همایش معرفی اسناد تاریخی آموزش و پرورش استان کرمان در سازمان اسناد ملی کشور برگزار شد

۱۳۹۵/۰۹/۲۵ - ۱۱:۴۵:۱۶
کد خبر: ۴۹۴۱۶۹
همایش معرفی اسناد تاریخی آموزش و پرورش استان کرمان در سازمان اسناد ملی کشور برگزار شد
همایش معرفی اسناد تاریخی آموزش و پرورش استان کرمان با حضور جمعی از مسئولان استانی و کشوری در سازمان اسناد ملی کشور برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری برنا از کرمان؛ محمد محسن بیگی  مدیر کل آموزش و پرورش استان کرمان در این همایش با تبریک فرارسیدن میلاد با سعادت پیامبر رحمت و مهربانی حضرت محمد (ص) و امام صادق (ع) با بیان اینکه تاریخ بخش لاینفک و جدایی ناپذیر هر قوم، ملت و جامعه ای است گفت: تاریخ پیشینه ای است که بامطالعه و سیر و در آن می توان، چراغ آینده را روشن کرد.

وی خاطر نشان کرد: بدون توجه به تاریخ بسیاری از برنامه ریزی ها ناموفق و بسیاری از اهداف بر زمین خواهد ماند.

محسن  بیگی بیان کرد: ممکن است برخی از اشخاص نگاه منفی به گذشته و تاریخ داشته باشند، اما خداوند در قرآن مجید بر مطالعه و سیر در تاریخ از بدو خلقت انسان توصیه کرده است.

مدیر کل آموزش و پرورش استان کرمان افزود: اگر به تاریخ نگاه منفی داشته باشیم، ناچاریم تفکرات خود را فراموش کنیم ،چراکه ما هرچه داریم بخشی از آن ریشه در گذشته دارد و برای زندگی در حال حاضر و برنامه ریزی برای آینده نیاز به مطالعه در گذشته و توجه به تاریخ داریم.

محمد محسن بیگی  با بیان اینکه کشور ما تاریخ و پیشینه عظیمی دارد  که بخشی از آن کشف شده و بخشی از آن ممکن است هنوز ناشناخته باشد اظهار کرد: اگر تاریخ و گذشته خود را به حدود سه هزار سال قبل از میلاد حضرت مسیح  و بکار گیری سواد و خط از دوره سومریان می دانستیم، کشفیات اخیری که در چند سال گذشته در حاشیه هلیل رود کرمان اتفاق افتاده است و کشف و لوح های نوشته شده جدیدی که صورت گرفته و در حال ترجمه است به نظر می آید باید بخشی از تاریخ کشور باز نویسی شود.

وی عنوان کرد: به همت فرهنگیان استان کرمان ( نه تنها شاغلین آموزش و پرورش بلکه همه ی کسانی که در فرهنگ این مرز و بوم شریک هستند) استان با این سبقه و پیشینه تاریخی  همواره در تاریخ جهان و کشور نقش آفرین بوده است.

محسن بیگی  با بیان اینکه فرهنگیا ن در همه ادوار  تاریخ در هرجایی که سوادی وجود داشته و خطی نوشته می شده است، حضور داشته اند گفت: هیچ آموزش و سوادی بدون مدرسه اتفاق نمی افتد و حتی لوح های گلی که در سطح خود می بینیم حکایت  از این دارد که که این اتفاقات در مدرسه رخ داده است.

مدیر کل آموزش و پرورش استان کرمان بیان داشت: امرو زهم به طریق اولی همه ی کسانی که در سمت فرهنگی در بخش های مختلف بخصوص آموزش و پرورش خدمت می کنند نقش تعیین کننده ای در تاریخ دارند.

محمد محسن بیگی  عنوان کرد: همانطور که گذشتگان تاریخی را از خود برای ما بجاگذاشته اند مانیز با  تفکر، تعقل، تدبر و مطالعه  می توانیم تاریخی را از خود برای استفاده آیندگان به یادگار بگذاریم.

وی با بیان اینکه  در مجموعه آموزش و پرورش استان کرمان در بخش های مختلف فعالیت های وسیعی صورت گرفته که بخشی از آنها باقی مانده و حفظ شده اند گفت: سنگ بنای جمع آوری اسناد آموزش و پرورش و حفظ نگهداری آن در 20 سال قبل توسط محمد تقی زاده مدیر کل اسبق آموزش و پرورش استان و فاطمه بیگیم روح الامینی  فرهنگی کرمانی گذاشته شده و هنوز ادامه دارد.

محسن بیگی با عنوان اینکه آگیرا مجموعه ارزشمندی از اسناد آموزش و پرورش است خاطر نشان کرد:   در این مجموعه عظیم بیش از 10 هزار سند ، دو هزار جلد کتاب، و یکهزار عکس  ازفعالیت ها آموزش و پرورش نگهداری شده که هر کدام از این اسناد ارزش چندین جلد کتاب را در حوزه تحقیق و پژوهش دارند.

مدیر کل آموزش و پرورش استان کرمان در پایان با بیان اینکه  به نظر من آگیرا در اصل مانند همان نوری است که حضرت موسی(ع) هنگام برگشت در صحرای سینا مشاهده کردند  گفت: امیدوارم آگیرا « موزه اسناد صد ساله آموزش و پرورش استان کرمان» نوری برای آیندگان و چراغی برای پژوهشگران باشد.

لازم به ذکر است: در این همایش از پیشکسوتان عرصه فرهنگ استان کرمان هوشنگ مرادی کرمانی، محمد تقی زاده، ناصر بقایی، محمد ابراهیم باستانی پاریزی، محمد حسین دعاگویی و محمد علی گلاب زاده تجلیل شد.

 

نظر شما