یادداشتی از شمشاد عزیزی

توسعه پایدار، اساس و زیربنای مدیریت نو و به‌روز شهری

۱۴۰۰/۰۳/۱۵ - ۱۴:۱۴:۰۵
کد خبر: ۱۱۸۸۷۴۸
توسعه پایدار، اساس و زیربنای مدیریت نو و به‌روز شهری

«توسعه پایدار» با بیش از چهار دهه سابقه  نیاز جوامع مختلف، به ویژه شهرها، است. این موضوع مهم و ارزشمند بر پایه شناخت و توجه به نیازهای واقعی در شهر استوار است و عاملی مهم در تصمیم‌گیری‌های استراتژیک برای مدیریت بهینه شهر به شمار می‌رود.

توسعه پایدار شهری در چهار حوزه مهم: پایداری سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و منابع طبیعی به مدد مدیریت شهری می‌آید و آن را در مسیر رشد و بالندگی شهر به کار می بندد. آنچه که بسیار اهمیت دارد این است که توسعه پایدار، تنها نگرش یکسویه زیست محیطی ندارد و می‌کوشد تا اقتصاد، محیط زیست و نظام شهری را با یکدیگر پیوند دهد. بنا به دانش مدرن، توسعه پایدار به طور هوشمند و کارآ برای طبیعت زیانبار نیست و حتی به یاری آن نیز می‌شتابد.

از دیگر سو، افزایش کیفیت زندگی انسان، توجه به نیازهای افراد جامعه و تلاش برای برآورده کردن آن‌ها، ایجاد همسویی و وحدت اجتماعی و همچنین بهینه سازی و نتیجه بخشی فعالیت های سازمان های گوناگون اجتماعی از رسالت‌های مهم توسعه پایدار شهری هستند.

امروزه هر شهری که در پی افزایش کیفیت سطح زندگی و زیبایی قابل رقابت است، به اندیشه هایی نو نیاز دارد تا با به کارگیری توسعه پایدار شهری، کارآمدی سیاست ها را در جغرافیای یک شهر بزرگ دنبال کند و در کنار تلاش برای رشد فرهنگ شهروندی، استانداردهای بالاتری را در زمینه کیفیت زندگی شهروندان تعریف کرده و آن ها را در جامعه نهادینه سازد.

نظر شما