توصیه مدیرکل دامپزشکی به شهروندان با آغاز فصل گرما:

از بستنی و شیر غیر پاستوریزه استفاده نکنید / احتمال انتقال بیماری تب مالت وجود دارد

۱۳۹۶/۰۲/۲۷ - ۱۰:۰۶:۵۱
کد خبر: ۵۵۹۶۸۷
از بستنی و شیر غیر پاستوریزه استفاده نکنید / احتمال انتقال بیماری تب مالت وجود دارد
مدیر کل دامپزشکی استان کرمان به شهروندان در خصوص آغاز فصل گرما توصیه کرد تا مردم اصول بهداشتی را در خصوص مصرف شیر و سایر مواد خام دامی رعایت کنند.
به گزارش خبرگزاری برنا از کرمان؛ حسین رشیدی گفت : از آنجایی که مصرف شیر خام و فراورده های لبنی آلوده خصوصا پنیر محلی تازه، سر شیر و بستنی خامه دار غیر پاستوریزه و یا تماس با جنین سقط شده دامها، عمده ترین راه انتقال بیماری تب مالت به انسان می باشد؛ بنابراین شهروندان در خصوص رعایت اصول بهداشتی توجه لازم را داشته باشند.

 

وی اظهار کرد: با توجه به آغاز فصل گرما و اینکه مردم تمایل به استفاده از بستنی و سایر محصولات دامی دارند، تقاضا می شود، از خرید بستنی های تهیه شده از شیر غیر پاستوریزه جداً خودداری نمایند.

 

مدیرکل دامپزشکی استان کرمان در ادامه با علام اینکه کارشناسان این اداره کل نظارت مستمر بر واحدهای عرصه مواد خام دامی را در سطح استان دارند، عنوان کرد: از شهروندان تقاضا می شود، مواد خام مورد نیاز خود را از فروشگاههای تحت نظارت دامپزشکی خریداری نمایند.

 

این مسئول ادامه داد:  انتقال بیماری تب مالت به واحدهای دامداری به طور عمده از طریق خرید دام‌های آلوده جدید به ویژه دامهای فاقد مجوز بهداشتی دامپزشکی صورت می‌گیرد و توصیه اکید می‌شود که دامداران از خرید دامهای غیر مجاز بدون انجام آزمایشات لازم خودداری نمایند.

 

وی افزود: کاهش تولید شیر، سقط جنین و نازایی در دام نیز از دیگر عوارض این بیماری می باشد و این بیماری در دام درمان ندارد و تنها راه مبارزه با آن پیشگیری از طریق واکسیناسیون می باشد.

 

رشیدی بیان کرد: حسب وظایف ذاتی دامپزشکی استان جهت پیشگیری از بیماریهای قابل انتقال از دام به انسان در سال گذشته بیش از 857 مورد نمونه برداری از مراکز عرضه فراورده های لبنی در سطح شهر کرمان و سایر شهرستانها صورت گرفته است که با انجام آزمایشات رینگ تست (MRT) موجب 32 مورد اخطار و بر خورد قانونی با مراکز عرضه، تانکرهای حمل شیر و شناسایی دامداریهای آلوده به بیماری تب مالت شده است.

 

مدیرکل دامپزشکی استان کرمان در پایان از شهروندان در خواست کرد: در صورت مشاهده مراکز توزیع غیر بهداشتی شیر مراتب را از طریق شماره تلفن 1512 و یا شماره پیامک 3000231512 به دامپزشکی کرمان اطلاع دهند تا در اسرع وقت پیگیری لازم  صورت پذیرد.

 

نظر شما