مدیرکل میراث فرهنگی استان کرمان:

اعتبارات ابلاغی پاسخگوی نیازهای میراث فرهنگی نیست

۱۳۹۷/۱۰/۱۷ - ۱۳:۳۴:۵۶
کد خبر: ۷۹۷۱۵۸
اعتبارات ابلاغی پاسخگوی نیازهای میراث فرهنگی نیست
مدیرکل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان کرمان با تاکید بر گستردگی و پهناوری این استان،گفت: بدون شک اعتبارات ابلاغی پاسخگوی همه نیازهای این اداره کل در حوزه های مختلف میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیست.

به گزارش خبرگزاری برنا از کرمان؛ غلامرضا فرخی در حاشیه بازدید رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان از اداره کل میراث فرهنگی کرمان، اظهار کرد: در حال حاضر بیش از 450 نفر نیروی انسانی به صورت رسمی، پیمانی، قراردادی و شرکتی در بخش های مختلف این اداره کل مشغول به فعالیت هستند.

وی با تاکید براینکه بخش قابل توجهی از اعتبارات اداره کل میراث فرهنگی استان کرمان در قالب حقوق و دستمزد پرداخت می شود، افزود: در این شرایط، اعتباری برای مرمت بناها، نگهداری باغات تاریخی و انجام تبلیغات گردشگری باقی نمی ماند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری استان کرمان با اشاره به وجود 44 پایگاه یگان حفاظت میراث فرهنگی در سراسر این استان، تصریح کرد: بسیاری از این پایگاه ها فاقد تجهیزات لازم و ضروری هستند.

وی با تاکید براینکه در سال های نخست دهه 80 و بنا به شرایط آن ایام، حجم زیادی نیرو در یگان حفاظت میراث فرهنگی استان کرمان جذب شده اند، عنوان کرد: این در شرایطی است که میزان اعتبارات دریافتی به تناسب افزایش نیروی انسانی رشد نداشته است.

وی با بیان اینکه بخشی از اعتبارات به صورت اسناد خزانه است، افزود: در این شرایط بسیاری از پیمانکاران حاضر به انعقاد قرارداد نیستند و در نهایت منجر به برگشت اعتبارات و بر زمین ماندن بسیاری از پروژه های مرمتی می شود.

فرخی با انتقاد از فاصله موجود در میزان حقوق و مزایای پرداختی کارکنان رسمی با قراردادی تاکید کرد: انتظار می رود با افزایش اعتبارات این اداره کل بتوان این فاصله را کاهش داد.

وی با اشاره به وجود 23 شهرستان در استان کرمان، اظهار کرد: در حال حاضر بسیاری از ادارات و دفاتر نمایندگی این اداره کل، فاقد ساختمان اداری مناسب هستند و این مسئله مشکلاتی را برای همکاران شاغل در بخش ها و شهرستان های مختلف استان به وجود آورده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری استان کرمان با بیان اینکه فرمانداران، بخشداران، دهیاران و دوستداران میراث فرهنگی انتظاراتی در خصوص مرمت فوری بناهای تاریخی حوزه مربوطه را دارند، تصریح کرد: اعتبارات موجود تنها پاسخگوی مرمت حداقل 3 درصد بناهای تاریخی است و با این وضعیت نمی توان اقدام قابل توجهی در بحث حفاظت و نگهداری این آثار بعمل آورد.

در ادامه رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان از صنعت گردشگری به عنوان یکی از چهار محور اصلی توسعه این استان نام برد و اظهار کرد: باید از ظرفیت بخش خصوصی برای مدیریت اماکن تاریخی استفاده کرد.

جعفر رودری با تاکید بر برون سپاری بخشی از امور در حوزه های مختلف میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، خاطرنشان کرد: حل بسیاری از مشکلات موجود با تغییر روش ها و عدم اتکا به بودجه های دولتی قابل رفع است.

 

نظر شما