صادرکنندگان فرش راور باید بومی همان منطقه باشند

۱۳۹۵/۰۹/۲۵ - ۱۱:۱۸:۱۷
کد خبر: ۴۹۴۱۴۷
صادرکنندگان فرش راور باید بومی همان منطقه باشند
رئیس کمیسیون قالی و صنایع دستی اتاق کرمان با اشاره به اینکه فرش تولیدی شهرستان راور توسط واسطه ها صادر می شود، بر آموزش و پرورش افرادی به عنوان صادرکننده بومی این کالا تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری برنا از  کرمان؛ فخری الله‌توکلی در نشست کمیسیون قالی و صنایع دستی با موضوع بررسی مسائل و مشکلات فرش راور، گفت: با وجود قدمت فرش راور هنوز فردی برای صادرات فرش راور در منطقه تربیت نشده و حضور صادرکنندگان غیربومی بر روی فرهنگ و گویش بافندگان فرش در راور تاثیرگذار بوده است. وی با اشاره به فقدان منابع مالی و انسانی برای مدیریت صادرات فرش راور، تصریح کرد: در این صنعت باید چالش های عرضه و تقاضا را در نظر گرفت و یافتن بازارهای هدف را قبل از تامین مواد اولیه و بافت فرش در اولویت قرار داد.

الله‌توکلی، خاطرنشان کرد: با همه مزایا و نقاط قوت در فرش راور هر روز شاهد کاهش نام و اعتبار آن هستیم که باید در راستای سیاست های اقتصاد مقاومتی اقدامات لازم را برای رونق تولید و صادرات فرش انجام داد. رئیس کمیسیون قالی و صنایع دستی اتاق کرمان در ادامه با اشاره به اینکه امروزه بر خلاف گذشته به کیفیت و دوام فرش توجه چندانی نمی شود، بیان کرد: در حال حاضر تنها  30درصد مواد اولیه فرش راور از کیفیت لازم برخوردار است که همین مسئله بر اعتبار این برند تاثیر منفی خواهد گذاشت. وی گفت: دو کارگاه ریسندگی در استان پاسخگوی تامین مواد اولیه تولید فرش نیست و به همین دلیل برخی مواد اولیه نامرغوب از بیرون استان وارد می شود که باید برای جلوگیری از این کار به تقویت این کارگاه‌ها پرداخت. الله توکلی افزود: وجود نداشتن خلاقیت، نوآوری، بازاریابی تخصصی، حضور فعال و پر رنگ در نمایشگاه‌های بین المللی و... از جمله مشکلات فرش استان به ویژه راور است.

عضو هیات نمایندگان اتاق کرمان نیز در این نشست گفت: سال 93 در راستای اجرای قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار، انجمن فرش راور با حضور هزار و 200 عضو راه‌اندازی شد. جلیل کاربخش افزود: اتاق کرمان از زمان راه‌اندازی این انجمن با در اختیار گذاشتن دفتر و همچنین تامین هزینه های آن، حمایت های لازم را انجام داد و امیدواریم در ادامه کار، همه اعضا برای فعال بودن این انجمن تلاش کنند.

در ادامه این نشست فرماندار راور با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب به تکیه بر پتانسیل ها و توانمندی های مردم هر منطقه در اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی، گفت: با وجود قدمت بالای فرش راور اما در چند سال گذشته توجه چندانی به برند فرش دستباف راور نشده است. سیدحسن میرصادقی افزود: روزگاری همه مردم این شهرستان در کنار کشاورزی و سایر مشاغل دیگر به بافت فرش می پرداختند اما نسل جدید، از بافت قالی گریزان است و به دلیل بیکاری بسیار در منطقه تعداد زیادی از جوان ها به شهرستان کرمان و استان یزد مهاجرت کرده‌اند.

وی ادامه داد: در قالب اجرای طرح بافت فرش عتبات عالیات با راه اندازی 100 دار قالی در دو کارگاه برای حدود 250 نفر که بیشتر آنها بانوان هستند اشتغال ایجاد شده که امیدواریم این حمایت ها و سیاست ها برای افزایش اشتغال در منطقه ادامه داشته باشد. میرصادقی، تاکید کرد: با توجه به اشتغال هایی که در منطقه ایجاد شده بسیاری از جوانانی که مهاجرت کرده‌اند حاضر به بازگشت به شهرستان راور هستند اما باید مطمئن شوند که بازار فروش قالی راور وجود دارد. فرماندار راور بیان کرد: در گذشته اطمینان بسیاری بین فروشنده، خریدار و تهیه کننده مواد اولیه فرش راور وجود داشت اما اکنون این اعتماد کمرنگ شده که همه باید برای موفقیت دوباره این صنعت تلاش کنند.

گفتنی است در این نشست فعالان فرش راور به بیان مسائل و مشکلات این صنعت پرداختند و برگزاری جشنواره فرش راور پیشنهاد و حمایت از آن مطرح شد.

 

نظر شما