحدهای در حال احداث به حدود ۴۰۰ هزار تن خواهد رسید».

وی درباره‌ی میزان پرداخت تسهیلات به بخش کشاورزی شمال استان کرمان در سنوات گذشته، اظهار کرد: «هزار و 325 میلیارد تومان تسهیلات به بخش‌های تولیدی کشاورزی استان از سال ۹۳ تاکنون پرداخت شده است».

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان با اشاره به این‌که توسعه‌ی آبزیان به‌ویژه ماهی خاویاری را دنبال می‌کنیم، افزود: «در نیروی انسانی از جمله در بخش‌های حقوقی، اداری و مالی کمبود داریم و سازمان در حال خالی شدن است زیرا در هفت سال گذشته هر سال بیش از ۶۰ نفر بازنشسته شده‌اند و از سال ۹۳ استخدامی نداشته‌ایم».

وی با اشاره به این‌که کمبود نهاده‌های دامی یکی از مشکلات ماست، افزود: «این مسئله موجب نارضایتی شده و متقاضیان اعلام می‌کنند که در توزیع تبعیض صورت می‌گیرد در حالی که این‌گونه نیست و سامانه مشخص و کار کشوری است».

سعیدی با اشاره به این‌که در حال حاضر تسهیلات توسعه‌ی روستایی برای بخش کشاورزی استان کرمان بسته شده، اضافه کرد: «در خشکسالی‌ها اعتبارات قنوات، استانی و کم است و نیازمند همکاری نمایندگان در این زمینه هستیم».

 

نظر شما