رییس کل دادگستری استان کرمان خبر داد:

تعیین شعب ویژه رسیدگی به تخلفات انتخاباتی در سطح استان کرمان/برگزاری نخسین جلسه ستاد پیشگیری و رسیدگی به جرایم انتخاباتی استان کرمان/لزوم تدوین و اجرای برنامه جامع پیشگیری از تخلفات انتخاباتی استان کرمان

۱۳۹۹/۱۲/۱۶ - ۱۰:۳۵:۲۱
کد خبر: ۱۱۴۷۶۶۶
تعیین شعب ویژه رسیدگی به تخلفات انتخاباتی در سطح استان کرمان/برگزاری نخسین جلسه ستاد پیشگیری و رسیدگی به جرایم انتخاباتی استان کرمان/لزوم تدوین و اجرای برنامه جامع پیشگیری از تخلفات انتخاباتی استان کرمان
رییس کل دادگستری استان کرمان از تعیین شعب ویژه رسیدگی به تخلفات انتخاباتی در سطح این استان خبر داد و گفت: تدوین و اجرای برنامه جامع پیشگیری از تخلفات انتخاباتی استان کرمان با استفاده از تجربیات گذشته باید دنبال شود.

به گزارش خبرگزاری برنا؛ یدالله موحد در نخسین جلسه ستاد پیشگیری و رسیدگی به جرایم انتخاباتی استان کرمان افزود: وظایف قوه قضاییه در راستای پیشگیری از جرایم انتخاباتی و برخورد این جرایم در سه مرحله قبل، حین و بعد انتخابات تعریف شده که با برنامه ریزی مناسب در این راستا اقدام خواهد شد.

وی با اشاره به این مطلب که نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران بر دو پایه اساسی جمهوریت و اسلامیت استوار است، گفت: در راستای بُعد جمهوریت نظام مقدس جمهوری اسلامی، اتکای اصلی نظام بر آرای عمومی است و اعمال اراده عمومی از طریق برگزاری انتخابات برای انتخاب رییس جمهوری، اعضای شوراهای اسلامی شهرها و روستاها و نظایر آنها و یا از طریق همه پرسی بر اساس سازوکارهای پیش بینی شده، انجام می شود.

نماینده عالی قوه قضاییه در استان کرمان خاطرنشان کرد: انتخابات های نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران طی 42 سال پس از انقلاب به صورت پرشمار با حضور پرشور مردم برگزار شده که موجب قوام پایه های نظام جمهوری اسلامی بوده است و هر کدام پرچم افتخاری برای این ملت و کشور بوده که  زمینه ساز یأس و سرخوردگی معاندین و دشمنان این کشور و ملت را فراهم کرده است.

موحد تاکید کرد: عرصه انتخابات همیشه آوردگاه ملت ایران با دشمنان خود بوده است و دشمنان همواره با توان و امکانات خود حضور یافته اند تا یا انتخابات ها برگزار نشود و یا به تاخیر افتد.

وی اظهارداشت: تاکنون بر پایه حاکمیت نظام مقدس جمهوری اسلامی و با همت و بصیرت مردم، دشمنان نه تنها توفیق نداشته اند بلکه سرخورده و مایوس شده اند و ملت ایران با همت و بصیرت خود و به حول قوه الهی از عهده این امتحانات حساس و مهم برآمده اند.

رییس کل دادگستری استان کرمان با اشاره به در پیش بودن سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا، ادامه داد: امروز ملت ایران خود را برای حضور در دو انتخابات  مهم در بهار 1400 آماده می کند و این در حالی است که در شرایط کنونی به دلیل شرایط موجود کشوری، منطقه ای و بین المللی انتخابات حساس تر است.

موحد با اشاره به حساسیت های فوق العاده انتخابات ریاست جمهوری، خاطرنشان کرد: در این دوره از انتخابات نیز مردم بار دیگر سرنوشت خود را رقم زده وبا حضور در انتخابات تلاش می کنند سرنوشت امور اجرایی کشور را به فردی لایق بسپارند تا در جهت حل مشکلات کشور گام های بلندی بردارد و وظیفه هر یک از دست اندرکاران برگزاری این انتخابات این است که بستر همراهی را به شکلی فراهم کنند که مردم در فضایی سالم، امن و قانونمند در انتخابات حضور یافته و فرد اصلح را انتخاب کنند.

وی یادآور شد: در راستای برگزاری انتخاباتی سالم و بی حاشیه، قانوگذار وظایفی را بر عهده قوه قضاییه گذاشته است و در این راستا مهمترین اقدمات این قوه این است که در راستای پیشگیری از جرایم انتخاباتی است و وظیفه دیگر این قوه است که در صورت ارتکاب هر نوع جرم انتخاباتی، در کوتاه ترین زمان ممکن با آن برخورد کند.

رییس کل دادگستری استان کرمان تصریح کرد: قوه قضاییه در راستای برگزاری انتخابات سالم، امن و قانونی اقدام به تشکیل ستادهایی در سطوح ملی، استانی وشهرستانی کرده که وظیفه اتخاذ تدابیر پیشگیرانه را بر عهده دارند.

موحد به وظایف ستاد پیشگیری و رسیدگی به جرایم انتخاباتی اشاره و عنوان کرد: پایش و رصد مداوم و مستمر اقدامات و فعالیت‌های انتخاباتی و اتخاذ تدابیر و تمهیدات پیشگیرانه با هدف پیشگیری از جرایم انتخاباتی، ایجاد هماهنگی بین دستگاه‌ها و نهادهای عضو ستاد در جهت پیشگیری از وقوع جرایم انتخاباتی، تبیین و تعیین برنامه‌های پیشگیرانه و نحوه اجرای آن‌ها در زمینه پیشگیری از جرایم احتمالی و هماهنگی و تعامل مداوم با هیات‌های اجرایی و نظارت بر انتخابات و سایر دستگاه‌ها و نهادهای مسئول در زمینه برگزاری هر چه بهتر انتخابات و پیشگیری از وقوع جرایم مصرح در قانون از جمله این وظایف به شمار می رود.

وی ادامه داد: انعکاس فوری شرح وقایع و جرایم مهم به ترتیب به ستاد استانی و ستاد مرکزی، توجیه، ارشاد و انذار تشکل‌ها، احزاب، گروه‌ها، ستادهای تبلیغاتی، اشخاص حقیقی و حقوقی با هدف بازدارندگی و پیشگیری از وقوع جرایم انتخاباتی، اطلاع رسانی، تشریح و توضیح مفاد قانون و جرایم و مجازات‌های قانونی از طریق رسانه‌های جمعی با هدف ارتقاء آگاهی‌های عمومی، کاهش و پیشگیری از بروز جرایم انتخاباتی و انعکاس رسمی اقدامات مجرمانه دستگاه‌ها، نهادها یا اشخاص به مراجع صالح از دیگر وظایف ستاد پیشگیری و رسیدگی به جرایم انتخاباتی است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری کرمان نیز با اشاره به اینکه قریب به 45 هزار نیروی انسانی امر برگزاری انتخابات 1400 را در استان کرمان انجام می دهند، گفت: استان کرمان تجربه خوبی در برگزاری انتخابات های ادوار گذشته از جمله انتخابات مجلس شورای اسلامی در سال 98 داشته است.

محمدصادق بصیری با اشاره به اینکه روند انتخابات از 18 اسفندماه جاری در قالب 30 فرایند آغاز خواهد شد، گفت: ثبت نام داوطلبان شورای شهر از 20 اسفندماه جاری ساعت 8 صبح آغاز می شود و تا ساعت 16 روز 26 اسفندماه به مدت هفت روز در محل فرمانداری های تابعه صورت می گیرد.

وی خاطرنشان کرد: ثبت نام داوطلبان نامزدی در انتخابات شوراهای روستا نیز از 16 فروردین تا 22 فروردین 1400 به مدت هفت روز در بخشداری های تابعه انجام می شود.

معاون استاندار کرمان تاکید کرد: داوطلبان شرکت در انتخابات شورای شهر تا 25 اسفندماه جاری مهلت دارند برای دریافت گواهی عدم سوءپیشینه اقدام کنند و نامزدهای شورای روستا تا 21 فروردین 1400 مهلت دارند.

.......................................

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز