۶۰ هزار دام سبک در بم علیه بیماری طاعون واکسینه شدند

۱۳۹۸/۰۳/۲۲ - ۱۵:۱۹:۳۸
کد خبر: ۸۵۷۳۹۴
۶۰ هزار دام  سبک در بم علیه بیماری طاعون واکسینه شدند
رئیس دامپزشکی شهرستان بم گفت: از ابتدای سال ۹۷ تاکنون ۶۰ هزار رأس دام سبک در معرض خطر این شهرستان علیه بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک واکسینه شده اند.

به گزارش خبرگزاری برنا از کرمان؛ مسعود اسدی‌پور در این خصوص اظهار داشت: طاعون نشخوار کنندگان کوچک ( PPR) یک بیماری ویروسی با واگیری شدید است که به صورت اندمیک در بین دامهای کشور و منطقه وجود دارد، این بیماری انتشاری سریع دارد و قابل انتقال از بز و گوسفند اهلی به کل و بز و قوچ و میش وحشی است ولی قابل سرایت به انسان نیست.

رئیس شبکه دامپزشکی در ادامه در شرح علائم بیماری تصریح کرد: از مهمترین علایم این بیماری شروع ناگهانی تب، سختی تنفس، ریزش ترشحات از چشم و بینی، تورم و زخم دهان، سرفه، پنومونی، التهاب روده ها و اسهال بدبو است که با ایجاد تلفات بالا در دامهای جوان خسارات اقتصادی سنگینی به وجود می آورد.

اسدی پور یکی از راههای مهم پیشگیری از این بیماری در کنار رعایت اصول امنیت زیستی را واکسیناسیون به موقع عنوان کرد.

وی به دامداران توصیه کرد: با رعایت شرایط بهداشتی از جمله کنترل تردد خودروها و افراد متفرقه و همچنین رعایت اصول قرنطینه ای در مورد دامهای تازه وارد به گله، جلوگیری از ارتباط دام سالم با دام آلوده، حذف دامهای مبتلا و معدوم سازی بهداشتی دامهای تلف شده، ضدعفونی دامداری ها با مواد ضدعفونی کننده مؤثر و بیماریابی به موقع شهرستان در راستای کنترل بیماری گام بردارند.

این مقام مسئول در پایان تأکید کرد: همه دامداران با اکیپ های واکسیناسیون بخش دولتی و خصوصی همکاری لازم را داشته باشند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز